Byggahus.se
Jag skrev på detta forum för ett antal år sedan och frågade varför tapeten under värmepumpskanalen blir gulbrun. Bara i hörnet och bara under kanalen, inte ovanför. Eftersom jag inte hade öppnat upp kanalen vid detta tillfälle så kunde jag inte konstatera vad felet var. Idag tog jag mod till mig och öppnade upp. Jag kan fortfarande inte räkna ut varför men det kanske sitter någon duktig person här inne som vet. Jag skulle också vilja veta vad dom olika slangarna har för uppgift? Det är två tjocka, en mindre plast och givetvis strömkabel.

Kablar löper i kabelkanal längs ett hörn av en ljus vägg och tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörn av ett rum, två vita väggar, vattenfläckar, taklist, kablar längs med list.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ser ut som en fuktskada. Ev kan det vara en köldbrygga i väggen som medfört att kondens orsakat det.
 
  • Gilla
Elnovis
  • Laddar…
Det verkar vara ett fuktpåslag. Kanalen hade kanske behövt isoleras? Temperaturskillnaden kan driva luft att stiga/falla och om det då blir fuktig luft mot kall yta...
 
  • Gilla
Elnovis
  • Laddar…
Spelar det någon roll om man använder AC för kall luft eller ej? Jag tror att problemet började en sommar då det var varmt och vi körde AC rätt mycket.
 
E Elnovis skrev:
Spelar det någon roll om man använder AC för kall luft eller ej? Jag tror att problemet började en sommar då det var varmt och vi körde AC rätt mycket.
Ja, det förklarar det. Det blir väldigt kallt i slangarna och det leder till kallras längs väggen då kanalen är oisolerad.
 
  • Gilla
Elnovis
  • Laddar…
Då kan det vara läckage på kondensavloppsslangen som det beror på. Häll på vatten på innerdelens lameller och se var det rinner ut.
 
  • Gilla
Elnovis
  • Laddar…
J Josth skrev:
Då kan det vara läckage på kondensavloppsslangen som det beror på. Häll på vatten på innerdelens lameller och se var det rinner ut.
Eftersom jag är helt novis när det gäller detta. Kan du förklara hur jag häller vatten på innerdelens lameller?
 
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, det förklarar det. Det blir väldigt kallt i slangarna och det leder till kallras längs väggen då kanalen är oisolerad.
Men varför bara i hörnet och ingen annanstans? Ok, låt oss säga att det är oisolerad kanal problemet beror på. Har då installatören som gjort jobbet gjort fel helt enkelt?
 
Stäng av värmepumpen och fäll upp den övre luckan. Ta bort filtren. Då syns aluminium-lamellerna i innerdelens värmeväxlare. Ta en blomkanna med vatten och vattna lamellerna lite långsamt. Då ska allt vatten rinna ut via kondensavloppsslangen. Blir det blött någon annanstans är det fel.
 
  • Gilla
Klass0n och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Stäng av värmepumpen och fäll upp den övre luckan. Ta bort filtren. Då syns aluminium-lamellerna i innerdelens värmeväxlare. Ta en blomkanna med vatten och vattna lamellerna lite långsamt. Då ska allt vatten rinna ut via kondensavloppsslangen. Blir det blött någon annanstans är det fel.
Tack för bra svar.
 
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
J Josth skrev:
Stäng av värmepumpen och fäll upp den övre luckan. Ta bort filtren. Då syns aluminium-lamellerna i innerdelens värmeväxlare. Ta en blomkanna med vatten och vattna lamellerna lite långsamt. Då ska allt vatten rinna ut via kondensavloppsslangen. Blir det blött någon annanstans är det fel.
Är det den övre delen som jag skall hälla vatten i?

Öppnad luftkonditioneringsenhet visar filter, behöver rengöring, monterad på vägg, interiör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Precis, den övre delen. Ser ut som du har en modell utan lucka upptill utan bara framåt så försök hälla så mycket uppifrån det går och börja försiktigt.
 
A
bortsett från att din innedel ser ut som om den har ett akut behov av rengöring så kolla i kanalen om du ser rester av vatten i denna
du ser den veckade slangen som skall leda bort kondesatet vid AC drift, den ser sträckt ut ev läcker skarven mellan denna och innedelens slang, denna skarv ser du inte utan är bakom innedelen
om denna skarv läcker så bör det vara fuktfläckar under innedelen och i skarven mellan kanalen och innedelen
Denna veckade slang skall gå till utsidan av huset för att dränvattnet skall rinna ut eller till ett avlopp.
det är mycket viktigt att det då är rätt fall på denna. och att den inte ligger på marken
hittar du änden så sug i denna med våtdammsugare eller blås i den med munnen
blåser du i den kommer det ev att bubbla i innedelen och om det är vatten kvar rinna över.
troligtvis har damm som man ser på flänsarna lossnat när du kör AC och stoppat upp någonstans.
egentligen skulle du inte kunna ha vattenfläckar där du har dessa nu om inte det är hål på veckslangen eller dålig isolering på gasröret (det tjockare av de två som du ser
 
A
E Elnovis skrev:
Men varför bara i hörnet och ingen annanstans? Ok, låt oss säga att det är oisolerad kanal problemet beror på. Har då installatören som gjort jobbet gjort fel helt enkelt?
kanalen har ingen betydelse.
isoleringen skall vara på gasröret inget koppar får synas
 
A
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, det förklarar det. Det blir väldigt kallt i slangarna och det leder till kallras längs väggen då kanalen är oisolerad.
nej det blir inte väldigt kallt i slangen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.