Hej,

Har vattenburna radiatorer här hemma.

Vad har den rödmarkerade ventilen för funktion? Se bild.

• Avskalad dörrhandtagsmekanism, saknar handtaget, roterande del för synlig låsmekanism, nära vägg, röd cirkel markerar fokusområdet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
John Christer och 1 till
  • Laddar…
M Mjolnir skrev:
Hej,

Har vattenburna radiatorer här hemma.

Vad har den rödmarkerade ventilen för funktion? Se bild.
Det har till uppgift att strypa vattenflödet genom radiatorn med hjälp av den grejen du håller i i handen så att det blir den temperatur i rummet du önskar. :)

Ulltand Ulltand skrev:
Varför undrar du det :)
Det knäpper i den radiatorn så jag utforskar alla delar haha

M Mjolnir skrev:
Se mitt redigerade svar ovan!

Kan du beskriva knäppningarna lite mer? Hur ofta? Låter det högt? Blev det bättre när du tog bort termostaten?

• Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Har ni värmepump? Isåfall är det vanligt att det knäpper när den ökar temperaturen. Man installerar isåfall en knäpptank/volymtank som gör att detta försvinner.

• Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Så hur skiljer sig den där ventilen från termostaten egentligen?

Fjärrvärme. Det knäpper typ nån gång var 10-15 minut, inte alltid men ibland. Ljudet kommer från just den radiatorn. Låter som att man skulle knacka på radiatorpanelen lätt med handtaget på en mejsel. Tror ljudet uppkommer vid större temperaturvariationer utomhus och framförallt vid kallare väder, dock en gissning.

Tog bort termostaten, hamrade lite lätt på ventilerna, sprayade WD40 på ventiler och på termostat. Oklart än om det löser nåt.

M Mjolnir skrev:
Så hur skiljer sig den där ventilen från termostaten egentligen?

Fjärrvärme. Det knäpper typ nån gång var 10-15 minut, inte alltid men ibland. Ljudet kommer från just den radiatorn. Låter som att man skulle knacka på radiatorpanelen lätt med handtaget på en mejsel. Tror ljudet uppkommer vid större temperaturvariationer utomhus och framförallt vid kallare väder, dock en gissning.

Tog bort termostaten, hamrade lite lätt på ventilerna, sprayade WD40 på ventiler och på termostat. Oklart än om det löser nåt.
Kan göra skillnad. Det finns ett stift som sticker fram ur ventilen, den skall gå att trycka in med skaftet på en skruvmejsel och sedan fjädra ut igen. Ibland fastnar den i stängt läge och så kan man behöva dra ut stiftet med en plattång. Lite WD40 är säker bra i sammanhanget!

Ulltand Ulltand skrev:
Kan göra skillnad. Det finns ett stift som sticker fram ur ventilen, den skall gå att trycka in med skaftet på en skruvmejsel och sedan fjädra ut igen. Ibland fastnar den i stängt läge och så kan man behöva dra ut stiftet med en plattång. Lite WD40 är säker bra i sammanhanget!
Tack för tips. Så den ventil jag fotade är en extraventil för att justera radiatorn utöver termostaten i sig?

M Mjolnir skrev:
Tack för tips. Så den ventil jag fotade är en extraventil för att justera radiatorn utöver termostaten i sig?
Själva ventilen är det du fotade. Det du håller i i handen är vredet/termostaten som i sin tur trycker på spindeln (piggen) som är en del av ventilen.

Jag är inte säker på att han håller något i handen.
Tror ni pratar förbi varandra.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Vad är det svarta nedtill i bilden? Termostat som du plockat av?

Jag uppfattar som att det är termostaten som är monterad.

J
M Mjolnir skrev:
Radiatorn är upphängd på konsoler. Vid temperaturväxlingar ändrar radiatorn storlek och knäppningar kan då uppstå när den flyttar sig på konsolerna. Smörj kontaktytorna mellan radiatorn och konsolerna så försvinner knäppningarna.

• Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
L L A Axelsson skrev:
Tror ni pratar
L L A Axelsson skrev:
Du har nog rätt!

• Gilla
Mjolnir och 1 till
  • Laddar…
L L A Axelsson skrev:
Har håller en telefon i handen.

• Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.