Medlem
· Väster götaland
· 415 inlägg
Är ett stenhus med gammal tapet som behöver fixas till. Hur hade ni gjort här?
Känns som i hörnen som är lite runda då den gamla tapeten inte sitter helt in. Och sitter lite löst där.
Hur får man enklast ordning? Bara slipa ner våd skarvar och spackla sen måla?
Bara sätta nya tapeter på de gamla?
Riva ner tapeter med nån ångverktyg och fixa till underlag sedan måla eller tapetsera?
Känns som i hörnen som är lite runda då den gamla tapeten inte sitter helt in. Och sitter lite löst där.
Hur får man enklast ordning? Bara slipa ner våd skarvar och spackla sen måla?
Bara sätta nya tapeter på de gamla?
Riva ner tapeter med nån ångverktyg och fixa till underlag sedan måla eller tapetsera?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
All tapet som är lös måste bort. I hörnen är det nog lättast att skära med en kniv längs hörnet och så riva bort det lösa sen. För gamla tapetskarvar finns det särskilda tapetskarvshyvlar. Sen spacklar man där det behövs. Renoveringstapet är bra om man tycker det är svårt att få det helt slätt.
Målning kräver ett bättre underlag än tapet för alla ojämnheter brukar synas väldigt tydligt på målade ytor medan mönstret på en tapet döljer en del.
Det blir ofta bättre om man tar bort all gammal tapet men det får ju vägas mot merjobbet.
Målning kräver ett bättre underlag än tapet för alla ojämnheter brukar synas väldigt tydligt på målade ytor medan mönstret på en tapet döljer en del.
Det blir ofta bättre om man tar bort all gammal tapet men det får ju vägas mot merjobbet.
Medlem
· Väster götaland
· 415 inlägg
Sån där "tapet" hade vi i vårt hus under flera lager av annan tapet. Denna lite tjockare satt direkt på putsen och hade börjat släppa en hel del.
Använde ångmaskin för att skrapa bort allt ända ner till putsen. Sen är det bredspackling som gäller om man ska tapetsera.
Där putsen var i bra skick, dvs utan stora hål, pluggar eller sprickor, valde vi att istället måla putsen
Använde ångmaskin för att skrapa bort allt ända ner till putsen. Sen är det bredspackling som gäller om man ska tapetsera.
Där putsen var i bra skick, dvs utan stora hål, pluggar eller sprickor, valde vi att istället måla putsen
Medlem
· Väster götaland
· 415 inlägg
Funderar på alternativet med "renoveringstapet"... Det skall ju fungera om man har lite sämre underlag och vill ha en slätare yta, lite som istället för bredspackling. Eftersom den gamla tapeten ju suttit där i typ 30-40år så borde väl en renoveringstapet fästa? kanske med våtrumslim? Eller varför är det en dålig idé? Har aldrig Bredspacklat hus innan, däremot spacklat hela sidan på en bil som var bucklig och vet vilket jobb det innebär att få en perfekt yta inför lack. Så helst vill jag nog slippa den 
Medlem
· Stockholm
· 820 inlägg
Renoveringstapet är toppen. Men ingen mirakellösning. Grövre skavanker syns igenom ändå. Risken är att den gamla tapeten löses upp och lossnar när du drar på klister. Som någon nämnde ovan, du behöver "spärra" den på något sätt först. Du kan prova att förlimma med klister och se vad som händer. Släpper/bubblar det så vet du. Men säkrast är att riva bort den.B Bockstensmannen skrev:Funderar på alternativet med "renoveringstapet"... Det skall ju fungera om man har lite sämre underlag och vill ha en slätare yta, lite som istället för bredspackling. Eftersom den gamla tapeten ju suttit där i typ 30-40år så borde väl en renoveringstapet fästa? kanske med våtrumslim? Eller varför är det en dålig idé? Har aldrig Bredspacklat hus innan, däremot spacklat hela sidan på en bil som var bucklig och vet vilket jobb det innebär att få en perfekt yta inför lack. Så helst vill jag nog slippa den![]()
Bara att bredspackla
ni nämner stenhus? I mitt stenhus från 72 var innerväggarna av siporex 60 cm element. Missade att dra papp-remsa(klisternätremsa funkar inte, det spricker igenom) varje 60 cm så fick några fina sprickor från golv till tak. Syns om man kollar noga annars lugnt. (Gillar inte alls microlit eller annan renoveringstapet)
Klicka här för att svara