Har en Nibe F370, där rumsgivare finns i ett rum och i en toalett med golvvärme. Ovanvåningen 2 vattenburna element. För ett tag sedan så tappade rumsgivaren kontakten med värmepumpen. Vilken rumsgivare det gäller blir jag inte klok ochbhur man ska återställa larmet. Hittar inget i menyerna på pumpen. Hur hittar man en lösning på detta tro?

• Skärm på värmepump visar felmeddelande givarproblem BT50, ingen kontakt. Instruktioner för felsökning och rekommendation att kontakta installatör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du en utegivare så prova byt till den istället. Misstänker också att de givare du hittat i rummet och badrummet egentligen är termostater som troligen inte har direkt med värmepumpen att göra utan golvvärmen, den i rummet kan dock möjligen vara rätt. Rumsgivaren är troligen en liten vit dosa som det står Nibe på. Lägg gärna upp bilder på dessa.

Du ändrar det under rumsgivarinställningar, då ställer du in kurvförskjutning istället för önskad rumstemperatur för att justera temp. (Se video)

Om du ändå vill använda rumsgivaren så får du kolla anslutningarna i givaren och på ingångskortet. Om allt är anslutet bra men fel fortsätter får du nog byta givaren. Tänk dock på, se nedan:

”Om rumsgivaren används i rum med golvvärme bör den endast ha visande funktion, inte styrning av rumstemperatur.”

• Flödesschema för menyinställningar av inomhusklimat, inklusive temperatur, ventilation, schemaläggning, och avancerade justeringar.
    Skapa konto
  • Diagram över hur en rumsgivare kopplas till AA3-X6 på en värmepump för att läsa av inomhustemperatur, med instruktioner och ingångskortets placering.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
Ironside
  • Laddar…
I
Precis, kontrollera om det ens finns någon rumsgivare inkopplad i enheten. Sen brukar man nog bara ha en rumsgivare vilket oftast blir det kallaste avgörande rummet.

För min del blev det aldrig bra med inomhusgivare utan gjorde som installatören sa från början och förlitade mig enbart på utomhusgivaren. Men det finns de som lyckas få en bra följsamhet även med inomhusgivare.

Hej igen. Det sitter en utegivare på fasaden, och tre stycken rumsgivare på bottenplan. 2 element ovanvåning. Rumsgivarna visar alltså då rumstemperaturen? Men på rumsgivarna kan man trycka på antingen plus eller minus temperatur. Men de har alltså i nuläget ingen kontakt med värmepumpen..

• Vit utegivare från NIBE monterad på en röd fasad.
    Skapa konto
  • Rumsgivare på vägg visar 18,2 grader Celsius, märkt Uponor.
    Skapa konto
Har du någon innegivare som det står Nibe och inte Uponor på?

I ingemarlundgren skrev:
Hej igen. Det sitter en utegivare på fasaden, och tre stycken rumsgivare på bottenplan. 2 element ovanvåning. Rumsgivarna visar alltså då rumstemperaturen? Men på rumsgivarna kan man trycka på antingen plus eller minus temperatur. Men de har alltså i nuläget ingen kontakt med värmepumpen..
Som jag nämnde innan. De där är termostaterna till golvvärmen och har inget med värmepumpen att göra. Har du följt min beskrivning? 🤓

• Gilla
Ironside
  • Laddar…
S stugan_i_skogen skrev:
Har du någon innegivare som det står Nibe och inte Uponor på?
Nej ingen innegivare med Nibe.

Det ska alltså finnas en innegivare i rummet? Och det är då denna givare som inte har kontakt med värmepannan? Givaren ute stämmer varje fall med hur kallt/varmt det är ute.

• Rumsgivarinställningar på en värmepanna, visar styrning av rumsgivare system 1 med en grön bock och värmefaktor satt till 10.
    Skapa konto
  • Display på en värmepanna visar inomhusklimat på 13 grader och varmvatten på 53 grader, med kontroll för varmepump.
    Skapa konto
Finns det ens någon givare? Du får öppna kopplingsutrymmet och se om det sitter någon sladd på avsedd plint. Finns det en så får du följa sladden till givaren.

useless useless skrev:
Finns det ens någon givare? Du får öppna kopplingsutrymmet och se om det sitter någon sladd på avsedd plint. Finns det en så får du följa sladden till givaren.
Displayen ger klart besked om att det inte finns någon inomhusgivare. De små sträcken istället för siffror i "huset " anger detta.

För många är givare och termostat samma sak. Men det är det INTE.

E Elajomannen skrev:
Displayen ger klart besked om att det inte finns någon inomhusgivare. De små sträcken istället för siffror i "huset " anger detta.
Givaren kan ju finnas och kabeln skadats t ex.

• Gilla
S0MMER
  • Laddar…
Följ min anvisning och video och ändra till att värmesystemet styrs av utetemperaturen istället så kommer allt att funka Förutsatt att du har en väl inställd värmekurva.

I ingemarlundgren skrev:
Nej ingen innegivare med Nibe.
Dåså, då har du antagligen bara termostater till golvvärmen.
Avaktivera innegivaren i menyn.

S0MMER S0MMER skrev:
Följ min anvisning och video och ändra till att värmesystemet styrs av utetemperaturen istället så kommer allt att funka Förutsatt att du har en väl inställd värmekurva.
Ok tack det ska jag göra. Värmekurvan har jag inte rört alls.

• Gilla
S0MMER
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.