Var ute och promenerade i skogen idag och stötte på en ovanligt stor spillning med massa hår i sig. Rävspillning ser jag ofta men dom brukar vara betydligt mindre. Vildsvinsspillningen brukar inte se ut så här (och brukar inte har hår i sig).

Stor spillning med hår i skogsmiljö bredvid en snusdosa för storleksjämförelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finns det någon forumit som tror sig veta? Det har funnits vargrevir här för några år sedan men nu för tiden rapporteras mest enstaka observationer. Järv ska han fångats på åtelkamera men jag har ingen aning om hur deras bajs ser ut.

Och ja jag brukar leta efter spillning och andra spår efter vilt när jag är ute i skogen :)

Redigerat:
Carl-Jo-han skrev:
Var ute och promenerade i skogen idag och stötte på en ovanligt stor spillning med massa hår i sig. Rävspillning ser jag ofta men dom brukar vara betydligt mindre. Vildsvinsspillningen brukar inte se ut så här (och brukar inte har hår i sig).

[bild]

Finns det någon forumit som tror sig veta? Det har funnits vargrevir här för några år sedan men nu för tiden rapporteras mest enstaka observationer. Järv ska han fångats på åtelkamera men jag har ingen aning om hur deras bajs ser ut.

Och ja jag brukar leta efter spillning och andra spår efter vilt när jag är ute i skogen :)
Definitivt varg el järv. Spillningen varierar en del på intaget. Info från jägare vilket jag själv inte är. Fick se bild på vargspillning som såg annorlunda ut men för den delen inte avgöra att det var nåt annat.

Den spillningen väntade han ut med regn för att se hårtyperna. Vildsvin och älg så varg i det fallet.

• Gilla
Carl-Jo-han
  • Laddar…
Satsuki
Baserat på storlek, årstid och utseende är det väl bara 3 möjliga arter: varg, järv eller lo. Eller, teoretiskt kan det väl vara en stor hund också, även om de inte brukar äta vilt med päls och allt...

Du hittade inga spår i närheten?

Klart man tittar efter vilt när man är ute, man vill ju veta vad man har runt sig ;)

Zeke - menar du att vargar tar vildsvin? Och i så fall var i Sverige händer det? Kanske vi kan flytta några vargar ner hit i så fall; vi har överskott på vildsvin!

• Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
KristinaRT skrev:
Baserat på storlek, årstid och utseende är det väl bara 3 möjliga arter: varg, järv eller lo. Eller, teoretiskt kan det väl vara en stor hund också, även om de inte brukar äta vilt med päls och allt...
!
Är det inte för "stor" spillning för lodjuret?
Jag skulle nog sätta mina magiska bönor på herr varg har varit där

KristinaRT skrev:
Lo brukar gräva ner sin spillning precis som våra tamkatter, och denna låg öppet precis bredvid en stig, dessutom var den större än dom få lodjurs-spillningshögar jag har sett hittills. Så mitt amatör-spårarsinne säger mig att vi kan utesluta Lo :) Och jag har aldrig stött på en jakthund som lämnar avföring med hår i!

KristinaRT skrev:
Du hittade inga spår i närheten?

Klart man tittar efter vilt när man är ute, man vill ju veta vad man har runt sig ;)
Hittade massa spår, men mest av vildsvin (spillning, gamla fotspår i torkad lera samt uppbökad mark), räv (spillning. placerad på stenar och andra upphöjningar) älg och häst (sambons häst). Avvek inte nämnvärt ifrån stigen då jag hade mina barn med mig som var trötta och uttråkade redan 100 meter hemifrån.

Har blivit av med en katt innan till lo, vilket gör att man blir lite extra vaksam. Har inget emot något (rov)djur, men tycker att det är intressant att veta.

Satsuki
Ang lo tänker jag att de gör som en del kattdjur, lämnar högar öppet som revirmarkeringar ibland, även om de för det mesta gräver ner. Men du har säkert rätt i att det mest sannolika är varg! Spännande :)

Kul att bo med naturen så nära, så länge inte husdjuren försvinner förstås :(
Deg mest vilda vi har är fasaner, rådjur och de evinnerliga grisarna (vildsvin) som är överallt...

KristinaRT skrev:
Ang lo tänker jag att de gör som en del kattdjur, lämnar högar öppet som revirmarkeringar ibland, även om de för det mesta gräver ner. Men du har säkert rätt i att det mest sannolika är varg! Spännande :)

Kul att bo med naturen så nära, så länge inte husdjuren försvinner förstås :(
Deg mest vilda vi har är fasaner, rådjur och de evinnerliga grisarna (vildsvin) som är överallt...
Är inte så påläst om lodjur men det kan säkert stämma. Här ser vi endast spåren av dom vintertid. Dom är ganska hemliga av sig.

Haha ja grisar har vi gott om med. I höstas plöjde dom upp mina jordgubbs-plantor 2 ggr och det låg potatis och rödbetor över hela trädgården när dom hade varit framme. Tur att dom smakar gott i alla fall ;)

Men ja det är kul att han naturen nära, vi har mest gris och rådjur, lo, räv och älg och ibland även varg då tydligen. Allt bara 5 mil ifrån Stockholm.

Fick i alla fall svar ifrån Länsstyrelsen och dom bedömde det som varg dom med. Hade det varit färskare så hade dom kommit ut och tagit DNA-prov på det så jag lovade att höra av mig igen om jag hittar något färskare.

• Gilla
Satsuki
  • Laddar…
C
[video=youtube;Ba_VSfjJj3U]https://www.youtube.com/watch?v=Ba_VSfjJj3U[/video]

• Gilla
Carl-Jo-han
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.