Intro:
Hej! Ny på forumet men har smygkikat här en del. Bor för närvarande i en BRF men har ev en tomt på gång.
Krav:
1-plans eller 2-plans ca 150kvm. Ej 1.5- plans.
Platta på mark med golvvärme. Antingen i plattan eller ovanför.
Ordentligt tak med papp och betong/tegel-pannor med livslängd på minst 40år.
Bra väggar med åtminstone OSB-innanför gipsen så man kan hänga upp saker utan Molly.
Isolerade innerväggar är också en förutsättning för att det inte skall vara lyhört samt ha olika temp i olika rum.

Förutsättningar
:
Tomten är av kommunal typ i Småland, Växjö.
Kommunen envisas med att sälja tomten färdigterrasserad där de tvingar ev. köpare att stå för kostnaden. Detta medför att tomten landar på ca 1.5mkr+0.5mkr för dragning av media till tomtgräns.
Då vår budget är ca 5mkr så innebär detta att jag kan ställa ett hus på tomten för ca 3mkr.
Dock så vill jag helst landa på närmare 2.5mkr för att ha råd med ev. Carport, lite ÄTA-arbeten och iordningställa tomten.
Kommunen har även krav på fjärrvärme.
De husen jag har tittat på är:
Movehome (ok pris, ok std-utrustning men dåliga väggar, ingen info om tak)
A-hus: hög std-utrustning, ok pris, ingen info om väggtyp/tak)

Fråga:
1. Någon som vet fler hustillverkare som uppfyller mina krav och kan leverera nyckelfärdigt för under 3mkr?
2. Har ni erfarenhet från movehome/A-hus? Hur är deras väggar/tak?

Inte mycket till hjälp här inte :)

S supakmegusta skrev:
Intro:
Hej! Ny på forumet men har smygkikat här en del. Bor för närvarande i en BRF men har ev en tomt på gång.
Krav:
1-plans eller 2-plans ca 150kvm. Ej 1.5- plans.
Platta på mark med golvvärme. Antingen i plattan eller ovanför.
Ordentligt tak med papp och betong/tegel-pannor med livslängd på minst 40år.
Bra väggar med åtminstone OSB-innanför gipsen så man kan hänga upp saker utan Molly.
Isolerade innerväggar är också en förutsättning för att det inte skall vara lyhört samt ha olika temp i olika rum.

Förutsättningar
:
Tomten är av kommunal typ i Småland, Växjö.
Kommunen envisas med att sälja tomten färdigterrasserad där de tvingar ev. köpare att stå för kostnaden. Detta medför att tomten landar på ca 1.5mkr+0.5mkr för dragning av media till tomtgräns.
Då vår budget är ca 5mkr så innebär detta att jag kan ställa ett hus på tomten för ca 3mkr.
Dock så vill jag helst landa på närmare 2.5mkr för att ha råd med ev. Carport, lite ÄTA-arbeten och iordningställa tomten.
Kommunen har även krav på fjärrvärme.
De husen jag har tittat på är:
Movehome (ok pris, ok std-utrustning men dåliga väggar, ingen info om tak)
A-hus: hög std-utrustning, ok pris, ingen info om väggtyp/tak)

Fråga:
1. Någon som vet fler hustillverkare som uppfyller mina krav och kan leverera nyckelfärdigt för under 3mkr?
2. Har ni erfarenhet från movehome/A-hus? Hur är deras väggar/tak?

Hej, nu tror jag många av hustillverkarna har platta på mark med golvvärme åtminstone på bottenvåningen, tak med råspont och papp samt takpannor, bra innerväggar, men det gäller att kolla deras beskrivning hur dom t.ex bygger innerväggarna. Ytterväggar tror jag alla husleverantörer har relativt bra lösningar, det är nog ingen som bygger med 10cm isolering i dessa dagar.

Götenehus som jag själv har köpt hus av och väntar leveransbesked har golvvärme på båda bottenvåning och övervåning vilket jag uppskattar, behöver inte ha fula element på väggarna som tar onödig plats.
Götenehus har även en sida där du kan bygga huset och se priset vilket kan ge dig en liten hint om vad det kommer landa på.

Kolla även andra husleverantörer så som Myresjöhus, Eksjöhus, Trivselhus (vet dom kör MoveHome konceptet men dom har även andra prisvärda hus), BraHus, Borohus, det finns en uppsjö och enda som kan ge svar på alla dina frågor är din kontakt med husleverantörerna.

Priset för ett nyckelfärdigt hus beror jo på många faktorer, tillval kan jo fort dra iväg med kronor, och i dessa tider med rätt bra prishöjningar på hus så kan det säkert bli svårt att få ett 1plans eller 2 plans hus om 150 Kvm nyckelfärdigt för under 3mkr.

Du skriver färdigterraserad, är det en sluttande tomt?

Kan rekommendera en kontakt med Martin på XN-villan, hög utgångsstandard och mycket prisvärda enligt min åsikt.

Har byggt mitt nuvarande hus i samarbete med dem, och kommer sannolikt även bygga mitt nästa med dem också om det inte blir ett stenhus.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.