Sen kan man ju fråga sig, varför går det inte att docka till de andra pannorna?
Eller gör det? Bara att VVM 240:in är förberedd på ett annat sätt....

Sedan har jag inte fått svar på en fråga:
Elpanna med inbyggd vv-beredare är det "bättre" än en el-panna med separat vv-beredare? Skillnad?
Känns som om inbyggd vore "effektivare"!
Eller?

det går att docak mot andra elpannor, men du kan inte få alla fina finesser & funktioner som gör att värmepumpen jobbar så optimalt det går under alla olika omständigheter

jag tror det går åt exak tamma mängd energi oavsett om du har inbyggd eller sepaat vvb

Ok, tack CarMan! Snällt att du svarade! ;)

Nu är det bara att invänta våren, så at vi kan slå av värmen å kånka ut den gamla pannan å en med en ny fräsh! (får se vilken det blir).

Som ni säkert noterat vi det här laget, så har jag fastnat för Nibe´s elpannor, med möjlighet att docka till en ex Fighter 2010 om man nu så vill....

Nåväl, läser igenom lite om de olika pannorna, å läser då:
"Pannan arbetar med flytande panntemperatur, vilket
innebär ekonomisk drift."

Vad innebär flytande panntemperatur?
Vad innebär det för beredningen av varmvatten resp. till radiatorerna?
Är det "ekonomiskt att temperaturen "flyter"?

Någom som kan å vill förklara....

varmvattenet jobbat mot en fast tempratur, dör du har en start & stopp temp som vattnet hålles innom.

radiatorvattnet värms bara upp till den tempratur som huset behöver, du har då en ute tempgivare som håller koll på vilken temp som behövs. på detta sätt slipper du hålla rätt temp i dina rum med gamla slitna termostater som inte jobbar itakt med varandra.

(en lite gissning, men det är så det är på värmepumper, när man pratar om flytandekondensreing)

fast kondensering på värmepumper är när man arbetar upp 55 grader i en tank & sen schuntar ut tempraturen därifrån till radiatorerna/ alternativt att man låter radiatortermostaterna helt styra.

Ok, tack CarMan!

Tjofräs igen.....jag med alla frågorna..... 8-)

Såg av en slump att på Nibe´s EVC 13, så finns ett sk. "sommarläge" (Endast klockan och ev. tariffstyrning till beredare är i drift). Betyder detta att bara varmvattnet värms?

Ser åxå då på de övriga pannorna (EVC 240, EVP 230 etc), att detta "sommarläge" inte finns.....
Man borde väl kunna stänga av så att bara varmvattnet värms.....

Poggan skrev:
Tjofräs igen.....jag med alla frågorna..... 8-)

Såg av en slump att på Nibe´s EVC 13, så finns ett sk. "sommarläge" (Endast klockan och ev. tariffstyrning till beredare är i drift). Betyder detta att bara varmvattnet värms?

Ser åxå då på de övriga pannorna (EVC 240, EVP 230 etc), att detta "sommarläge" inte finns.....

Kan inte menyerna i nibes alla pannor. men det skule förvånamig mycket om du inte kan stänga av värmen.
Troliken så är det så enkelt att dom inte kallar det för sommarläge, utan att det fins en knapp som är värme på/av

CarMan skrev:
[quote author=Poggan link=1134760207/30#52 date=1135801792]Tjofräs igen.....jag med alla frågorna..... 8-)

Kan inte menyerna i nibes alla pannor. men det skule förvånamig mycket om du inte kan stänga av värmen.
Troliken så är det så enkelt att dom inte kallar det för sommarläge, utan att det fins en knapp som är värme på/av[/quote]

Ok tack.....

Kom på en ny fråga igen.......då vi troligen väljer en EVP 230, med tillhörande innegivare som jag tänkt placera i hallen...
Då denna kommer å reglera värmen, ex. vi ställer den på säg 21 grader, så fort den tempen erhålls, så håller den det, men hur blir det med värmen i källaren som är mkt kallare, eftersom givaren sitter i hallen...?? Jag kanke är fel ute....men fick bara en tanke...

det kan i vissa fall bli problem när man har central styrning (inne ellerutegivere)

men generelt så bestämmer inegivaren / utegivaren om vilken temp som ska svhuntas ut & tempraturen i rumena ställer du på radiatorns fasta strypning, termostaterna andvänds inte. går det år mer värme i källaren så ska dessa radiatorer vara mer öppna. (problemet är om innegivaren kompenserar för sol, då kan det bli kalt i källaren.

jag ska läsa på om den pannan du pratar om så får vi se hur den funkar.

denna panna styrs presis som jag trodde via en utegivare & en vald kurva, som bestämer vilken temp huset behöver, vil du har 100% komfort & spara lite energi ken man montera en innegivare, vilket är ett tilbarhör som kostar extra.
med inegivare monterad kan pannan ta hänsyn till om ni eldar i en eldstad, eller har många personer på besök m.m.

Ok, så med en innegivare så får jag alltså "kallt" i källaren :-[ .

Lr får jag det oavsett.....

Poggan skrev:
Ok, så med en innegivare så får jag alltså "kallt" i källaren  :-[ .

Lr får jag det oavsett.....

om du börjar att elda i kaminen, så reglerar innegivaren ner tempraturen till huset & du får svalare i källaren.
under normala förhålanden (när du inte eldar) tror jag inte du märker nått
du kan i en meny i pannan bestämma hur känslig innegivaren ska vara, om den sak kompensera mycke eller lite.

Har du inredd källare som du vistas mycke i?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.