Medlem
· Stockholms län
· 61 inlägg
Hej!
Håller på att ta in offerter på badrumsrenovering + byte av varmvattenberedare. Den beredare som finns i huset är gammal och står på övervåningen (badrummet på nedervåning) och behöver bytas ut.
Byggare 1 säger att rören måste bytas ut och ersättas med en pexledning
Byggare 2 säger att "nej nej vi kan köra på de gamla rören"
Jag har ingen aning om hur gamla rören är men jag skulle gissa på att de är satta 60-70-tal nån gång.
Vem ska jag lita på? Vad tycker ni? Vad finns för erfarenheter?
Håller på att ta in offerter på badrumsrenovering + byte av varmvattenberedare. Den beredare som finns i huset är gammal och står på övervåningen (badrummet på nedervåning) och behöver bytas ut.
Byggare 1 säger att rören måste bytas ut och ersättas med en pexledning
Byggare 2 säger att "nej nej vi kan köra på de gamla rören"
Jag har ingen aning om hur gamla rören är men jag skulle gissa på att de är satta 60-70-tal nån gång.
Vem ska jag lita på? Vad tycker ni? Vad finns för erfarenheter?
Är det kopparrör skulle jag låta dem vara.
Är det galv (ovanligt på varmvattensidan) skulle jag byta dem.
Sen kan det vara lämpligt att byta dem ändå om det bara blir snuttar och skarvar kvar.
Är det galv (ovanligt på varmvattensidan) skulle jag byta dem.
Sen kan det vara lämpligt att byta dem ändå om det bara blir snuttar och skarvar kvar.
Utan att veta om de verkligen behöver bytas så skulle jag lita mer på byggaren som tycker du ska behålla gamla rören. Anledningen är enkel. Byggaren skulle tjäna på att byta rören (mer jobb + mer materialpåslag) och då han förordar en lösning som han tjänar mindre på så känns det mer pålitligt.
Medlem
· Stockholms län
· 61 inlägg
Medlem
· Stockholms län
· 61 inlägg
Yes det sitter en utdömd golvbrunn bredvid beredaren, den syns dock inte på bilden. Så då ska man bomma igen golvbrunnen på övervåning och flytta allt till nedanvåning då eller?
Nu vet jag inte exakt vad du menar med utdömd, men jag antar att den inte uppfyller moderna byggkrav.Calle Schewen skrev:
Men ifall den ändå fungerar ok så tycker jag nog du kan ha kvar den. Det lär vara extremt sällan den verkligen behövs och ifall den vid dessa tillfällen inte läcker ut alltför mycket så är det inget jag skulle oroa mig för. Merkostnaden att flytta är pengar jag gärna skulle använt till något annat.
Klicka här för att svara