Hej,

Jag försöker omvandla gamla pannrummet till en tvättstuga då jag idag har fjärrvärme. Det finns en tratt i golvet där vatten från fjärrvärmen kan droppa ner. Min fråga är, hur kan jag ta reda på om det är kopplat till avlopp eller inte? Min plan är att koppla tvättmaskinen så vattnet rinner ner där som på bild. Har dock ej vågat göra det än då det är stora mängder vatten som tvättmaskinen släpper.

• Pannrum med rör och röd trycktank på vägg. Tratt i golvet där vatten från fjärrvärmen droppar. Planerad anslutning för tvättmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tratt i golvet med kopparrör och plastavloppsrör i ett pannrum, potentiell anslutning för tvättmaskinsavlopp, omgiven av kakelgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är säkerligen kopplat till ett avlopp, men ser inte ut att ha något vattenlås. Slå i en hink med vatten och se hur det bär sig åt. Var kommer det vita röret från vänster från, är en typ av utfallsrör 50 mm.

Det vita utfallsröret har vi med hjälp av hantverkare förberett inför installation av diskmaskin. Inget som fanns där innan men helt ärligt litar jag ej så mycket på den hantverkaren varav jag ej vågat ansluta tvättmaskinen till den än. Vattenlås för att vattnet ej ska komma tillbaka?

M Marjan1 skrev:
Det vita utfallsröret har vi med hjälp av hantverkare förberett inför installation av diskmaskin. Inget som fanns där innan men helt ärligt litar jag ej så mycket på den hantverkaren varav jag ej vågat ansluta tvättmaskinen till den än. Vattenlås för att vattnet ej ska komma tillbaka?
Från diskmaskinen, det är mycket vatten från den med, går bra att koppla ihop med tvättmaskinen. Men prova med att slå i en hink vatten i tratten. Vattenlås är för att det inte ska lukta skit från en brunn, det vita ser ut att sluta i luften en bit ner och då behövs inget vattenlås, som normalt är för diskmaskin och tvättmaskin.

Jag rörde till det när jag skrev inför installationen av diskmaskin. Menade tvättmaskin förstås. Hantverkaren sa att det bör funka men luktar verkligen ej avlopp från hålet utan vattenlås, är därför orolig för om det ej går till avlopp.

M Marjan1 skrev:
Jag rörde till det när jag skrev inför installationen av diskmaskin. Menade tvättmaskin förstås. Hantverkaren sa att det bör funka men luktar verkligen ej avlopp från hålet utan vattenlås, är därför orolig för om det ej går till avlopp.
Det måste ta vägen någonstana, annars skulle det svämma över. Nu är säkerhetsventilernas utlopp draget till brunnen och det står säkert i kontakt med avloppet, så lungna ner dig i din osäkerhet, inget fel där med avtappning tvättmaskin. Inget svar om du har tömt en hink med vatten i tratten, inte allt på en gång, utan bara lagom fart så tratten fylls.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.