Status
Inte öppen för fler kommentarer.
oceanis skrev:
Vad menar du? Har jag påstått det?
Jag håller med dig om att kunden borde varit mer intresserad av att diskutera hur man ska passa in mönstret i detta fallet. Men hantverkaren har som sagt det yttersta ansvaret att han gör en lösning som kunden gillar, det ligger mao i hans intresse att kommunicera fram bra krav, varför är det inte självklart?

• Gilla
helder
  • Laddar…
oceanis skrev:
Det tog 15 minuter för dig som är van att cadda men samtidigt tog det 40 timmar för er att passa in ett par golvlister i ett rum.
En snickare kanske behöver 4 timmar att passa in ett par golvlister men 40 för att göra en cad bild,

Man behöver inte göra en cadda visualisering (eller vad det heter)...det räcker med att dra med fingret över en bild i mindre skala och fråga var man ska skära bilden...eller fråga om allas ansikten ska vara med och att det i så fall blir lite rosa till vänster om bilden.

Redigerat:
  • Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
Odjuret skrev:
Men nu tror jag att du väljer att missförstå? Det handlar om inte om ÄTA. Vi pratar om missnöjda kunder så vitt jag vet... Då lär inte kunden bli speciellt lycklig om du tar det som ÄTA....
Jag skall förklara.

När vi utför jobb ställer jag frågor till kunden för att precisera arbetsuppgiften.
När vi är överens så påbörjas arbetet.
Ifall kunden ändrar sig avbryter vi arbetet. Ifall det är vi som har missuppfattat beskrivningen av uppdraget tar vi inte ut en ÄTA. Men som du beskriver, om kunden ändrar sig, i mitten eller slutet av projektet. Så diskuterar vi och gör kunden nöjd. Det kan röra sig om omarbeta helt klart.

Förstår du bättre nu hur vi arbetar? Därför i detta fall med tapeten. Har inte målaren frågat kunden hur kunden vill ha den uppsatt. Och ifall den frågan inte har ställts, så förstår jag faktiskt inte hur man kan påbörja ett arbete.

• Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
Jag håller med dig om att kunden borde varit mer intresserad av att diskutera hur man ska passa in mönstret i detta fallet. Men hantverkaren har som sagt det yttersta ansvaret att han gör en lösning som kunden gillar, det ligger mao i hans intresse att kommunicera fram bra krav, varför är det inte självklart?
Jag har aldrig någonsin påstått att hantverkaren ska göra något som kunden inte gillar eller vill ha. Jag har bara envist förfäktat att det även ligger på en beställare att se till att vara tydlig med vad man beställer och förklara vad man vill ha. Du har ju så ofta och kategoriskt påstått att hantverkare är värdelösa kommunikatörer och därför borde det ju vara ännu större anledning till att den beställande kunden själv tar till orda och berättar vad som önskas och vad kunden förväntar sig. Om två parter ska stå tysta och titta på varandra så går det åt helvete.

Problematiken idag jämfört med tiden fram till 70 och en tid in på 80-talet är att då gjorde man helt andra beställningar. Även för en liten renovering i en villa gjordes ritningar och det skrevs specar i detalj. Det ingick rör och elritningar med specade materiallistor. Men efter detta har man helt slutat med det för att ingen vill betala för det utan alla tror sig själv klara det.

Det intressanta är att du har vid några tillfällen nämnt att du fakturerar 900-1000 kronor per timme, jämför det med en hantverkare som kanske fakturerar hälften men uppenbart förväntas ha cad framställda förslag, materiallistor och broschyrer som man ska gå igenom med kunden innan start och det skall ingå i priset. Om man var beredd att betala din timlön för arbetet inkl tiden för projektering och framtagning av skrivet underlag etc så kan jag garantera att du hade fått ett helt annat arbete utfört. Jag har massor av exempel där det levereras helt perfekta leveranser för att leverantören eller utföraren har fått riktigt underlag från beställaren och det kan vara så enkelt som en mindre villa renovering men där det funnits detaljerat underlag. Men då har beställaren först fått gjort detta hos arkitekt, byggkonstruktör, elkonstruktör designer etc.

Men om man vill ha ner kostnaden och inte vill köpa den typ av tjänst så måste man som kund själv vara så pass driven att man åtminstone kan öppna munnen och diskutera med sin hantverkare utan att förvänta sig att hantverkaren är utbildad kommunikatör från Berghs kommunikatörs skola för det är dom inte utan enbart hantverkare som bygger enligt instruktion eller ritning.

• Gilla
Enolf
  • Laddar…
oceanis skrev:
Jag har bara envist förfäktat att det även ligger på en beställare att se till att vara tydlig med vad man beställer och förklara vad man vill ha..
Det är här har grundfel! Absolut kan man tycka att så är fallet, men det är du som uppdragstagare som måste säkerställa detta. Det kan en kund aldrig göra, speciellt inte en privatkund.

När det gäller timarvode så tycker jag iof det är irrelevant, snarare så ger ju ett högt arvode mindre utrymme då saker måste gå snabbare...Sedan tycker jag inte att en hantverkare behöver kunna CAD, det räcker att skissa, peka och förklara.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Nu är jag ju lite av part i målet här men jag tycker att både lösning och resultat ser föredömligt ut givet de kända förutsättningarna. Den enda invändningen jag har är att logotypen är borta vilket torde vara ganska allvarligt givet licensgivarens syn på användningen av deras IP.

Det här är TS fel rakt av, hade TS tänkt till så hade han/hon/hen köpt en tapet som passade väggen eller givit klara instruktioner på hur TS velat haft det.
Personligen tycker jag att det är ett utmärkt tapetserat jobb. Jag ser inga skarvar någonstans!
Bra jobbat tapetserare!

Dags att planera lite nästa gång TS

Edit: För övrigt ser jag inget fel alls. Hur skulle man få plats bättre, flyttar du till höger försvinner
texten, text = viktigare än en prinsessa, att flytta ner den går säkert inte och kommer tyvärr.
Här är originalet, kolla var beskärningen ligger i topp.

papier-peint-princesses_4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
nia79 skrev:
Man kunde lätt ha satt den så att Snövit hamnade lite bakom dörren, alt. sänkt den lite. Den målaren borde bli av med sin licens.
Kolla orginalet.. Förklara gärna sedan hur du hade tänkt gå tillväga.

Nja, centrering mellan dörrfoder och vägg skulle jag säga. Men det är ointressant, problemet är att hantverkaren inte kommunicerat med kund

center.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
S
AndersMalmgren skrev:
Nja, centrering mellan dörrfoder och vägg skulle jag säga. Men det är ointressant, problemet är att hantverkaren inte kommunicerat med

[bild]

Mycket bra inlägg! Tycker den där bilden talar klarspråk om varför han inte kunde flytta tapeten bakom dörren, det där ser bokstavligt talat FÖRJÄVLIGT ut.

• Gilla
koppla och 1 till
  • Laddar…
Jag tror nog att det är tvärt om, hela problemet ligger hos kunden som inte specificerat var exakt tapeten ska sitta. Alternativt att kund sagt att hela tapeten skall vara synbar då dörren är öppen. Ok säger hantverkaren och sätter upp tapeten enligt specifikationer. Hade det varit omvänt och kunden velat ha tapeten till höger (som hantverkaren gjort) och hantverkaren inte gjort som kunden sagt, hade det varit mer OK då? Men egentligen är nog detta inlägg tyvärr skrivet av ett troll. Vi spekulerar bara och får ingen feedback, samt att rubriken är något intressant.

Excel
Skulle aldrig anlita nia79 för att utföra jobb hemma hos mig i allafall. Heder åt målaren som uftörde jobbet på ett snyggt sätt.

Byggahus borde inte som tidigare helt okritiskt ta parti för en part. Detta hände tidigare då man publicerade en hutlös dyr grävning i samband med utomhusbelysning.

Vilken trovärdighet har byggahus när man behöver ta ställning i andra viktiga frågor?

SueCia skrev:
Mycket bra inlägg! Tycker den där bilden talar klarspråk om varför han inte kunde flytta tapeten bakom dörren, det där ser bokstavligt talat FÖRJÄVLIGT ut.
Menar du allvar? Vad sägas om att stänga dörren?

Excel skrev:
Skulle aldrig anlita nia79 för att utföra jobb hemma hos mig i allafall. Heder åt målaren som uftörde jobbet på ett snyggt sätt.

Byggahus borde inte som tidigare helt okritiskt ta parti för en part. Detta hände tidigare då man publicerade en hutlös dyr grävning i samband med utomhusbelysning.

Vilken trovärdighet har byggahus när man behöver ta ställning i andra viktiga frågor?
Jag skulle hellre anlita nina79 än den målaren....

Detta bevisar att själv är bästa dräng.

• Gilla
helder
  • Laddar…
S
Hyltran från Veglemyren skrev:
Menar du allvar? Vad sägas om att stänga dörren?
Det har nämnts flera gånger i den här tråden redan, tapeten är till för ett småbarnsrum, småbarnsrum har nästan aldrig dörren stängd, ofta vill inte så små barn stänga dörren om sig för att de vill känna att föräldrarna är i närheten, och föräldrarna vill ha koll på barnet.

Du tycker alltså att man ska göra avkall på både barnets och föräldrarnas vilja att dörren ska vara öppen, bara för att du är så innihelvete vrång att tapeten absolut måste döljas av dörren?

Redigerat:
  • Gilla
Tony Rosendahl
  • Laddar…
Tycker kanske inte lösningen var elegantast i stan, men hade nog fått anse att "felet var mitt" om det blev sådär tokigt ändå! Gäller att tänka efter före när man väljer sådana tapeter... - och vara väldigt tydlig i kommunikationen med sin hantverkare!

Tråkigt oavsett om ni blev missnöjda :(

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.