10 367 läst ·
41 svar
10k läst
41 svar
Värmepump Eller Pellets???
Hej,
Tack för svaren, vilken vetenskap det är att byat värmesystem, jag har en känsla av att jag inte ens kan fundera innan jag vet vad bergvärme skull ekosta kontra pellets... Jag får helt enkelt ta in Offerter
Tack för temperatur länken, den skall kollas upp.
Huga vad mycket jobb det var med ett litet byte av värmesystem
Av någon anledning kan jag inte låta bli att tänka på sol även fast det e kass återbetalningstid. Kanske har blivit miljö påverkad
Det som ställer till det ännu mer för mig är att jag funderar på husets resale value, samt har hört en del snack om att pellets etc kan få miljö skatt... Undra om det ligger ngt i det.?!
Tack för svaren, vilken vetenskap det är att byat värmesystem, jag har en känsla av att jag inte ens kan fundera innan jag vet vad bergvärme skull ekosta kontra pellets... Jag får helt enkelt ta in Offerter
Tack för temperatur länken, den skall kollas upp.
Huga vad mycket jobb det var med ett litet byte av värmesystem
Av någon anledning kan jag inte låta bli att tänka på sol även fast det e kass återbetalningstid. Kanske har blivit miljö påverkad
Det som ställer till det ännu mer för mig är att jag funderar på husets resale value, samt har hört en del snack om att pellets etc kan få miljö skatt... Undra om det ligger ngt i det.?!
Blir det skatt på pellets skulle jag tro att det drabbar pumparna också.
Räkna med att en "bra" pellets anläggning kostar lika mycke som
en värmepump, räkna också med att underhållet är ungefär lika i båda fallen.
Fördel pellets är att man lätt kan hålla högre framledning samt att man
vet vad kostnaderna sett över året kommer att bli och att man slipper elda i en öppen spis när temperaturen börjar krypa neråt.
Dom flesta som installerar värmepump gör det för att slippa elda,
ändå är det just den gruppen som köper flest små eldstäder..
Varför?
Räkna med att en "bra" pellets anläggning kostar lika mycke som
en värmepump, räkna också med att underhållet är ungefär lika i båda fallen.
Fördel pellets är att man lätt kan hålla högre framledning samt att man
vet vad kostnaderna sett över året kommer att bli och att man slipper elda i en öppen spis när temperaturen börjar krypa neråt.
Dom flesta som installerar värmepump gör det för att slippa elda,
ändå är det just den gruppen som köper flest små eldstäder..
Varför?
Förlåt, underhåll i kronor borde jag ha skrivit.The Door skrev:
Självklart måste man tömma asklådan 1-3 gånger / år, samt göra en kontroll
1 gång / år av anläggningen.
Sotning och uraskning sköts därefter automatiskt.
Oavsett vilket är det mindre jobb att bära ut lite aska 3 gånger / år än att bära in ved till en vedkamin varje kall vinterdag.
Att sen påstå att man eldar för att det är "mysigt" är jag tveksam till,
mysigt är att komma hem till ett varmt och skönt hus när det blåser nordan ute.
Ah då hänger jag med 
Gällande sotning och uraskning som sköts automatiskt så gäller det väl inte allla pannor som jag förstått... Utan bara de dyrare?
Ja om man måste elda var dag e det inte mysigt, men har man skönt inne och sen kan elda lite på kvllen inte för att man måste utan för att man vill kan jag täna mig kan kallas mysigt
Gillar detta forum skarpt man får så mycket fin input
Skönt att ha ett bollplank 
Gällande sotning och uraskning som sköts automatiskt så gäller det väl inte allla pannor som jag förstått... Utan bara de dyrare?
Ja om man måste elda var dag e det inte mysigt, men har man skönt inne och sen kan elda lite på kvllen inte för att man måste utan för att man vill kan jag täna mig kan kallas mysigt
Gillar detta forum skarpt man får så mycket fin input
Ang framledningstemperaturer, när är huset bygt och vad satt det för upvärmningssytem då? På så sätt kan man lätt lista ut vad systemet är byggt för. Många sköter inte sina pelletsbrännare så bra som man måste göra, det krävs sotning och service, om man struntar i att gör detta nogrannt och ofta, så går brännarna ofta sönder och det blir dyrt, samt att verkningsgraden blir sämre och du får köpa mer pellets, Kan du avvara tid för service skötsel så är pellets nått för dig, men tycker du att det är enbart jobbigt och har tummen mitt i handen när det gäller teknik, köp då inte pellets.
Hej,
Tummen sitter rätt
, intresse och tid finns hos mig 
Huset är byygt för Olja, 1963. Så jag tror att det e hög temp. Dock är det ganska stora element, sådana där gamla tjocka
Bara några få är små smala.
Det jag tänker mest på är inte mig eller min far utan mer sambon min och min mor
De skall ju med klara systemet om det behövs...
Svåra val
Tummen sitter rätt
Huset är byygt för Olja, 1963. Så jag tror att det e hög temp. Dock är det ganska stora element, sådana där gamla tjocka
Det jag tänker mest på är inte mig eller min far utan mer sambon min och min mor
Svåra val
S
sad_ant
Medlem
· Södermanlands län
· 288 inlägg
sad_ant
Medlem
- Södermanlands län
- 288 inlägg
Valet tycker jag egentligen är ganska enkelt, då alternativen skiljer sig åt avsevärt. Du har redan fått många mycket bra tips!
Värmepump, berg, sjö, mark
+ lågt underhåll, låg driftskostnad
- Dyr installation, risk för mögel, låg framledningstemp (kan kräva komplettering eller komplett ombyggnad av radiatorsystem)
Pellets/Ved
+ Eventuellt lågt initialkostnad, låg driftskostnad, sprider "spillvärme" i hela huset, fungerar vid strömavbrott, hög framledningstemp, ventilerar huset
- Hög manuell hantering, utrymmeskrävande
vattenburen el
+ låg installationskostnad, helt underhållsfritt, valfri framledningstemp
- Dyr driftskostnad
Ställ dig frågan, hur mycket arbete är du villig att göra?
Mycket arbete: ved, "lite" arbete: pellets, inget arbete: värmepump
Är du inte villig att göra något arbete så får du välja mellan olika värmepumparna, som någon tidigare skrev så finns det inga (nåja i alla fall mycket få) anledningar att köra på luft-vatten.
Men jag skulle i samband med detta ta dit en ventilationsfirma och räkna lite på ventilationen i huset, kanske också göra en radonmätning i samband med det, och sedan räkna in det i priset för värmepumpen.
Värmepump, berg, sjö, mark
+ lågt underhåll, låg driftskostnad
- Dyr installation, risk för mögel, låg framledningstemp (kan kräva komplettering eller komplett ombyggnad av radiatorsystem)
Pellets/Ved
+ Eventuellt lågt initialkostnad, låg driftskostnad, sprider "spillvärme" i hela huset, fungerar vid strömavbrott, hög framledningstemp, ventilerar huset
- Hög manuell hantering, utrymmeskrävande
vattenburen el
+ låg installationskostnad, helt underhållsfritt, valfri framledningstemp
- Dyr driftskostnad
Ställ dig frågan, hur mycket arbete är du villig att göra?
Mycket arbete: ved, "lite" arbete: pellets, inget arbete: värmepump
Är du inte villig att göra något arbete så får du välja mellan olika värmepumparna, som någon tidigare skrev så finns det inga (nåja i alla fall mycket få) anledningar att köra på luft-vatten.
Men jag skulle i samband med detta ta dit en ventilationsfirma och räkna lite på ventilationen i huset, kanske också göra en radonmätning i samband med det, och sedan räkna in det i priset för värmepumpen.
sad_ant: Risk för mögel, utveckla gärna detta lite mer.
Det fanns en era då man byggde för 80/60 system och väldigt små radiatorer, dock verkar The_Door´s hus inte se ut så. Tyvärr funkar inget ved eller pellets utan ström om du inte sitter på ett gammalt hus med 2" ledningar på tilloppet och som sedan är byggd för självcirkulation.
Vattenburen el = Dyrt, bättre med Luft/luft då.
Spontan känsla: Dina föräldrar, Berg eller jord, luft/vatten fungerar, men är inte optimalt med tanke på vart dom bor. Pellets, ja om dom orkar.
Har själv varit hos kunder som köpt pellets, ledsnat och sedan bytt till värmepump, det är en ganska dyr erfarenhet.
Det fanns en era då man byggde för 80/60 system och väldigt små radiatorer, dock verkar The_Door´s hus inte se ut så. Tyvärr funkar inget ved eller pellets utan ström om du inte sitter på ett gammalt hus med 2" ledningar på tilloppet och som sedan är byggd för självcirkulation.
Vattenburen el = Dyrt, bättre med Luft/luft då.
Spontan känsla: Dina föräldrar, Berg eller jord, luft/vatten fungerar, men är inte optimalt med tanke på vart dom bor. Pellets, ja om dom orkar.
Har själv varit hos kunder som köpt pellets, ledsnat och sedan bytt till värmepump, det är en ganska dyr erfarenhet.
Hur kan man "lessna" på pellets?Dr.L skrev:
I 9 av 10 fall är det inte pellets som bränsle man lessnar på utan
dålig/undehållskrävande teknik.
Det är precis dit jag också vill komma då jag säger att en bra pellets anläggning kostar 100 000: - , kostar anläggningen så mycke funkar det.
Köper man något för 20 000: - tror jag man innerst inne vet att man skaffar sig
arbete/bekymmer ändå lockas man att göra det pga lågt pris.
Varför får 10kW bergvärme kosta 100 - 120 000: - men pratar man pellets
är ribban oftast lagd kring 20 - 40 000: -?
Hej,
Tack för alla svar och frågeställningar
Precis sådant som jag behöver
Jag har verkligen fått många bra tips och tankar i denna tråd. Jag har fått pris på lite delar när det gäller pellets, tellusrör pannan bland annat, just nu e jag på jobbet så har inte priset här. Och jag har ingen ribba på pellets på 40kkr Dock vill man ju inte betala för onödigt extrema maskiner heller, gäller bergvärme med
Har inte hunnit ta tag i bergvärme än, tänkte jämföra de båda sen
Som jag tror jag sagt innan så är jag själv inte rädd för arbete utan det är mer tänk om det händer mig något, klarar sambon av det?? Sedan är ju även andrahandsvärdet på huset med i tankarna.... Är det ena sämra än det andra? och hur mycket?
Tänk om jag slutade tänka någon gång
Tack igen.
/Erik
Tack för alla svar och frågeställningar
Precis sådant som jag behöver
Jag har verkligen fått många bra tips och tankar i denna tråd. Jag har fått pris på lite delar när det gäller pellets, tellusrör pannan bland annat, just nu e jag på jobbet så har inte priset här. Och jag har ingen ribba på pellets på 40kkr Dock vill man ju inte betala för onödigt extrema maskiner heller, gäller bergvärme med
Har inte hunnit ta tag i bergvärme än, tänkte jämföra de båda sen
Som jag tror jag sagt innan så är jag själv inte rädd för arbete utan det är mer tänk om det händer mig något, klarar sambon av det?? Sedan är ju även andrahandsvärdet på huset med i tankarna.... Är det ena sämra än det andra? och hur mycket?
Tänk om jag slutade tänka någon gång
Tack igen.
/Erik
S
sad_ant
Medlem
· Södermanlands län
· 288 inlägg
sad_ant
Medlem
- Södermanlands län
- 288 inlägg
Dr.L: Med mögelrisk menar jag att man förlorar ventilationen i källaren vilket på sikt kan göra att man får problem med fukt och mögel i källaren om man inte på något sätt kompenserar för den minskade ventilationen.
Vattenburen el är dyrt, men billigare och enklare än olja.
Är du inte orolig för lite arbete som du skriver så skulle jag absolut köra med ved eller pellets. Om du har ett bulk-förråd så är mycket av arbetet med pellets eliminerat. Annars får man nog räkna med att under vintern bära 2-3st 16kg säckar om dagen (behöver ju inte bära varje dag men i snitt. Min sambo hjälper till ganska bra faktiskt och det är inte speciellt svårt.
Dock vill jag lägga in en reservation för att pellets just nu faktiskt är ganska dyrt, men jag tror att det på sikt sjunker eftersom det går att göra pellets direkt av trästockar, även om ingen gör det idag.
köper du t.ex. 8 pallar småsäck, hamnar priset på ca 65-70öre/kWh, dra av för en effektivitet på 80% så landar du uppåt 80öre per kWh. Jämför med elpriset som ligger runt 1kr/kWh
Dock så tror jag personligen att elpriset kommer öka och pelletspriset sjunka.
Vattenburen el är dyrt, men billigare och enklare än olja.
Är du inte orolig för lite arbete som du skriver så skulle jag absolut köra med ved eller pellets. Om du har ett bulk-förråd så är mycket av arbetet med pellets eliminerat. Annars får man nog räkna med att under vintern bära 2-3st 16kg säckar om dagen (behöver ju inte bära varje dag men i snitt. Min sambo hjälper till ganska bra faktiskt och det är inte speciellt svårt.
Dock vill jag lägga in en reservation för att pellets just nu faktiskt är ganska dyrt, men jag tror att det på sikt sjunker eftersom det går att göra pellets direkt av trästockar, även om ingen gör det idag.
köper du t.ex. 8 pallar småsäck, hamnar priset på ca 65-70öre/kWh, dra av för en effektivitet på 80% så landar du uppåt 80öre per kWh. Jämför med elpriset som ligger runt 1kr/kWh
Dock så tror jag personligen att elpriset kommer öka och pelletspriset sjunka.
Sad_ant där tror jag att du har fel, ang priset. Pellets priset har följt elpriset dom senaste åren och så kommer det förbli, leverantörerna vill tjäna pengar och just nu är det brist på råvarumaterial.
Tellus, Effecta, Ecotec, Janfire, är några märken du ska kolla extra mycket på!
Tellus, Effecta, Ecotec, Janfire, är några märken du ska kolla extra mycket på!
Sant att pellets och el stigit ungefär lika mycket de senaste åren. Dock började pelletspriserna ifrån ett läge då pellets gjordes av helt gratis överskottsmaterial (kutterspån) varpå pellets i början blev extremt billigt.
Elpriserna har stigit 100% under 10 år. Oljepriset har stigit 33% under 10 år.
Allting talar för att elpriserna fortsätter att stiga i samma takt då den ålderdomliga elslukande tunga industrin i europas centralländer skall hållas igång med svensk elkraft. Den sittande regeringen planerar en stor utbyggnad av kablarna till kontinenten och baltstaterna så att man kan ge bort ytterligare av det enda som är riktigt billigt i Sverige. Ett svenskt vattenkraftverk producerar idag el till ca. 3 öre per kilowatt.
Staten skänkte bort elproduktionen till utländska bolag så några intäkter av sveriges generösa el-rea kommer inte svenska skattebetalare till del.
Jag tror som sad_ant att elpriserna kommer att stiga snabbare än pelletspriserna.
Elpriserna har stigit 100% under 10 år. Oljepriset har stigit 33% under 10 år.
Allting talar för att elpriserna fortsätter att stiga i samma takt då den ålderdomliga elslukande tunga industrin i europas centralländer skall hållas igång med svensk elkraft. Den sittande regeringen planerar en stor utbyggnad av kablarna till kontinenten och baltstaterna så att man kan ge bort ytterligare av det enda som är riktigt billigt i Sverige. Ett svenskt vattenkraftverk producerar idag el till ca. 3 öre per kilowatt.
Staten skänkte bort elproduktionen till utländska bolag så några intäkter av sveriges generösa el-rea kommer inte svenska skattebetalare till del.
Jag tror som sad_ant att elpriserna kommer att stiga snabbare än pelletspriserna.