62 832 läst ·
358 svar
63k läst
358 svar
Usel tapetsering!!!
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Jag håller med dig om att kunden borde varit mer intresserad av att diskutera hur man ska passa in mönstret i detta fallet. Men hantverkaren har som sagt det yttersta ansvaret att han gör en lösning som kunden gillar, det ligger mao i hans intresse att kommunicera fram bra krav, varför är det inte självklart?oceanis skrev:
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
oceanis skrev:
Man behöver inte göra en cadda visualisering (eller vad det heter)...det räcker med att dra med fingret över en bild i mindre skala och fråga var man ska skära bilden...eller fråga om allas ansikten ska vara med och att det i så fall blir lite rosa till vänster om bilden.
Redigerat:
Jag skall förklara.Odjuret skrev:
När vi utför jobb ställer jag frågor till kunden för att precisera arbetsuppgiften.
När vi är överens så påbörjas arbetet.
Ifall kunden ändrar sig avbryter vi arbetet. Ifall det är vi som har missuppfattat beskrivningen av uppdraget tar vi inte ut en ÄTA. Men som du beskriver, om kunden ändrar sig, i mitten eller slutet av projektet. Så diskuterar vi och gör kunden nöjd. Det kan röra sig om omarbeta helt klart.
Förstår du bättre nu hur vi arbetar? Därför i detta fall med tapeten. Har inte målaren frågat kunden hur kunden vill ha den uppsatt. Och ifall den frågan inte har ställts, så förstår jag faktiskt inte hur man kan påbörja ett arbete.
Jag har aldrig någonsin påstått att hantverkaren ska göra något som kunden inte gillar eller vill ha. Jag har bara envist förfäktat att det även ligger på en beställare att se till att vara tydlig med vad man beställer och förklara vad man vill ha. Du har ju så ofta och kategoriskt påstått att hantverkare är värdelösa kommunikatörer och därför borde det ju vara ännu större anledning till att den beställande kunden själv tar till orda och berättar vad som önskas och vad kunden förväntar sig. Om två parter ska stå tysta och titta på varandra så går det åt helvete.AndersMalmgren skrev:Jag håller med dig om att kunden borde varit mer intresserad av att diskutera hur man ska passa in mönstret i detta fallet. Men hantverkaren har som sagt det yttersta ansvaret att han gör en lösning som kunden gillar, det ligger mao i hans intresse att kommunicera fram bra krav, varför är det inte självklart?
Problematiken idag jämfört med tiden fram till 70 och en tid in på 80-talet är att då gjorde man helt andra beställningar. Även för en liten renovering i en villa gjordes ritningar och det skrevs specar i detalj. Det ingick rör och elritningar med specade materiallistor. Men efter detta har man helt slutat med det för att ingen vill betala för det utan alla tror sig själv klara det.
Det intressanta är att du har vid några tillfällen nämnt att du fakturerar 900-1000 kronor per timme, jämför det med en hantverkare som kanske fakturerar hälften men uppenbart förväntas ha cad framställda förslag, materiallistor och broschyrer som man ska gå igenom med kunden innan start och det skall ingå i priset. Om man var beredd att betala din timlön för arbetet inkl tiden för projektering och framtagning av skrivet underlag etc så kan jag garantera att du hade fått ett helt annat arbete utfört. Jag har massor av exempel där det levereras helt perfekta leveranser för att leverantören eller utföraren har fått riktigt underlag från beställaren och det kan vara så enkelt som en mindre villa renovering men där det funnits detaljerat underlag. Men då har beställaren först fått gjort detta hos arkitekt, byggkonstruktör, elkonstruktör designer etc.
Men om man vill ha ner kostnaden och inte vill köpa den typ av tjänst så måste man som kund själv vara så pass driven att man åtminstone kan öppna munnen och diskutera med sin hantverkare utan att förvänta sig att hantverkaren är utbildad kommunikatör från Berghs kommunikatörs skola för det är dom inte utan enbart hantverkare som bygger enligt instruktion eller ritning.
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Det är här har grundfel! Absolut kan man tycka att så är fallet, men det är du som uppdragstagare som måste säkerställa detta. Det kan en kund aldrig göra, speciellt inte en privatkund.oceanis skrev:
När det gäller timarvode så tycker jag iof det är irrelevant, snarare så ger ju ett högt arvode mindre utrymme då saker måste gå snabbare...Sedan tycker jag inte att en hantverkare behöver kunna CAD, det räcker att skissa, peka och förklara.
Nu är jag ju lite av part i målet här men jag tycker att både lösning och resultat ser föredömligt ut givet de kända förutsättningarna. Den enda invändningen jag har är att logotypen är borta vilket torde vara ganska allvarligt givet licensgivarens syn på användningen av deras IP.
Det här är TS fel rakt av, hade TS tänkt till så hade han/hon/hen köpt en tapet som passade väggen eller givit klara instruktioner på hur TS velat haft det.
Personligen tycker jag att det är ett utmärkt tapetserat jobb. Jag ser inga skarvar någonstans!
Bra jobbat tapetserare!
Dags att planera lite nästa gång TS
Edit: För övrigt ser jag inget fel alls. Hur skulle man få plats bättre, flyttar du till höger försvinner
texten, text = viktigare än en prinsessa, att flytta ner den går säkert inte och kommer tyvärr.
Här är originalet, kolla var beskärningen ligger i topp.
Personligen tycker jag att det är ett utmärkt tapetserat jobb. Jag ser inga skarvar någonstans!
Bra jobbat tapetserare!
Dags att planera lite nästa gång TS
Edit: För övrigt ser jag inget fel alls. Hur skulle man få plats bättre, flyttar du till höger försvinner
texten, text = viktigare än en prinsessa, att flytta ner den går säkert inte och kommer tyvärr.
Här är originalet, kolla var beskärningen ligger i topp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 297 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 297 inlägg
AndersMalmgren skrev:
Mycket bra inlägg! Tycker den där bilden talar klarspråk om varför han inte kunde flytta tapeten bakom dörren, det där ser bokstavligt talat FÖRJÄVLIGT ut.
Jag tror nog att det är tvärt om, hela problemet ligger hos kunden som inte specificerat var exakt tapeten ska sitta. Alternativt att kund sagt att hela tapeten skall vara synbar då dörren är öppen. Ok säger hantverkaren och sätter upp tapeten enligt specifikationer. Hade det varit omvänt och kunden velat ha tapeten till höger (som hantverkaren gjort) och hantverkaren inte gjort som kunden sagt, hade det varit mer OK då? Men egentligen är nog detta inlägg tyvärr skrivet av ett troll. Vi spekulerar bara och får ingen feedback, samt att rubriken är något intressant.
Skulle aldrig anlita nia79 för att utföra jobb hemma hos mig i allafall. Heder åt målaren som uftörde jobbet på ett snyggt sätt.
Byggahus borde inte som tidigare helt okritiskt ta parti för en part. Detta hände tidigare då man publicerade en hutlös dyr grävning i samband med utomhusbelysning.
Vilken trovärdighet har byggahus när man behöver ta ställning i andra viktiga frågor?
Byggahus borde inte som tidigare helt okritiskt ta parti för en part. Detta hände tidigare då man publicerade en hutlös dyr grävning i samband med utomhusbelysning.
Vilken trovärdighet har byggahus när man behöver ta ställning i andra viktiga frågor?
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Menar du allvar? Vad sägas om att stänga dörren?SueCia skrev:
Jag skulle hellre anlita nina79 än den målaren....Excel skrev:Skulle aldrig anlita nia79 för att utföra jobb hemma hos mig i allafall. Heder åt målaren som uftörde jobbet på ett snyggt sätt.
Byggahus borde inte som tidigare helt okritiskt ta parti för en part. Detta hände tidigare då man publicerade en hutlös dyr grävning i samband med utomhusbelysning.
Vilken trovärdighet har byggahus när man behöver ta ställning i andra viktiga frågor?
Detta bevisar att själv är bästa dräng.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 297 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 297 inlägg
Det har nämnts flera gånger i den här tråden redan, tapeten är till för ett småbarnsrum, småbarnsrum har nästan aldrig dörren stängd, ofta vill inte så små barn stänga dörren om sig för att de vill känna att föräldrarna är i närheten, och föräldrarna vill ha koll på barnet.Hyltran från Veglemyren skrev:
Du tycker alltså att man ska göra avkall på både barnets och föräldrarnas vilja att dörren ska vara öppen, bara för att du är så innihelvete vrång att tapeten absolut måste döljas av dörren?
Redigerat:
Tycker kanske inte lösningen var elegantast i stan, men hade nog fått anse att "felet var mitt" om det blev sådär tokigt ändå! Gäller att tänka efter före när man väljer sådana tapeter... - och vara väldigt tydlig i kommunikationen med sin hantverkare!
Tråkigt oavsett om ni blev missnöjda
Tråkigt oavsett om ni blev missnöjda

