Byggahus.se
Hej alla kunniga, jag ska byta min värmepump och har fått en offert på Toshiba Shorai Edge 35, vad tycker ni om just denna märke? Tack på förhand
 
  • Gilla
Husärlivet
  • Laddar…
Beror på vad och var man ska den till. Den är säkert bra men har inte samma prestanda som toppmodellerna när det blir kallare ute.
 
J Josth skrev:
Beror på vad och var man ska den till. Den är säkert bra men har inte samma prestanda som toppmodellerna när det blir kallare ute.
Tack för svar, den ska ersätta min gamla IVT, huset är på ca 180 kvm, 1/5 plan och ligger i Skåne / Malmö
 
Ok., ja då räcker det om den presterar tillräckligt vid -10° som är DVUT för Malmö. 4,5 kW ger Shorai Edge 35 då. Huset drar totalt kanske 6 kW vid -10° beroende på när och hur det är byggt(?) Väldigt få dygn som är så kalla statistiskt.
 
Redigerat:
J Josth skrev:
Ok., ja då räcker det om den presterar tillräckligt vid -10° som är DVUT för Malmö. 4,5 kW ger Shorai 35 då. Huset drar totalt kanske 6 kW vid -10° beroende på när och hur det är byggt(?) Väldigt få dygn som är så kalla statistiskt.
tack
 
Hej, jag väntar fortfarande på värmepumpen, ,nu har jag valet mellan Toshiba Shorai Edge 35 och Samsung Nordic Free 35, båda kostar med installation 25000kr, huset är på 180 kvm/1,5 plan.
vilken hade ni valt?
tack för svar
 
Inte Samsung. Många har skrivit om kvalitetsproblem. Toshiba är ett betydligt mer säkert val men det måste givetvis vara en vettig återförsäljare också.
 
  • Gilla
kakol
  • Laddar…
Tack
 
Hade kikat på Toshiba Daiseikai 9,5 modell 25 om den inte är betydligt dyrare.
Att en samsung kunde vara så dyr var överraskande !!!
 
Tack
 
C Comfort Thomas skrev:
Hade kikat på Toshiba Daiseikai 9,5 modell 25 om den inte är betydligt dyrare.
Att en samsung kunde vara så dyr var överraskande !!!
Jag har kollat på den, den är lite billigare men lite svagare också (150 kvm)
 
K kakol skrev:
Jag har kollat på den, den är lite billigare men lite svagare också (150 kvm)
Daiseikai 9,5 modell 25 ger tex 4,7kW vid -15 ute
Shorai edge 35 ger vid samma utetemperatur 4kW
Hur kan Daiseikai vara svagare!
Är Daiseikai 9,5 billigare kör på den
 
C Comfort Thomas skrev:
Daiseikai 9,5 modell 25 ger tex 4,7kW vid -15 ute
Shorai edge 35 ger vid samma utetemperatur 4kW
Hur kan Daiseikai vara svagare!
Är Daiseikai 9,5 billigare kör på den
Jag vet inte men det är det jag har hittat när jag googlat och killen från företaget tycker att Shorai 35 (värmer 180 kvm) passar bättre för mitt hus. jag får lita på honom.
 
K kakol skrev:
Jag vet inte men det är det jag har hittat när jag googlat och killen från företaget tycker att Shorai 35 (värmer 180 kvm) passar bättre för mitt hus. jag får lita på honom.
Det är bara att titta på Toshibas produktblad så ser du effektuppgifter vid olika utetemperaturer.
Tittar du bara på effekt vid +7 ute så tittar du på fel uppgifter.

En Shorai kan inte värma större yta med mindre effekt när det är kallt ute.
180kvm kan den värma men beror på utetemperatur och isolering.
Ett tips är att ta hem en annan återförsäljare av Toshiba och be om ytterligare åsikt
Vid jämförelse av Daiseikai 9,5 och Shorai Edge effektmässigt.
 
Hjälper dig på traven med att klistra in uppgifter på dom Skärmdump av en produktinformationssida för Toshiba luftvärmepumpar med tekniska specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmavbild av specifikationer för Toshiba luftvärmepump med tekniska data och bild på enheten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.