Håller på att riva ett kök och funderar på vad jag ska göra med luckorna. Ser ut som det är från tidigt 80-tal eller så, absolut inte modernt men bra kvalitet.
Det är massiva luckor med tjocklek på ca 24mm.
Vad är det för träslag? Är det värt att försöka skänka bort dom? Det är ju fin kvalitet så vore kanske lite tråkigt att slänga dom på tippen.
Grodgatan
Det är massiva luckor med tjocklek på ca 24mm.
Vad är det för träslag? Är det värt att försöka skänka bort dom? Det är ju fin kvalitet så vore kanske lite tråkigt att slänga dom på tippen.
Grodgatan
Utan att ha några belägg för mina gissningar får jag för mig att det är danskt och har varit jättedyrt... Eller så är det handtillverkade luckor i massivträ till gammal platsbyggd stomme från 50-talet?
Kan du ta en bild jättenära så man kan se ev ådring i träet? Och gärna närbilder på ytor med kraftigare ådring och större färgskiftningar.
Kan du ta en bild jättenära så man kan se ev ådring i träet? Och gärna närbilder på ytor med kraftigare ådring och större färgskiftningar.
Tack för ditt svar Åsa!
Jag tror stommen är original från 50-talet, så det du föreslår att det kan vara handtillverkade senare för att passa tror jag kan stämma väl överrens.
Ska se om jag kan ta en närbild imorgon.
Det jag tänkte mig var om någon snickare/hemsnickare kunde göra något annat vettigt av materialet istället för att det bara slängs...
Grodgatan
Jag tror stommen är original från 50-talet, så det du föreslår att det kan vara handtillverkade senare för att passa tror jag kan stämma väl överrens.
Ska se om jag kan ta en närbild imorgon.
Det jag tänkte mig var om någon snickare/hemsnickare kunde göra något annat vettigt av materialet istället för att det bara slängs...
Grodgatan
Medlem
· Blekinge
· 12 224 inlägg
Är det verkligen massivt 24 mm? Mönstret verkar gå igen i lådornas framstycken. Kanske det är stavlimmat hårdträ bara tunnt på framsidan och något bärmaterial bakom?
Hursomhelst ska sådant inte slängas. Om du inte är ute efter pengar, skänk bort det mot avhämtning på blocket. Har du plats och tålamod spara detta till rätt köpare vill betala mycket.
Jag träffade en bonde här på återviningcentralen som slängde lass efter lass med fina spröjsade fönster. Jag sporde: vet du att stockholmare betalar 100 kr per styck? Då slutade han med ofoget.
Hursomhelst ska sådant inte slängas. Om du inte är ute efter pengar, skänk bort det mot avhämtning på blocket. Har du plats och tålamod spara detta till rätt köpare vill betala mycket.
Jag träffade en bonde här på återviningcentralen som slängde lass efter lass med fina spröjsade fönster. Jag sporde: vet du att stockholmare betalar 100 kr per styck? Då slutade han med ofoget.
Så, nu har jag haft möjlighet att ta bilder :=)
Den stora luckan på bilden i första inlägget väger ca 20kg. Det är absolut massivt.
Kan man se på åldringen att det är bok? eller annat?
Det finns ca 15st luckor i olika storlekar, den största syns i första inlägget. Sedan finns det ca 10st kökslådor.
Tacksam för upplysning om vad det är för träslag. Om någon skulle vara intresserad av att hämta upp dom skicka gärna ett PM, annars blir det nog blocket.
/Grodgatan
Den stora luckan på bilden i första inlägget väger ca 20kg. Det är absolut massivt.
Kan man se på åldringen att det är bok? eller annat?
Det finns ca 15st luckor i olika storlekar, den största syns i första inlägget. Sedan finns det ca 10st kökslådor.
Tacksam för upplysning om vad det är för träslag. Om någon skulle vara intresserad av att hämta upp dom skicka gärna ett PM, annars blir det nog blocket.
/Grodgatan
Behåll det själv i stället 
Kanske byta bänkskiva och knoppar bara.
Kanske byta bänkskiva och knoppar bara.
Klicka här för att svara



