S sjoelund skrev:
Ada är fortfarande obligatorisk kurs för industriell ekonomi på Linköpings universitet från vad jag kunde hitta med en snabb sökning på Google ;)

Jag har för mig motiveringen att lära ut Lisp och Ada var att studenterna inte använt sig av de språken och att studenterna då var mer jämlika varandra oavsett tidigare intresse av programmering.
Udda ? Nja skulle säga att det är utan att vara funktionellt går att vara mycket expressive. Har utbildningen dessutom en historia och inriktning mot inbyggda system så var och är Ada väldigt användbart.

A andersmc skrev:
Du kan väl skriva nånting om det själv? Kanske försöka få tillbaka tråden till det som var själva frågan: ett tips på språk som är lämpligt att använda när man ska lära sig programmera.

Vad tycker du själv om C++? Är det det bästa språket för en nybörjare som vill lära sig programmera på egen hand?
NEJ, tag ett av de funktionella språken - Haskell/Erlang ?

C++ och dess bibliotek ----- det är en stor klump.

4 40talshuset skrev:
Skulle aldrig vilja vara utan dependency injection i stora komplexa system. Det är ju ett helvete att hantera utan och blir sällan bra eller lätthanterligt.
Fast DI/IoC används ju i C-kod också. Kallas funktionspekare (vilka används för motsvarigheten till många designmönster).
Objekt-orientering i C har för övrigt använts sedan före objekt-orienterade språk uppfanns.

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
[

Att få jobba med c idag är tyvärr en ynnest. Slippa alla jävla mediator, dependency injection skit o bara skriva solid rak kod :)
Det var och är en konst i sig att strukturera ett större rent c system.
Jag och mina kollegor kodar C nästan dagligen och lär inte sluta på länge. Du får söka dig närmare hårdvaran :)

• Gilla
guggen
  • Laddar…
4 40talshuset skrev:
Fast nae, håller inte med dig. Det är nog antagligen du som är väldigt omodern om du motvilligt arbetar med DI och liknande. Varför skulle man lägga till flera patterns för att få mer kod? Vem vill ha mer kod än nödvändigt?
Behovet av arkitektur finns alltid och man bygger istället en arkitektur med DI, det ser alltså lite annorlunda ut, men behovet lär väl knappast minska direkt.
Varför skulle det vara svårare att följa koden när man använder DI? Tycker det blir betydligt mer komplext när man inte använder DI. Bara för att en instansiering av en klass inte exakt sker exakt på ett visst ställe så ger väl inte det direkt någon mer komplex kod om man vet hur det funkar? Satt i ett projekt där man inte använde DI alls och jag avskydde det alla dagar i veckan.
Tja, modern eller omodern, för mig är det mer kejsarns nya kläder.
Jag tycker lightweight är modernt idag, go, c++, whatever, som med minimal kod och maximal prestanda leverera strukturerade tjänster som snurrar i minimala containers.
Jag har inget emot IoC generellt och det är bra i gamla stora monoliter eller större projekt. Men att bygga tex en crud service och sluta med 100 klasser och tusentals rader kod. Det är inte kvalitet, och tyvärr ser man det ofta i Net projekt. Det är inte bara IoC, utan att man blandar in allehanda patterns i en hink så att man slipper strukturera och ändå få ett hyffsat resultat.
Men har svårt att att tänka mig att i just Net starta upp ett nytt sdk 6 projekt och inte köra ioc, läsbarheten kommer ju av att det är standard i den världen idag.

Redigerat:
N nybyggarn3 skrev:
Jag och mina kollegor kodar C nästan dagligen och lär inte sluta på länge. Du får söka dig närmare hårdvaran :)
Varit där, längtar tillbaka :)

G guggen skrev:
Varit där, längtar tillbaka :)
Du är välkommen:) Våra kunder som har egen utveckling söker alla efter duktiga programmerare som förstår embedded. Kan inte tänka mig att det är svårt att få jobb med lite erfarenhet.

N nybyggarn3 skrev:
Du är välkommen:) Våra kunder som har egen utveckling söker alla efter duktiga programmerare som förstår embedded. Kan inte tänka mig att det är svårt att få jobb med lite erfarenhet.
Haha, nej det är inte svårt idag, eller de senaste 20 åren :)
Men kul att det verkar vara så många här som fortfarande kör native, c, c++ etc.

Ett alternativ är att kolla upp ett företag du vill jobba på och höra med dem vilken kompetens de efterfrågar.

Jag anställer endast personer som kan .net core, react, typescript och graphql. Utöver det krävs kunskap i devops och agile scrum. Just för att det är vad vi behöver för våra produkter just nu.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Synd att inte Blazor har blivit större, gillar iof inte Razorvyer men labbat lite med Blazor och det är väldigt trevligt kunna dela kontraktskod mellan backend och klient. Att ha en fullskalig .NET clr är också trevligt för olika conventions, DI osv.

Optimalt vore om man kunde köra sina Angular komponenter i webassembly.

A
Om man ska utveckla sitt databaskunnande, är det då främst SQL man ska lära sig?

A Alfons3301 skrev:
Om man ska utveckla sitt databaskunnande, är det då främst SQL man ska lära sig?
SQL är fortfarande väldigt vanligt.
NOSQL har ju dock tagit över från SQL inom många användningsområden (dokumentdatabaser, event sourcing osv). Men som vanligt rätt verktyg för rätt problem.

Jag har sett dåliga exempel på just event sourcing, bla där man använt event sourcing i ett rent CRUD system. I ett annat hade man valt dåliga aggregatrötter och hade fått göra konstiga nödlösningar pga detta.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
A Alfons3301 skrev:
Ja, det är nyttigt att kunna SQL. Men olika databasmotorer fungerar lite annorlunda. Kanske inte har stöd för allting i SQL eller optimerar några anrop bättre än andra motorer. De brukar alla ha lite olika extensions och specialare för att skapa tabeller med olika inställningar, etc. Det är detaljer som blir viktigare när man vill få ut bättre prestanda.

G guggen skrev:
[

Att få jobba med c idag är tyvärr en ynnest. Slippa alla jävla mediator, dependency injection skit o bara skriva solid rak kod :)
Det var och är en konst i sig att strukturera ett större rent c system.
Riktiga män bygger sitt eget objektorienterade språk med hopptabeller i C, precis som C++ gjorde mha preprocessor I början. Då kan man ju byta de virtuella metoderna som man vill. Kanske skulle lägga de virtuella metoderna i en länkad lista som skickas som parameter med för maximal frihet? Riktiga män gör inte fel så det fungerar garanterat.

Preprocessor ja, där kan vi ju ha en mängd intressanta diskussioner.....

Bäst jag slutar ni innan jag och Guggen upprepar de tappra 600s ritt vid Balaklava.

• Haha
guggen
  • Laddar…
A Alfons3301 skrev:
Idag går man ju mer och mer mot nosql, mongo apier framför allt. Mkt pga av enkel skalning, hög prestanda och vad man tror är lägre kostnader.
Du kan köra en gratis instans av mongodb i deras saas, mongo Atlas, eller även ett mongo api på azures cosmosdb.
Men jag tror och förutsätter att alla hyfsade utvecklare kan och förstår grundläggande SQL.
Så titta och lek med båda.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.