Funderar på att lämna väggen tom. Inget kakel eller paneler. Borde inte en vattentålig färg göra jobbet i ett kök? Eller kan man efterbehandla väggen på något sätt för att den ska klara stänk och smuts bättre? Eller är det kanske ett krav på kakel/panel i kök?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Stockholm
· 605 inlägg
Det viktigaste är ju att färgen är helt avtorkningsbar, inte vattentät. Så vanlig köksfärg med glans 20 borde fungera.
Nu finns ju dessutom helmatta färger som är betydligt tåligare än förr om åren. Själv har jag nyligen målat hela lägenheten, inklusive köket, med Alcro Pashmina helmatt som enligt tillverkaren är både extra tålig och avtorkningsbar. Svinsnygg iaf på mina putsade stenväggar.
Nu finns ju dessutom helmatta färger som är betydligt tåligare än förr om åren. Själv har jag nyligen målat hela lägenheten, inklusive köket, med Alcro Pashmina helmatt som enligt tillverkaren är både extra tålig och avtorkningsbar. Svinsnygg iaf på mina putsade stenväggar.
Vi har kört med våtrumstäck i våra två senaste hus (renoveringar) och det fungerar fint. Du behöver inte grunda med våtrumsgrund före utan bara våtrumsfärg blir tillräckligt bra.
Vi körde bara våtrumsfärg under skåpen vid spisen.
Hittills har allt lossnat men man får tänka på att inte lämna t.ex. morots- eller tomat såser/soppor någon längre tid om det skulle sprätta upp.
Hittills har allt lossnat men man får tänka på att inte lämna t.ex. morots- eller tomat såser/soppor någon längre tid om det skulle sprätta upp.
Menar du att färgen har lossnat?anders07 skrev:Vi har kört med våtrumstäck i våra två senaste hus (renoveringar) och det fungerar fint. Du behöver inte grunda med våtrumsgrund före utan bara våtrumsfärg blir tillräckligt bra.
Klicka här för att svara