1 069 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Värme under renoveringstid?
Jag bygger om huset och har då dels ingen isolering i taket och sedan inte heller något värmesystem i huset.
Har idag ett par enkla byggfläktar (typ 2kw biltema/jula) men de kommer inte räcka när det blir lite kallare.
Är ett plan med inredd källare och jag renoverar främst övervåningen och har sovrum i källaren.
Är inte så väl isolerat i övrigt heller då det är ett hus från 30-talet.
Vad är smartaste sättet att hålla "tillräcklig" värme i huset? Typ 14+ i sovrum och inte mycket svalare på övervåningen.
Fler likadana byggfläktar?
Portabla element med fläkt?
Något helt annat.
Jag är helt ok med att det blir en både dyr och kall vinter i mitt hus men det får finnas gränser för hur kallt det blir då jag både bor där och har kvar inredning etc.
Har idag ett par enkla byggfläktar (typ 2kw biltema/jula) men de kommer inte räcka när det blir lite kallare.
Är ett plan med inredd källare och jag renoverar främst övervåningen och har sovrum i källaren.
Är inte så väl isolerat i övrigt heller då det är ett hus från 30-talet.
Vad är smartaste sättet att hålla "tillräcklig" värme i huset? Typ 14+ i sovrum och inte mycket svalare på övervåningen.
Fler likadana byggfläktar?
Portabla element med fläkt?
Något helt annat.
Jag är helt ok med att det blir en både dyr och kall vinter i mitt hus men det får finnas gränser för hur kallt det blir då jag både bor där och har kvar inredning etc.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ursäkta sent svar.
Tror det blir ok med fläktar. Nu när tempen gåt ned mot noll ett par nätter har det ändå varit tillräckligt med en fläkt för att hålla det tillräckligt varmt. Om jag tar till liet extra fläktar löser det sig nog om det inte blir tokkallt i vinter. Normalt, om man nu får hoppas på det, så blir det ju inte så jättekallt här i Göteborg.
Tror det blir ok med fläktar. Nu när tempen gåt ned mot noll ett par nätter har det ändå varit tillräckligt med en fläkt för att hålla det tillräckligt varmt. Om jag tar till liet extra fläktar löser det sig nog om det inte blir tokkallt i vinter. Normalt, om man nu får hoppas på det, så blir det ju inte så jättekallt här i Göteborg.
I vilken standard är husets elsystem? Det är inget problem att värma huset med byggfläktar. Men tänk efter hur många du kopplar in och se till att alla hamnar på olika grupper. Om elsystemet är gammalt kan det hända att du inte har så många grupper. Då blir det problem att driva många fläktar utan att det går säkringar.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
