det är så här att jag läser av vattenmätaren varje dag och ser att sista siffran ändras och när jag räknar dom så blir det 1 då tror jag att det är 1 kubik som jag gör av med på 3 dagar

Hur länge har du läst av?
När slog den över från 03471 till 03472?

Som referens så gör min familj av med 6-7kubik i månaden.

Vi är då två vuxna som duschar varannan dag, och tvättar 3-4maskiner i veckan.

den har hjul

3 dagar senare

13th Marine 13th Marine skrev:
Som referens så gör min familj av med 6-7kubik i månaden.

Vi är då två vuxna som duschar varannan dag, och tvättar 3-4maskiner i veckan.
det är samma här 2 vuxna 2 barn

För att förtydliga.
Du vet inte om din mätare stod på 03472,000 eller 03472,999 för två dagar sedan eftersom den inte visar de sista siffrorna. Du vet inte heller exakt vad din mätare står på idag, är det 03473,000 eller 03473,999?

Sålänge din mätare inte visar 03474 imorgon hade jag inte varit orolig.

Är mätaren digital eller har den "hjul" som snurrar med siffrorna (tänk klassiska trippmätare på bilar) har den fler visare än detta? Min vattenmätare har utöver siffrorna (som bara visar kubik) fyra små pilar/hjul som snurrar runt och visar de sista siffrorna, men de bryr sig vattenverket inte om.
ok man skulle ha digital vattenmätare

Du är väldigt knapphändig i din information så det är svårt att komma med bra svar.

Mätaren har hjul, hjul på vad? Matarsiffrorna eller hade du fler hjul?
Vad var 3 dagar senare?
Hur länge har du mätt?

Den digitala skulle troligtvis inte sagt så mycket mer, varför är det så viktigt att veta så noggrant?

En kubik var tredje dag blir ~120kubik om året, låter som en fullt normal förbrukning.

Hur ser den ut ?
så här :
Vattenmätare med flera mätarklockor, där de små mätarhjulen för decimalavläsning är synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

eller såhär:
Vattenmätare med genomskinligt lock som visar mätarskivor och röda småhjul för noggrann avläsning.
Skapa konto

eller är alla småhjulen dolda så här:
Närbild på en vattenmätare med synliga småhjul och mätgradering ner till deciliter.
Skapa konto
?????

Om du kan se småhjulen, så visar de ju ställningen ända ner till dl, så då får man läsa av med lite högre noggrannhet. Är det som i 3:e fallet och det inte finns decimalkomma någonstans, så är det ju problem att mäta noggrant, så då måste man ju utöka mätperioden istället

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Du är väldigt knapphändig i din information så det är svårt att komma med bra svar.

Mätaren har hjul, hjul på vad? Matarsiffrorna eller hade du fler hjul?
Vad var 3 dagar senare?
Hur länge har du mätt?

Den digitala skulle troligtvis inte sagt så mycket mer, varför är det så viktigt att veta så noggrant?

En kubik var tredje dag blir ~120kubik om året, låter som en fullt normal förbrukning.

här är en länk på typ av mätare
https://www.google.se/search?q=bild...AhWDliwKHeBHD2gQ9QEIPzAF#imgrc=135S0hxh-zNj_M:

min mätare har 4 hjul
första avläsningen 2018-02-27 mätare stod på 3472
2018-03-02 mätaren sto på 3473

jag tycke att jag hade gjort av med mera än förra året 18 kubik mer enligt räkning
vi har inte ett badkar bara dusch ursäkta om jag är knapphändig i informationen

Då kan du se ner till 1dl, visaren uppe till höger visar 100 liter, nästa medsols visar 10 liter, nästa visar 1 liter och sista (till vänster) visar 1 deciliter.

Så om du vill ha reda på exakt förbrukning så måste du läsa av vad pilarna/visarna pekar på.

Din länkade bild på mätaren visar följande: 472 831,7 liter (472,8317 kubikmeter).

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
som den första bilden

här kommer min bild Närbild på en vattenmätare med mätarställning och olika måttskalor.
Skapa konto

Då ligger du nu på 3473,17885 kubik

Då ligger du nu på 3473,17885 kubik
ok

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.