Hej, en liten fråga.

Fick en begagnad med nyrenoverad vattenpump av sambons mormor som är en kolvpump, "ÅGE-pumpen modell D25" tillverkad 1996, 40 lit/min.

De har haft den i sitt hus men hon kunde ju såklart inte svara på varför de hade en sådan och inte en vanlig vattenpump, det är en rejäl grej i gjutjärn med en vevaxel som kör kolven ut o in.

Så min fråga är: Varför har man en kolvpump, vad är fördelen med det?

De är effektiva. De ger lika mycket volym per minut vid 0 kg mottryck som vid fullt vattenledningstryck. En vanlig jetpump tappar mycket i effektivitet vid ökande mottryck.
Kolvpumparna är dock inte underhållsfria.

Jag skulle vilja ha en sådan pump, men hittar ingen info om åge-pumpen.

En kolvpump är en sorts deplacementspump. Den flyttar alltså en volymenhet vätska åt gången. I kolvpumpens fall är det helt enkelt en full cylinder, men det kan vara utrymmet mellan kuggarna i en kugghjulspump, utrymmet mellan membranen i en membranpump, en sträcka på slangen i en slangpump etc.

Det fiffiga med denna typ av pump är som Kex säger att det ger nästan samma flöde oavsett mottryck. Den passar alltså där man har höga lyfthöjder. En ordentlig kolvpump kan klara flera kilometers lyfthöjd! Dessutom klarar de mer sughöjd en vanlig centrifugalpump, särskilt om det är luftbubblor i vattnet.

En gammal klassisk handjagad brunnspump är en typ av kolvpump. Ska man lyfta mycket vatten en mindre sträcka (en våning upp i ett hus till exempel) slår centrifugalpumpen en kolvpump på allt.

Redigerat:
Hej! Är på jakt efter reservdelar till en Åge-pump. Det verkar som om min pump, en ÅGE-pump nr 1848, Typ D20 från 1975 behöver nya kolv-packningar.
Är det någon här i forumet som har något att sälja, eller kan tipsa om reservdelar.
Även nyfiken på om det finns sprängskisser på pumpen och dimensioner på olika delar.
Tacksam för svar.

• Blå Åge-pump nr 1848, Typ D20 från 1975 med röd skylt från J.F. Åkerberg & Son, pumptillverkare, Enstaberg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blå, äldre ÅGE-pump i ett rum med betongväggar, visar detaljer med spindelväv och slitage. Pumpen är placerad på en tegelsten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.