Hej.
Vi fick denna bild från en granne.
Tydligen har förra husägaren haft en växt som de tagit bort.
Grannarna säger att det är parkslide.
Är det någon som kan hjälpa oss att identifiera den.
Det är växten närmast björken Grönskande buskar i förgrunden, skulptur och byggnad i bakgrunden under blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

BirgitS
Välkommen till forumet!

Parkslide känner man igen så här:
De bambuliknande och ihåliga stjälkarna är upprätta, mycket kraftiga, till färgen rödaktiga eller blådaggiga. Bladen är brett äggrunda till nästan runda, 4–15 cm långa, till 12 cm breda, tvärt avhuggna vid basen, uddspetsiga i toppen, hårlösa.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Parkslide

Inget av det går att se säkert på din lilla bild men troligen är inte bladen äggrunda.

Ni skulle sannolikt sett den titta upp om det var det. Men den bilden går det inte att artbestämma.

Som sagt går det inte att artbestämma med den bilden, men jag gissar hellre på jätteslide än parkslide, dels för att blommorna verkar gulaktiga och dels för att bladen "hänger" mer som (jag personligen tycker) de gör på jätteslide.

Som @Daniel 109 skrev borde den dyka upp på nytt om det är parkslide, och det gäller nog jätteslide också även om jag har ett helt ovetenskapligt intryck att den inte sprider sig lika mycket.

Jätteslide uppför sig i princip likadant som parkslide. Det är ingen större skillnad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.