Hej alla datanördar, nu helt plötsligt kan man inte göra en återställningpunkt eller återställa utan godkänna en mapp och skriva ett inloggningsord/nummer, Microsoft uppdaterar antingen jag vill eller inte, inte F-N vet jag vad det är som ska skrivas ( har aldrig behövt någon kod ) Hur i H-E får bort den funktionen, jag vill inte ha den, det är min dator och inte Microsofts.
 
Det är inte bara så att du måste ha administrationsrättigheter?
 
A
Inloggningsord, är det ditt Windows-lösenord du pratar om? Det man använder för att logga in på datorn
 
MultiMan
Du köper bara en licens att få använda deras OS på din dator, så jo, det är i praktiken Microsoft som bestämmer över det och nu med W10 så ska alla uppdatera hela tiden, vare sig du vill eller inte.

Om du kan, gör som jag, använd LTSC-versionen (går inte att köpa för privatpersoner tyvärr) så uppdateras inte Windows i tid och otid, utan man får lugn och ro.

Det den frågar efter lär vara antingen lösenordet du skrev in när du skapade användarkontot (en mailadress + lösenordet). Alternativt den pinkod du i efterhand lagt in för att slippa skriva hela lösenordet.
Lösenord är absolut krav och måste skrivas in vid skapandet men man kan sedan ställa in så Windows loggar in automatiskt utan det, men lösenordet krävs fortfarande ibland vid viktiga ändringar. Om någon annan installerat operativsystemet åt dig så får du fråga denne om lösenordet.
 
A Emil_K skrev:
Inloggningsord, är det ditt Windows-lösenord du pratar om
Har provat men fungerar inte
MultiMan MultiMan skrev:
Det den frågar efter lär vara antingen lösenordet du skrev in när du skapade användarkontot (en mailadress + lösenordet). Alternativt den pinkod du i efterhand lagt in för att slippa skriva hela lösenordet.
Har bara ett lösenord för inloggning vid start av W10, sen startade den upp och fungerade som den ska, någon mailadres har jag inte uppgivet nägonstans, detta kom helt nyss med logga in. När man ska skapa en återställningspunkt eller återställa så kommer det upp en ruta med att godkänna att appen får ändra på datorn, Skit är det
 
H hapazard skrev:
Det är inte bara så att du måste ha administrationsrättigheter?
Det har jag, är den enda som använder datorn, provat att gå in för att se min profil för kanske info omvadsom ska skrivas, kommer inte i där heller utan inlogg. så nu sitter jag fast
 
G
MultiMan MultiMan skrev:
Du köper bara en licens att få använda deras OS på din dator, så jo, det är i praktiken Microsoft som bestämmer över det och nu med W10 så ska alla uppdatera hela tiden, vare sig du vill eller inte.

Om du kan, gör som jag, använd LTSC-versionen (går inte att köpa för privatpersoner tyvärr) så uppdateras inte Windows i tid och otid, utan man får lugn och ro.
Precis, det är därför man kör LTSB/LTSC och stänger av allt sånt skit i global policies :D
Det går att köpa ltsc indirekt för privatpersoner, kostar dock bara en 9-12000kr att köpa Visual Studio, och där ingår i stort sett all programvara från MS, förutom office, win95, 98, ME. Typ.
 
G
J jonaserik skrev:
Har provat men fungerar inte

Har bara ett lösenord för inloggning vid start av W10, sen startade den upp och fungerade som den ska, någon mailadres har jag inte uppgivet nägonstans, detta kom helt nyss med logga in. När man ska skapa en återställningspunkt eller återställa så kommer det upp en ruta med att godkänna att appen får ändra på datorn, Skit är det
Det är lättare om du visar en bild på problemet/inloggningen tror jag.
 
Fick tips från annat håll och kom in, blev tvungen att skaffa Microsoftkonto ( skit ) , Microsoft kapar din dator om du skaffar ett sådant konto, har fått tips hur man dödar det.
 
Kan tipsa om scriptet "decrapifier" som man kör iom nyinstallation
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.