48 064 läst ·
28 svar
48k läst
28 svar
Välja trimmertråd
Den funkar kanon, verkligen. Provade med två nivåer tråd men det var inte bra, då flyttas för mycket luft och gräset viker sig och lägger sig platt mot marken. Bättre med en nivå och sex trådar istället.
Pratade med han som säljer dom där. När jag frågade om tråden så sa han att det var typ stihls tråd, och att vilken kvalité tråd som helst funkade. Som jag fattade det innan jag pratade med honom var tråden halva grejen och lite hokus pokus, typ.Cheesus skrev:Ingen aning om vad tillbehöret heter...men killen jag köpte av skickar mig en faktura på grunken och så fort jag får den kan jag lägga ut var man får tag på den. Bra va?
Så här ser den ut, detta efter 3 timmar med småkvist, stenar, slipers och husgrunder som motståndare förutom ogräset. Går många timmar till innan jag måste byta trådarna.
Som ni ser är den delbar och försedd med spår där man lägger in kevlartråden. Superbt enkelt och en grym kvalité. Orka stå halva trimmertiden och vara grinig över avslagna trådar och automatmatningar som aldrig funkar.
Så alla nya köpare, uppfyllde den era förhoppningar?
Som trådstartare vill jag bara meddela jag numera trimmar utan problem med 2,4mm tråd (kanske också färskare och segare) istället för 2,0mm. Visst kan den också gå av, men inte alls lika ofta. Den kastar småsten lite vildare omkring sig dock, vilket kan vara en nackdel i en trång villaträdgård.
/Pontus
/Pontus
Den var ju lite billigare med än den jag köpt och rekommenderat. Lite typiskt att man aldrig kollar runt....Fast jag är skitnöjd med vad min klarat av och dessutom fick man väl med omkring 40 meter lina så prisskillnaden kanske inte blev så stor ändå..
Äh...jag är nöjd!
Äh...jag är nöjd!
Japp funkar hyfsat, men får inte vara segt långt gräs, bara snor runt maskinen, kedjan tål inte sten så bra, går sönder. Jag satte en härdad kedjebit längst ut som höll bättre, men den går sönder till slut också, men jämfört med en klinga och sten så funkar denna bättre om man har lite stenkontakt.
Har oxå något liknande från Oregon och passade på att köpa en förpackning med "snören" samtidigt. Mina snören brukar hålla en sommar även om jag kör bland busksly. Känns som asken med snören kommer räcka i minst 10år om inte det kommer för många polare i nödS3 skrev:
Mina snören är kvadratiska och helt släta.
Har sett att det även finns snören med något som liknar en sågtandning.
Kan inte annat än rekommendera denna typ av trimmerhuvud
Har man en svag såg kan man korta av snöret lite så går det lättare
Lyfte en gammal tråd då jag sökt efter sätt att pimpa min billiga Stiga bensintrimmer, köpte till oregon som tipsades i tråden och blev en helt ny maskin, lysande förslag och billigt samt slipper originaltråden som gick av hela tiden...SaabAero skrev:Har oxå något liknande från Oregon och passade på att köpa en förpackning med "snören" samtidigt. Mina snören brukar hålla en sommar även om jag kör bland busksly. Känns som asken med snören kommer räcka i minst 10år om inte det kommer för många polare i nöd
Mina snören är kvadratiska och helt släta.
Har sett att det även finns snören med något som liknar en sågtandning.
Kan inte annat än rekommendera denna typ av trimmerhuvud
Har man en svag såg kan man korta av snöret lite så går det lättare![]()
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden