Byggahus.se
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Låter spännande. Kanske lite väl dyrt just nu (ca dubbel så dyr som en vanlig) ?
Frågan är hur lång tid det tar att spara in 12-15 000 kr och vad livslängden är.

Går jag på siffrorna på en 100 liter VVB med eller utan värmepump oi energideklarationen så är det ca 2700 kwh vs 500 kwh per år.
Med ett elpris, i medel på säg 4 kr/kwh så skulle man spara ca 8000-9000 kr/år.
Då tar det två år att spara in mellanskillnadne, och då är det ju intressant...
 
Redigerat:
De fungerar som en vanlig traditionell frånluftsvärmepump fast enbart för varmvatten. Några "6,5 ggr så effektiv" tror jag inte alls på. Drygt 3 brukar COP vara för frånluftsvärmepumpar. Många mindre hus byggdes med denna typ av frånluftsvärmepump för ventilation och varmvatten under 80- och 90-talen. Som uppvärmningen hade de husen el-radiatorer.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jag provade att fråga ChatGPT om saken:


Skulle jag kunna spara in någon el på att byta ut min Nibe compact ER 56 cu-300 varmvattenberedare mot en Varmvattenberedare Indol Compact 200A++ ?

Det är möjligt att du kan spara el genom att byta ut din Nibe Compact ER 56 CU-300 varmvattenberedare mot en Indol Compact 200A++ varmvattenberedare, men det beror på flera faktorer.

Indol Compact 200A++ är en energieffektiv varmvattenberedare som använder en avancerad teknik för att minska energiförbrukningen. Den har en hög isoleringsförmåga och en högeffektiv kompressor som gör att den kan producera varmt vatten på ett energieffektivt sätt.

För att avgöra om du kan spara el genom att byta ut din nuvarande varmvattenberedare mot en Indol Compact 200A++ behöver du ta hänsyn till flera faktorer, inklusive:

  1. Din nuvarande varmvattenberedares effektivitet: Om din nuvarande varmvattenberedare är gammal och ineffektiv kan du förvänta dig större besparingar genom att byta ut den mot en mer energieffektiv modell som Indol Compact 200A++.

  2. Ditt varmvattenbehov: Om du använder stora mängder varmvatten varje dag kan du förvänta dig mindre besparingar eftersom varmvattenberedaren fortfarande måste producera samma mängd varmvatten varje dag oavsett om den är energieffektiv eller inte.

  3. Kostnaden för el: Om elpriserna är höga i ditt område kan du förvänta dig större besparingar genom att byta ut din varmvattenberedare mot en mer energieffektiv modell som Indol Compact 200A++.

  4. Kostnaden för installation: Att byta ut din nuvarande varmvattenberedare mot en Indol Compact 200A++ kan innebära en högre initial investering för installationen, vilket kan påverka den totala kostnaden för att spara el.
Sammanfattningsvis kan en Indol Compact 200A++ varmvattenberedare vara en energieffektiv och kostnadseffektiv lösning för att spara el, men besparingarna kan variera beroende på dina specifika omständigheter. Det kan vara en bra idé att rådfråga en professionell installatör eller konsult för att avgöra om en varmvattenberedare bytet är rätt för dig och för att få en uppskattning av de potentiella besparingarna.
 
  • Haha
Claes Sörmland
  • Laddar…
Lär den inte påverka kostnaden för uppvärmningen i huset negativt också.

dvs man bör räkna med den extra kostnaden man får för uppvärmningen av bostaden.
 
B
Du kan ju börja med att mäta elförbrukningen i beredaren under nån månad så du vet ungefär hur många kWh per år du gör av med.

En äldre beredare har lite mindre isolering jämfört med en ny. Det är inte svårt eller dyrt att isolera på lite extra, även om det kanske inte blir så snyggt. Verkningsgraden på elpatronen är ju detsamma på en gammal som ny (100%).

Kan den stå i ett utrymme som inte behöver uppvärmning utan problem är det en fördel. I praktiken är det säkert minst 6 månader som luften till beredaren är uppvärmt att husets värmesystem. Så cop blir ju sämre än de indikerar, eftersom husets värmesystem kommer få en ökad belastning/driftkostnad.

Och 6.5 i cop är inte sant för normala duschtemperaturer, runt 3 är rimligare att basera en kalkyl på.

Personligen tycker jag det är vettigare när beredaren byggs isär med värmepumpen. Då slipper man skrota rubbet när den ena delen ger upp, eller är bunden till dyra reservdelar från leverantören. Min beredare som min vp är kopplad emot är t.ex. från 2002, ger den upp så slipper jag ju byta ut värmepumpen, då kan jag ju byta enbart den.

Vill man sänka till kostnad för varmvatten är smartare styrning av elpatronen och timpris på elen en enkel sak att ordna.
 
B BSOD skrev:
Och 6.5 i cop är inte sant för normala duschtemperaturer, runt 3 är rimligare att basera en kalkyl på.
Hur har de räknat för att få fram detta COP-värde?
 
C Cerb skrev:
Lär den inte påverka kostnaden för uppvärmningen i huset negativt också.

dvs man bör räkna med den extra kostnaden man får för uppvärmningen av bostaden.
Varför skulle den det ?
Du menar att man med den gamla beredaren får "överskottsvärme" ?
Det får man ju med den nya också, men en värmepump är ett effektivare sätt att värma änm att direkt utnyttja elen...
 
Jag bor själv i ett mindre 70-tals hus på ca 135kvm med FTX och el-radiatorer. (har även lagt till en luft/luft-luftvärmepump) Hushållet består av två vuxna och två tonåringar. Det duschas mycket pga träningar flera gånger om dagen ect.

FTX är en Östberg Heru 100 EC2 från 2017
LLVP är en äldre Mitsubishi från 2004
Varmvattenberedaren är en Nibe compact ER 56 cu-300

Enligt elstödet vi fick häromdagen gjorde vi åt strax över 16400kwh förra året.

Varmvattenberedaren går på el och vad jag vet så går den inte att styra på något sätt förutom att stänga av/på eller sänka/höja tempen på vattnet, därför letar jag efter ett alternativ. Den står i vår tvättstuga, som är ouppvärmd, men som håller värmen ganska bra då den är i sutteräng-delen av huset.

Vad jag behöver är några sätt att minska vår elkonsumtion, just nu tittar jag på varmvattenberedaren, enligt uppgift kan den dra så mycket som 6500kwh på ett år i ett aktivt hushåll på 4 personer.
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Varför skulle den det ?
Du menar att man med den gamla beredaren får "överskottsvärme" ?
Det får man ju med den nya också, men en värmepump är ett effektivare sätt att värma änm att direkt utnyttja elen...
Den pumpen som TS funderar på nyttjar ju värmen i rummet den står till att göra varmvatten och spyr istället ut kalluft. Dvs. förbrukar värmen i luften där den står.
 
Claes Sörmland
ogrens ogrens skrev:
Jag provade att fråga ChatGPT om saken:


Skulle jag kunna spara in någon el på att byta ut min Nibe compact ER 56 cu-300 varmvattenberedare mot en Varmvattenberedare Indol Compact 200A++ ?

Det är möjligt att du kan spara el genom att byta ut din Nibe Compact ER 56 CU-300 varmvattenberedare mot en Indol Compact 200A++ varmvattenberedare, men det beror på flera faktorer.

Indol Compact 200A++ är en energieffektiv varmvattenberedare som använder en avancerad teknik för att minska energiförbrukningen. Den har en hög isoleringsförmåga och en högeffektiv kompressor som gör att den kan producera varmt vatten på ett energieffektivt sätt.

För att avgöra om du kan spara el genom att byta ut din nuvarande varmvattenberedare mot en Indol Compact 200A++ behöver du ta hänsyn till flera faktorer, inklusive:

  1. Din nuvarande varmvattenberedares effektivitet: Om din nuvarande varmvattenberedare är gammal och ineffektiv kan du förvänta dig större besparingar genom att byta ut den mot en mer energieffektiv modell som Indol Compact 200A++.

  2. Ditt varmvattenbehov: Om du använder stora mängder varmvatten varje dag kan du förvänta dig mindre besparingar eftersom varmvattenberedaren fortfarande måste producera samma mängd varmvatten varje dag oavsett om den är energieffektiv eller inte.

  3. Kostnaden för el: Om elpriserna är höga i ditt område kan du förvänta dig större besparingar genom att byta ut din varmvattenberedare mot en mer energieffektiv modell som Indol Compact 200A++.

  4. Kostnaden för installation: Att byta ut din nuvarande varmvattenberedare mot en Indol Compact 200A++ kan innebära en högre initial investering för installationen, vilket kan påverka den totala kostnaden för att spara el.
Sammanfattningsvis kan en Indol Compact 200A++ varmvattenberedare vara en energieffektiv och kostnadseffektiv lösning för att spara el, men besparingarna kan variera beroende på dina specifika omständigheter. Det kan vara en bra idé att rådfråga en professionell installatör eller konsult för att avgöra om en varmvattenberedare bytet är rätt för dig och för att få en uppskattning av de potentiella besparingarna.
Bättre än ett genomsnittligt foruminlägg. Ser lite ut som en skolelev som har klippt och klistrat för att få ihop läxan.
 
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Den pumpen som TS funderar på nyttjar ju värmen i rummet den står till att göra varmvatten och spyr istället ut kalluft. Dvs. förbrukar värmen i luften där den står.
Well, läser man hos tillverkaren så kan man koppla den till/från uteluft också - då tar den ju inte av inneluften.
Men även om man tar inluften inifrån, så kan man släppa ut kallluften utåt, kanske ger en marginell effekt, då ny luft tas utifrån sen via ventiler osv, men har svårt att tro att det slår stort på uppvärmningen
 
B
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Well, läser man hos tillverkaren så kan man koppla den till/från uteluft också - då tar den ju inte av inneluften.
Men även om man tar inluften inifrån, så kan man släppa ut kallluften utåt, kanske ger en marginell effekt, då ny luft tas utifrån sen via ventiler osv, men har svårt att tro att det slår stort på uppvärmningen
Den har ett luftflöde på 350m3/h, enligt produktdatablad. Det är knappast försumbart att värma upp det tills rumstemperatur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.