Så hur skiljer sig den där ventilen från termostaten egentligen?
Fjärrvärme. Det knäpper typ nån gång var 10-15 minut, inte alltid men ibland. Ljudet kommer från just den radiatorn. Låter som att man skulle knacka på radiatorpanelen lätt med handtaget på en mejsel. Tror ljudet uppkommer vid större temperaturvariationer utomhus och framförallt vid kallare väder, dock en gissning.
Tog bort termostaten, hamrade lite lätt på ventilerna, sprayade WD40 på ventiler och på termostat. Oklart än om det löser nåt.
Fjärrvärme. Det knäpper typ nån gång var 10-15 minut, inte alltid men ibland. Ljudet kommer från just den radiatorn. Låter som att man skulle knacka på radiatorpanelen lätt med handtaget på en mejsel. Tror ljudet uppkommer vid större temperaturvariationer utomhus och framförallt vid kallare väder, dock en gissning.
Tog bort termostaten, hamrade lite lätt på ventilerna, sprayade WD40 på ventiler och på termostat. Oklart än om det löser nåt.
Kan göra skillnad. Det finns ett stift som sticker fram ur ventilen, den skall gå att trycka in med skaftet på en skruvmejsel och sedan fjädra ut igen. Ibland fastnar den i stängt läge och så kan man behöva dra ut stiftet med en plattång. Lite WD40 är säker bra i sammanhanget!M Mjolnir skrev:Så hur skiljer sig den där ventilen från termostaten egentligen?
Tack för tips. Så den ventil jag fotade är en extraventil för att justera radiatorn utöver termostaten i sig?Ulltand skrev:
Jag är inte säker på att han håller något i handen.
Tror ni pratar förbi varandra.
Tror ni pratar förbi varandra.
Jag uppfattar som att det är termostaten som är monterad.
Radiatorn är upphängd på konsoler. Vid temperaturväxlingar ändrar radiatorn storlek och knäppningar kan då uppstå när den flyttar sig på konsolerna. Smörj kontaktytorna mellan radiatorn och konsolerna så försvinner knäppningarna.M Mjolnir skrev: