Alltså det är något märkligt här. "Alla" hus skall gå att hålla 20-22 grader hela tiden även när det är -30 grader ute. Det är bara en fråga om tillförd energi.

Jag tycker du börjar i fel ände med att ta reda på var det läcker ut värme. Det är naturligtvis också viktigt, men först och främst måste du tillse att ni har ett värmesystem som kan värma upp det ni har nu. Därefter ta reda på vad huset har för energibehov (hur många kW i toppeffekt behövs för att hålla huset varmt när det är som kallast ute och även hur många kWh energi går det åt för att hålla det uppvärmt per år). När man vet detta kan man för det första avgöra hur dåligt isolerat / hur mycket huset "läcker" och sen kan man försöka göra något åt det.

En luftvärmepump som beter sig som du beskriver är det antingen något fel på eller så läcker huset otroliga mängder energi. Börja med att ta reda på om den fungerar som den ska. Även om pumpen inte orkar med att värma hela huset (vilket inte är så konstigt) så skall den åtminstone hålla inställd temperatur närmast där pumpen sitter. Det gör min, åtminstone ner till -20 i utomhustemperatur.

Är elradiatorerna varma / heta? Vad står deras termostater på?

Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Värmekamera är ett väldig bra verktyg för att spåra var värmen tar vägen (eller inte)

Det finns en enklare variant för hemmabruk som heter "FLIR One". Den kopplas till en vanlig smartphone där du kan ta bilder eller filma. Den är väldig enkel att använda med färdiga profiler för olika typer av användning, tex inomhus för att se kalla utrymmen eller utomhus för att se värmeläckage. Barnen älskar att leka kurragömma med den eftersom man kan följda värmesignaturen från fotavtryck :) Vi hyrde några ggr men då vi hade återkommande behov köpte vi till slut en för ca 2 500 kr.

Du kan kolla om det finns någon i närheten du kan hyra privat från via Hygglo: [länk].
Tack!! Det ska jag kolla upp!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.