Hej!
Vi köpte ett fritidshus på Värmdö byggt på 60-talet där vi fick ärva allt i huset vilket än så länge är rena bonusen. Vid den öppna spisen stod den här prylen. Är det någon som har en aning om vad den är avsedd för?
Gamla trätrappsteg med slitet järnkrampskyffel lutat mot väggen, omgiven av nedfallna löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

L LillaRackaren skrev:
Hej!
Vi köpte ett fritidshus på Värmdö byggt på 60-talet där vi fick ärva allt i huset vilket än så länge är rena bonusen. Vid den öppna spisen stod den här prylen. Är det någon som har en aning om vad den är avsedd för?
[bild]
Killgissar på en våg

• Gilla
JSten
  • Laddar…
Det är en besman, alltså en våg...
Har väl inte så mycket att göra i en öppenspis.

• Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Gubbarna i hamnen använde dom när dom vägde upp fisken. Det här var ju ett tag sen, kanske till och med två tag sen...

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Killgissar på en våg
Ok cool gissning, inte dumt! Så man hänger upp den

vad snabbt ni svarar! Tack!

Det är lördag liksom, ”tittar” ni också på Let’s Dance just nu, helt frivilligt osv?

L LillaRackaren skrev:
Ok cool gissning, inte dumt! Så man hänger upp den

vad snabbt ni svarar! Tack!

Det är lördag liksom, ”tittar” ni också på Let’s Dance just nu, helt frivilligt osv?
Lets dance när det finns BH, never!;)

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
:crysmile:
Jag slipper "titta" på just det programmet, jag får se vad det blir som jag"tittar" på...

D da98jpn skrev:
:crysmile:
Jag slipper "titta" på just det programmet, jag får se vad det blir som jag"tittar" på...
Kompis du tittar på BH, det finns inget annat!

• Gilla
da98jpn
  • Laddar…
L LillaRackaren skrev:
Så man hänger upp den
Njae, man håller besmanet i trähandtaget och hänger det man ska väga på kroken. Sen justerar man handtagets position på stången tills man får jämvikt och läser av vikten på skalan.

Se exempelvis: http://museum.malax.fi/BRI112013.pdf

Bild på historiska besman, en typ av steelyard våg, med beskrivande text och mätskala.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Annaet och 2 till
  • Laddar…
Får du för lite att göra kan du ju väga din ved;)

L LillaRackaren skrev:
Hej!
[bild]
Det är ett betsman. En våg.

• Gilla
LillaRackaren
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.