Byggahus.se
Hade tidigare en Philips tv som från början fungerade bra, kunde streama utan problem. Trodde att den blivit för gammal då det började krångla så köpte en ny TCL c935.

Men har fortfarande problem. När jag streamar 4k så hackar ljudet konstant. (Det hackar mest när det händer mycket i bild/ljud)

Internetuppkopplingen är fiber 250/100.
Testar jag med bredbandskollen så får jag 250/101 och 0,6ms svarstid.

Testat att köra med kabel från tv till router och även direkt mot fiberanslutningen men även då är det hackigt ljud.

Bör inte bero på tv då jag testat med två stycken nu.

Vad missar jag, vad kan problemet vara?
 
Vad är det du streamar?
 
K Kane skrev:
Vad är det du streamar?
Netflix, Prime och Disney plus
 
ranzor ranzor skrev:
Netflix, Prime och Disney plus
Jag streamar Netflix och Prime utan problem nu. Men ser inte hur man ställer in för 4k?
 
Har filmat problemet
 
  • Gilla
dan-lind
  • Laddar…
MultiMan
Låter ju som bitbortfall i ljudet. Kanske kan bero på för långa eller på annat sätt defekta kablar som inte är gjorda för den bandbredden du kräver. Det är en hel vetenskap att få till 4K beroende på bitdjup och annat. Är inte tillräckligt insatt i det för att dra igång en särskild diskussion annat är att jag läst en hel del på Sweclockers om detta och då särskilt av deras tidigare TV-specialist Thomas Ytterberg.

Exakt vilken TV och kablar (hur är den specificerad och märke/modell) använder du för att försöka få 4K? Testat använda kortast möjliga kabel för att se ok det blir någon skillnad? Edit: Nu tänker ju jag främst på HDMI-kablar, men ethernetkablar måste ju också vara ok för att man inte ska börja tappa paket.

Vilken router använder du?

Finns mycket att tänka på, men som sagt låter det som att ljudströmmen tappar en massa bitar, men orsaken kan nog vara flera. Vilket saker är inte bytta? Kablar? Router? Fiberboxen?

Jag är inte påläst på nyare TV-apparater, men är det garanterat att din nya TV klarar 4K utan problem enligt tester?

Du har inte drabbats av omogen firmware med buggar? Hittade denna tråden lite snabbt: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1696157-input-angaende-tv-modellen-tcl-c935
 
Redigerat:
Du spelar upp ljudet direkt i tv’n? Inte via separat högtalare och förstärkare ?

Du använder appar i TVn för att spela upp filmen? Eller separat box, Apple TV eller goggletv?

Om det vore ett bandbreddsproblem tycker man att även bilden borde drabbas.

Om du spelar upp något högupplöst via youtube, blir det samma sak?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Du spelar upp ljudet direkt i tv’n? Inte via separat högtalare och förstärkare ?

Du använder appar i TVn för att spela upp filmen? Eller separat box, Apple TV eller goggletv?

Om det vore ett bandbreddsproblem tycker man att även bilden borde drabbas.

Om du spelar upp något högupplöst via youtube, blir det samma sak?
MultiMan MultiMan skrev:
Låter ju som bitbortfall i ljudet. Kanske kan bero på för långa eller på annat sätt defekta kablar som inte är gjorda för den bandbredden du kräver. Det är en hel vetenskap att få till 4K beroende på bitdjup och annat. Är inte tillräckligt insatt i det för att dra igång en särskild diskussion annat är att jag läst en hel del på Sweclockers om detta och då särskilt av deras tidigare TV-specialist Thomas Ytterberg.

Exakt vilken TV och kablar (hur är den specificerad och märke/modell) använder du för att försöka få 4K? Testat använda kortast möjliga kabel för att se ok det blir någon skillnad? Edit: Nu tänker ju jag främst på HDMI-kablar, men ethernetkablar måste ju också vara ok för att man inte ska börja tappa paket.

Vilken router använder du?

Finns mycket att tänka på, men som sagt låter det som att ljudströmmen tappar en massa bitar, men orsaken kan nog vara flera. Vilket saker är inte bytta? Kablar? Router? Fiberboxen?

Jag är inte påläst på nyare TV-apparater, men är det garanterat att din nya TV klarar 4K utan problem enligt tester?

Du har inte drabbats av omogen firmware med buggar? Hittade denna tråden lite snabbt: [länk]
Routern är en TP-link AX75.
Har inte bytt ut router eller fiberbox, enligt leverantören finns det inget problem med mitt fiber eftersom jag får rätt hastighet när man mäter med bredbandskollen.

Tv’n ska klara 4k och tycker att det vore konstigt om både min tidigare tv och den nya isåfall har samma problem.

Ljudet spelas upp direkt i tv’n och använder även appar direkt i tv’n för att spela upp.
 
Ok.

Och om du streamar något högupplöst från youtube istället?

...och fortsätt att ha TVn kabelansluten, annars är det hopplöst att felsöka.
 
namnbyte
Är inne på liknande som MultiMan, låter som att du har en del bitfel från leverantör och dig, sådant märks tydligt på ljud i form av sprak/liknande.

Ring din leverantör och be dom kolla vad som rapporteras från switchen/din port, hur mycket som måste sändas om, och be dom starta en långtidsmätning på porten. Snackar de bort eller inte begriper (vanligt under semestertider, mindre erfarna fyller upp för ordinarie personal), kräv 2nd line support istället.

Rätt hastighet in är irrelevant, det kan ligga tiotusentals bitfel i bakgrunden men fortfarande ha rätt hastighet in
 
Ok, då tar vi detta från grunden.

Data över internet skickas i TCP och har både checksummor och omsändningar. Med tjänster som YouTube, Netflix osv så skickas dessutom det ni tittar på mycket snabbare än vad länken erbjuder. Se det som att datat är bilar som blåser på i 200 på en 100-skyltad motorväg. Mellan bilarna är det tomt.

Detta innebär att om bara datat kommer fram så är det inga fel på detta utifrån vad som skickades.

Det vanligaste problemet när man har problem med video över internet är istället att det till och från är störningar på länken som gör att datat temporärt börjar köa upp. Så länge som dessa störningar inte är för många och sänker hastigheten för mycket jämfört med totalen så kommer datat igenom. 4k drar ungefär 50 Mbps, vilket är rätt mycket även på en 250 Mbps länk, särskilt om man får en del störningar.

Störningarna som man får om bandbredden inte räcker till hamnar dock inte bara på ljudet, utan de resulterar i frysningar och/eller att upplösningen sänks. Det verkar dock inte vara det som är problemet denna gången. Har man inga frysningar i bilden så är det inte problem med Internet.

Jag misstänker istället att det är problem med inställningarna för ljud-codecen. Jag har haft min beskärda del med sådant på den tiden jag laddade ned filmer och TV-serier från Pirate Bay, hade man inte rätt codec-stöd eller felinställd codec så fick man olika artefakter i ljudbilden. Varför detta nu skulle inträffa med två olika TV-apparater utan externa högtalare förstår jag dock inte.

Hur som helst, det är inte problem med Internet och nätverket i alla fall. Om det hade varit det så har jag mängder av erfarenhet från det också, jag har gjort diagnostik av både operatören och nätleverantören hemifrån tidigare, nu senast för en dryg månad sedan då jag kunde peka ut att nätleverantören hade överlast i sin fiberring i min kommun bara med enkla statistikmätningar från mitt hem. Det tog mindre än ett dygn efter att jag påpekat problemen, till dess de hade löst dem. Då hade felet funnits i över en vecka...

Vill du kolla hur bra Internet fungerar (utan att koda din egen diagnostik som jag gör) så skall du använda Speedtest istället för Bredbandskollen, där kan man nämligen få lite statistik på variationerna i kötider också, det är där man kan se de första indikationerna på om man har problem eller ej.

Lycka till med felsökningen. Jag satsar hårt på att det är problem med ljudinställningar...
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
…..och just därför vill jag veta vad som händer när man spelar upp via annan app….
 
  • Gilla
zep och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Jag vill igen hänvisa till buggig firmware då det finns beskrivet olika problem på många ställen och här nedan speciellt med störningar i ljudet:

https://www.avforums.com/threads/tcl-c935-owners-and-discussion-thread.2426274/page-49

Skärmdump av ett forum där användare diskuterar TV-inställningar, skärmstorlek och ljudproblem med Dolby Atmos.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har du sökt efter ny firmware, eller sköts det automatiskt? Tyvärr verkar ju TCL vara dåliga överlag på att sköta den biten, så det kanske inte hjälper.
 
ranzor ranzor skrev:
Routern är en TP-link AX75.
Har inte bytt ut router eller fiberbox, enligt leverantören finns det inget problem med mitt fiber eftersom jag får rätt hastighet när man mäter med bredbandskollen.

Tv’n ska klara 4k och tycker att det vore konstigt om både min tidigare tv och den nya isåfall har samma problem.

Ljudet spelas upp direkt i tv’n och använder även appar direkt i tv’n för att spela upp.
Jo men kör du senaste firmware i routern?
Sen har du en AX-75 eller en AXE-75? Klart förbryllande när man kollar hos TP-Link.

Hursomhelst så ligger ofta felen i firmware. Sen ska man då köra kabelsanslutet för att slippa buffringar.
 
Idag på morgonen fungerade det utan problem, så problemen kommer och går.

Ska fortsätta prova under dagen.
pacman42 pacman42 skrev:
Ok, då tar vi detta från grunden.

Data över internet skickas i TCP och har både checksummor och omsändningar. Med tjänster som YouTube, Netflix osv så skickas dessutom det ni tittar på mycket snabbare än vad länken erbjuder. Se det som att datat är bilar som blåser på i 200 på en 100-skyltad motorväg. Mellan bilarna är det tomt.

Detta innebär att om bara datat kommer fram så är det inga fel på detta utifrån vad som skickades.

Det vanligaste problemet när man har problem med video över internet är istället att det till och från är störningar på länken som gör att datat temporärt börjar köa upp. Så länge som dessa störningar inte är för många och sänker hastigheten för mycket jämfört med totalen så kommer datat igenom. 4k drar ungefär 50 Mbps, vilket är rätt mycket även på en 250 Mbps länk, särskilt om man får en del störningar.

Störningarna som man får om bandbredden inte räcker till hamnar dock inte bara på ljudet, utan de resulterar i frysningar och/eller att upplösningen sänks. Det verkar dock inte vara det som är problemet denna gången. Har man inga frysningar i bilden så är det inte problem med Internet.

Jag misstänker istället att det är problem med inställningarna för ljud-codecen. Jag har haft min beskärda del med sådant på den tiden jag laddade ned filmer och TV-serier från Pirate Bay, hade man inte rätt codec-stöd eller felinställd codec så fick man olika artefakter i ljudbilden. Varför detta nu skulle inträffa med två olika TV-apparater utan externa högtalare förstår jag dock inte.

Hur som helst, det är inte problem med Internet och nätverket i alla fall. Om det hade varit det så har jag mängder av erfarenhet från det också, jag har gjort diagnostik av både operatören och nätleverantören hemifrån tidigare, nu senast för en dryg månad sedan då jag kunde peka ut att nätleverantören hade överlast i sin fiberring i min kommun bara med enkla statistikmätningar från mitt hem. Det tog mindre än ett dygn efter att jag påpekat problemen, till dess de hade löst dem. Då hade felet funnits i över en vecka...

Vill du kolla hur bra Internet fungerar (utan att koda din egen diagnostik som jag gör) så skall du använda Speedtest istället för Bredbandskollen, där kan man nämligen få lite statistik på variationerna i kötider också, det är där man kan se de första indikationerna på om man har problem eller ej.

Lycka till med felsökningen. Jag satsar hårt på att det är problem med ljudinställningar...
Tack för bra information, så här såg testerna ut igår när jag hade problem.
 
  • Skärmavbild av internethastighetstest visar nedladdning, uppladdning, ping och paketförlust på nätverk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.