3 082 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Värmepump & kamin
Hej,
Jag har en luft/vattenvärmepump med radiatorer. Pumpen har en utegivare. Jag hsr precis installerat en kamin. Kommer den ökade rumstemperaturen vid eldning påverka effektbehovet hos pumpen även ifall den har en utegivare. Osäker på hur detta fungerar?
Tack
Jag har en luft/vattenvärmepump med radiatorer. Pumpen har en utegivare. Jag hsr precis installerat en kamin. Kommer den ökade rumstemperaturen vid eldning påverka effektbehovet hos pumpen även ifall den har en utegivare. Osäker på hur detta fungerar?
Tack
Stryper radiatorerna så behöver den ju inte lämna lika mycket varmvatten. Då går energibehovet ner. Men effektbehovet minskar inte alls, om det inte är en inverterdriven pump.
Det är faktiskt en inverterpump.
Vad är det för kamin? En vanlig braskamin blir snabbt varm men också ganska snabbt sval efter eldning. I ett modernt välisolerat hus kommer innetemperaturen att stiga snabbt och framförallt mycket vid eldning även om termostaterna på radiatorerna stänger efter en lite stund. Kan vara läge att sänka termostaterna i de rum dit värmen från kaminen når ett tag innan man ska elda.
Hej!
Det är en contura 750. Jag upplever inte att radiatorerna ”slår ifrån”, dvs de är fortfarande varma även ifall jag eldar upp till 25 graders rumstemperatur under några timmar. Pumpen är inställd på 19 grader. Har äldre termostater som är fullt öppna alltid. De kanske bör bytas
Det är en contura 750. Jag upplever inte att radiatorerna ”slår ifrån”, dvs de är fortfarande varma även ifall jag eldar upp till 25 graders rumstemperatur under några timmar. Pumpen är inställd på 19 grader. Har äldre termostater som är fullt öppna alltid. De kanske bör bytas
Nej då sparar du inte mycket.
Klicka här för att svara
