Sitter 4st antenner på min vind men har ingen aning om vad som går till vad.
Ett par av dem ser ut så här:

http://wickedworld.org/IMG_20130916_102443.jpg

http://wickedworld.org/IMG_20130916_102436.jpg

Ursäkta dålig belysning.
Finns 2 till men jag hade inga bra bilder på dem.
En av dem ser ut ungefär så här <----- bästa jag kan :P
(Exempel: http://www.kjell.com/images/Product_133361584080723799/full/1 )
Och den 4e är som 2st fyrkanter som hänger lodrätt.
(Exempel: http://az61094.vo.msecnd.net/img/02/937a8365-f464-4306-9777-ec36886e194f/340/340 )

Ska även säga att antennerna troligtvis suttit där runt 10-20 år
Har en antennkabel som kommer in i i ett av rummen men där får jag ingen signal när jag kopplat in TVn
Den andra kabeln verkar vara för radio för att jag får bra signal på stereon när jag kopplade in den kabeln :P

Vill gärna veta vad som är lönt att behålla och vad man kan kasta eftersom det ser ut som kriget där uppe som ni kan se på bilderna, kablar precis överallt som går överallt :/

Bild 1 är antagligen en gammal tvantenn, bild 2 är en FM-radioantenn.

Det första du bör göra är att fixa en antennkabel som du flyttar runt mellan antennerna och kollar vilken/vilka som ger bild på tvn. Om du vill/behöver behålla två/tre antenner så behöver du sammankopplingsfilter. Om du vill dela upp signalen till flera apparater så behöver du splitter och eventuellt en antennförstärkare.

Bild 1 är (utan antagligen) en TV-antenn för två band. Den grå burken kopplar ihop de båda delarna till en gemensam koaxialkabel.

Danne_84 skrev:
Sitter 4st antenner på min vind men har ingen aning om vad som går till vad.
Ett par av dem ser ut så här:

[länk]

[länk]

Ursäkta dålig belysning.
Finns 2 till men jag hade inga bra bilder på dem.
En av dem ser ut ungefär så här <----- bästa jag kan :P
(Exempel: [länk] )
Och den 4e är som 2st fyrkanter som hänger lodrätt.
(Exempel: [länk] )

Ska även säga att antennerna troligtvis suttit där runt 10-20 år
Har en antennkabel som kommer in i i ett av rummen men där får jag ingen signal när jag kopplat in TVn
Den andra kabeln verkar vara för radio för att jag får bra signal på stereon när jag kopplade in den kabeln :P

Vill gärna veta vad som är lönt att behålla och vad man kan kasta eftersom det ser ut som kriget där uppe som ni kan se på bilderna, kablar precis överallt som går överallt :/[/QUOTE

Om det är TV-antenner som "används" byt ut dessa mot en ny antenn för DVB T2 nätet.
Passa även på att se över antennkabeln. Nu sitter den ju inte utsatt så mycket för väder och vind men det skadar inte att byta den också. Många köper billig tunn kabel.
Passa även på att sätta dit riktiga förgreningsfilter så du får bra signal till alla rum.
Antennförstärkare är det många som sätter dit som förgreningsdel. Problemet är det att har man dålig signal in i kåken så förstärker man ju upp den "skitiga" signalen med förstärkaren.
Se till att få så bra signal med grundinstallationen först.

Redigerat:
Nr 3 och 4 är UHF-antenner. "TV2-antenner" som man sade förr. Kan mycket väl gå att använda beroende på vilka kanaler du behöver ta emot.

Även om det är gamla UHF antenner som säkert fungerar med DVB-T2 sändningar så är det aldrig fel att rensa upp råttboet och då passa på att byta till EN fräsch antenn, fördelare och kablage dito. Då vet du att det är ok de närmsta åren som du bor där. Inga större kostnader heller. Enkelt att rikta antennen. Gå in på Terracom eller Boxers hemsida och se vilken som är din närmsta sändare. Använd sedan en kompass eller den du har i mobiltelefonen om du har en smartphone. Hur enkelt som helst.

Jag använder ingen av antennerna på vinden då jag skaffade parabol när vi köpte huset.
Dock tänkte jag använda någon av dom (om det går) till TVn i sovrummet för lite mindre kanaler tex 1,2,6 tror jag man kan se gratis. Alternativt skaffa något hos boxer för en billig peng.

Danne_84 skrev:
Jag använder ingen av antennerna på vinden då jag skaffade parabol när vi köpte huset.
Dock tänkte jag använda någon av dom (om det går) till TVn i sovrummet för lite mindre kanaler tex 1,2,6 tror jag man kan se gratis. Alternativt skaffa något hos boxer för en billig peng.
Du kan som sagt säkert använda ngn av antennerna men med tanke på att en ny antenn och lite tillbehör till den inte kostar mer än max 1000kr om du gör jobbet själv. Då vet du att du har fräscha prylar.
Annars skaffar du ett twin eller quadhuvud till parabolen och drar ner kabel till diverse rum.
Beroende på vilken operatör du har så skaffar du sedan en CardSplitter och vips så har du parabolkanaler i de rum du vill med ett kort.

Antenner som sitter inne på en vind håller i princip för evigt. Det finns ingen anledning att byta ut dem om de ger en bra bild.

mycke_nu skrev:
Antenner som sitter inne på en vind håller i princip för evigt. Det finns ingen anledning att byta ut dem om de ger en bra bild.
Det handlar inte bara om hållbarhet utan att de klarar de frekvenser som DVB-T2 sänder på.
Sedan är det ju aldrig fel att rensa upp bland alla "tvättlinor" på vinden det såg ju rent ut sagt f----- ut.

I Skåne (Hörby) används kanal 30 så det är nog ingen fara. De gamla UHF-antennerna brukar klara hela bandet.

Edit: Mux 7 använder VHF kanal 10, så där kan det nog behövas en ny antenn.

Redigerat:
mycke_nu skrev:
I Skåne (Hörby) används kanal 30 så det är nog ingen fara. De gamla UHF-antennerna brukar klara hela bandet.

Edit: Mux 7 använder VHF kanal 10, så där kan det nog behövas en ny antenn.
Det är som sagt helt frivilligt. Jag vet bara av egen erfarenhet efter att monterat x-antal antenner i min dagar att antenn och kabel är färskvara och i synnerhet om dessa sitter utanpå huset. Även om det nu som i detta fallet sitter inne på vinden så blir det inte utsatt för väder och vind i samma utsträckning med kabel torkar efter ett tag och spricker. Kontakteringen i antennen/antennerna ärgar likaså kabeln. Dessutom brukar många använda skräpkvalité på kabel vilket brukar innebära att den torkar upp ännu lättare. Så mitt råd är fortfarande BYT rubbet!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.