Hej!

Jag har en vän som har värmeproblem.

Förutsättningar: tvåplans, funkishus tot ca 130m2, alltså 65m2 i varje plan. Fjärrvärme. Vattenburen golvvärme nere med rumstermostater, vattenradiatorer uppe. Fjärrvärmecentralen sitter i förrådet utanför huset och leds sen via kulvert in i huset.

Fjärrvärmen är ställd till kurva 8 precis som grannen med likadant hus, deras vattentemp in i huset antar jag är densamma då det sitter en tempmätare precis innan golvvärmeenheten som visar 34 grader i båda husen, inne i huset delas slingan så en går upp till elementen uppe och en går till golvvärmeenheten på bottenplan.

Med denna fakta, fråga gärna om ni undrar något så har iallafall vännen dessa problem. Hans fjärrvärmeförbrukning är ca 50% högre än grannens, de har samma vattenförbrukning, inget läckage i det slutna systemet och de duschar ungefär lika mycket.

Dessutom har de väldigt svårt att få upp mer än 20,5 grad i rummen hur mycket de än höjer termostaten, 20,5grader = ca 4:an på 5-skala, grannen kan med lätthet få över 25 grader med samma ingångstemp i huset men har 22grader med 3,3 på 5-skala.

Jag ser några möjligheter med att inte få upp temp i rummen.
1. slingorna inte tillräckligt öppna men då borde energiförbrukningen varit lägre.
2.brist på isolering, låter otroligt, men stämmer på båda problem, hög energiförbrukning och värmen försvinner ner, är detta möjligt?
3. att det är väldigt otätt hus, men vi gick och kände och det verkade inte dra mer än i grannen hus.

Sen har vi den höga energiförbrukningen.
1. det har blivit fukt i kulvertens isolering, hade hänt på en annan grannes hus, men då borde man inte fått samma intem i huset väl, då borde de stulit många grader på vägen in när det värmer isoleringen eller?

2. eller enligt punkt 2 ovan.

Mvh

Redigerat:
hyr låna en värmekamera så kan isoleringen mellan husen kollas samt om kulverten läker värme

Ett glömt spjäll i en öppen spis brukar förutom en god ventilation ge ungefär den ökningen av värmeförbrukningen men då skulle det dra ganska ordentligt luftinsläpp.

Tack för svaren!

Om det var luftläckage i huset så borde väl golven glöda, gå sig riktigt varma när termostaten är ställd på 4:an på 5 -skala, men grannen som har termostaten ställd lägre får varmare golv, det är markant skillnad.

Mvh

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.