:D:DJag har köpt en tvåa på 51 kvm där jag ska bo med mitt barn. Barnet får sovrummet och jag har tänkt ha min säng i vardagsrummet. Tänker att en 90 cm bred får räcka. Skulle behöva tips på hur jag ska placera den.

Köket har en bardisk.
Jag vill inte ha en bäddsoffa även om det vore det bästa alternativet. Att hålla på och bädda är inget som lockar mig.

Tänkte snarare bygga en vägg med industriglas eller liknande för att dela av.

Tacksam för synpunkter och tips :D
 
  • 3D-ritning av en liten tvårumslägenhet med möbler, inklusive sovrum, vardagsrum, kök och balkong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Satsuki
Du har inte funderat på att dela sovrummet i 2? Det ser ju ut att vara ganska stort....
 
Tyvärr är det inte speciellt stort, endast ca 8,5 kvm. Dessutom är det lite svårmöblerat eftersom en vägg har skjutgarderober och en fönster därför inte kan möbleras. Annars hade det varit ett alternativ.
 
Satsuki
Då är det svårare pga den öppna planlösningen.
Hade halvön mellan kök och vardagsrum varit en vägg, hade detta varit ett naturligt ställe att placera sängen. Ett alternativ är att sätta en vägg för hälften av kökshalvön och ha sängen med kortsidan mot köket. Då kan man skapa en liten alkov.
Alternativet är att sätta sängen där soffan står och flytta soffgruppen utåt i rummet alt uppåt mot köket.
 
  • Gilla
Violan
  • Laddar…
Loftsäng ovanför soffan, skulle det funka?
 
fgo fgo skrev:
Loftsäng ovanför soffan, skulle det funka?
Tänkte föreslå loftsäng, men är det ett litet barn och det barnet är som mina 3 så kommer hen vilja sova hos mamma och det bli krångligt mitt i natten med loftsäng...
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Tänkte föreslå loftsäng, men är det ett litet barn och det barnet är som mina 3 så kommer hen vilja sova hos mamma och det bli krångligt mitt i natten med loftsäng...
Då får man vända på det. Att lägga sig hos barnet funkar ju. Har sovit hos mina otaliga nätter :crysmile:
 
fgo fgo skrev:
Då får man vända på det. Att lägga sig hos barnet funkar ju. Har sovit hos mina otaliga nätter :crysmile:
Och om ts barn är nyfött och kommer sova i spjälsäng de närmaste 3 åren. :thinking::rofl:
 
  • Haha
fgo
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Och om ts barn är nyfött och kommer sova i spjälsäng de närmaste 3 åren. :thinking::rofl:
Då blir det trångt. Men då kanske det inte är problem med eget rum. Bör ju kunna "dela" run tills barnet kommit ur spjälsängen.
 
Sängskåp i vardagsrummet? Bättre än de flesta bäddsoffor, då det är en riktig säng. Även om man inte gillar att bädda kanske man kan leva med att det på riktigt tar fem sekunder att bädda.
 
  • Gilla
Karlia och 3 till
  • Laddar…
Barnet ska börja skolan så ingen spädis ;) Tänkte lösa det med en större säng i barnrummet som jag kan gå till.

Ja, alltså sovloft hade varit den mest yteffektiva lösningen. Är dock inte så road åt tanken att behöva klättra upp till sängen. Börjar nog bli gammal :crysmile:

En tanke som jag haft är att sätta en säng där soffan står och bygga en vägg som sen soffan kan stå emot.
 
Satsuki
Violan Violan skrev:
Barnet ska börja skolan så ingen spädis ;) Tänkte lösa det med en större säng i barnrummet som jag kan gå till.

Ja, alltså sovloft hade varit den mest yteffektiva lösningen. Är dock inte så road åt tanken att behöva klättra upp till sängen. Börjar nog bli gammal :crysmile:

En tanke som jag haft är att sätta en säng där soffan står och bygga en vägg som sen soffan kan stå emot.
Man skulle kunna göra en halvvägg? Då förlorar man inte så mycket rymd?
 
Hep Hep skrev:
Sängskåp i vardagsrummet? Bättre än de flesta bäddsoffor, då det är en riktig säng. Även om man inte gillar att bädda kanske man kan leva med att det på riktigt tar fem sekunder att bädda.
Ja jag har varit inne på det med. Bara det inte blir så att jag måste flytta en massa möbler varje gång. Om jag känner mig själv kommer sängen var nerfälld större delen av tiden. Fast såklart väldigt skönt att kunna fälla upp NÄR man vill/behöver.
 
Satsuki KristinaRT skrev:
Man skulle kunna göra en halvvägg? Då förlorar man inte så mycket rymd?
Exakt! Vill inte heller begränsa ljusinsläppet heller, därav kanske glasvägg upptill eller bara en halv vägg som du säger (y)
 
  • Gilla
Satsuki
  • Laddar…
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.