Byggahus.se
Tomture61
Vid en taklutning på 10 till 5,7 gr rekommenderas tätningsmedel mellan plåtarnas skarvar .
Nu kanske du även har kapillärkrafter vid takfoten ....
 
Vill bara visa hur vattnet rinner ned i mina hängrännor.

Ja, jag vet att jag har gamla intakta Shingeltaket liggande intakt inunder bärläkt mm. Som mycket kraftig tjärpapp.
Sista bilden typ vattentest.

Närbild: Svart vågigt taktegel, byggarbetsplats, byggnadsmaterial i bakgrunden, soligt, utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Taktäckning under arbete, svarta betongpannor, takpapp, träreglar, ränna, soligt, delvis färdigt tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart takpannor, stegar, skena, skogsbakgrund, under konstruktion, solig dag, takfot, byggnadsställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Grenblad
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Vill bara visa hur vattnet rinner ned i mina hängrännor.

Ja, jag vet att jag har gamla intakta Shingeltaket liggande intakt inunder bärläkt mm. Som mycket kraftig tjärpapp.
Sista bilden typ vattentest.

[bild] [bild] [bild]
Går inte riktigt att jämföra... din plåt räcker ju ut till knäcken på fotplåten,samt ett det är mer fall på taket..
 
Är det en firma så reklamera... underlagspappen ska ju räcka ut till takfoten
Och plåten ska räcka ut till fotplåten...
Tätband här är en riktig nödlösning
 
  • Gilla
Grenblad
  • Laddar…
Klart takplåtarna ska vara fullånga.
Inget att snåla på.

Gissar att den som mätte upp, tog till för kort.
 
Lade själv korrugerad plåt på ett av mina tak med låg lutning. Var ett antal år sen, men instruktionen var tydlig att plåten skall sticka ut och Dalarna skall vikas ned i ändan (gjorde veck med vanlig polygrip). Skarvar på kortändan skulle fogas. Har funkat i 20+ år
 
  • Gilla
Grenblad
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Lade själv korrugerad plåt på ett av mina tak med låg lutning. Var ett antal år sen, men instruktionen var tydlig att plåten skall sticka ut och Dalarna skall vikas ned i ändan (gjorde veck med vanlig polygrip). Skarvar på kortändan skulle fogas. Har funkat i 20+ år
Räkna med att varje plåt rör sig lite på
bredden.
Tog ett år innan det blev tyst...

Måste väl vara nån fogmassa som aldrig blir hård?
 
H Hybro skrev:
Räkna med att varje plåt rör sig lite på
bredden.
Tog ett år innan det blev tyst...

Måste väl vara nån fogmassa som aldrig blir hård?
Aldrig upplevt det. Minns inte vilken massa jag körde, kan ju ha varit oljebaserad…
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Vid en taklutning på 10 till 5,7 gr rekommenderas tätningsmedel mellan plåtarnas skarvar .
Nu kanske du även har kapillärkrafter vid takfoten ....
Japp, det verkar som att det är kapillärkrafter som gör att fukten vandrar uppåt
H Hybro skrev:
Ser vattendroppar på undersidan av hängrännan.
Hur kan det komma sig?

Den nedvikta kantplåten - takplåten... Den som s a s ska göra att allt regn vatten som kommer från
från de långa egentliga takplåtarna hamnar i stuprännan.
Sitter de tillräckligt långt ut, över hängränna inre kant, så att allt vatten hamnar i hängrännan?

Några bilder vore inte fel.
 
Grusuppfart, garageportar, snörester, husfasad, nedkylt väder.
Offtopic men såntdär dra ögon åt sig :D
 
HogeN HogeN skrev:
[bild]
Offtopic men såntdär dra ögon åt sig :D
Haha japp jag vet, en miss som kommer att åtgärdas
G Grenblad skrev:
Japp, det verkar som att det är kapillärkrafter som gör att fukten vandrar uppåt
 
  • Ett vågrätt snitt av plåttak med snö, hus i bakgrund, lutande perspektiv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fick du någon ordning på taket. Jag har samma problem men har ingen takfot så vattnet som droppar under landar på ändträet på fasaden… plåten går inte utanför fotplåten vilket jag tror är ett av problemen. Jag tror också att vattnet tar sig igenom skruven när vattnet blir stående
 
R Robin_ME skrev:
Fick du någon ordning på taket. Jag har samma problem men har ingen takfot så vattnet som droppar under landar på ändträet på fasaden… plåten går inte utanför fotplåten vilket jag tror är ett av problemen. Jag tror också att vattnet tar sig igenom skruven när vattnet blir stående
Upp med en egen tråd och bilder.....
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.