Hej

Det finns ju varmvattenberedare som använder sig av rumsluften för att värma vatten, typ som en luft/vatten värmepump.
Någon som har erfarenhet av dom?
Verkar ju lite skumt om det funkar, måste ju innebära att rumstemp sänks?
Hur skulle det funka att sätta en sån i ett pannrum, eldar med pellets, och förvärma kallvattnet till tex. +20grader?

harry73
Det är en frånluftsvärmepump, och ska kombineras med en mekanisk ventilation. Så värmen tas inte från luften inne i huset, men från luften som ventileras ur huset.
De mindre modeller är bara avsett för uppvärmning av varmvatten, de största modeller kan klara hela ditt värmebehov

Nja, det är nog en sån här TS tänker på. Men det är samma princip som frånluftsvärmepump...och mycket riktigt så skickar den ut kyld luft, så det blir ju lite bakvänt. Men om man har värmepump för uppvärmning av huset så antar jag att man ändå sparar någon krona på varmvattnet jämfört med en vanlig el-vvb eftersom ersättningsvärmen då kommer från värmepump... Men å andra sidan blir utrymmet där en sån där beredare står garanterat kraftigt nerkyld och får kondensproblem och annat.

Den här typen av beredare fungerar nog bäst i varmt klimat där man vill ha kylning av inomhusluften samtidigt som man får varmvatten att tvätta sig med...

Man kanske kan koppla in en frånluftskanal till den på något sätt dock och få en billig vanlig frånluftsvärmepump för varmvattenberedning på så vis, men jag är tveksam...

Det jag tänkte på var typ en sån som Forbo länkade till.
Min tanke var ju att bara förvärma vattnet 10-20grader och toppa med pannan och ta vara på strålningsvärmen från pannan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.