Status
Inte öppen för fler kommentarer.
nia79 skrev:
Och där spelade Magnus Larsson ut offerkortet!
Det blir en spännande upplösning på andra halvlek. :)
Och där gick trollkarlen i mål...

Du får en like av mig då du anser att AndersM har en skarp hjärna! :)

magnuslarsson79 skrev:
Och där gick trollkarlen i mål...
Asså, jag måste bara fråga Magnus. Vilken stackars kund betalar för dina inlägg just i den här stunden? :)

• Gilla
helder
  • Laddar…
Kan man ta bort så man inte ser en specifik användares inlägg? Det blir så tröttsamt att diskutera med amöbor.

(Jag har inte brutit mot någon regel nu va? har ju inte hängt ut någon speciell)

nia79 skrev:
Och där spelade Magnus Larsson ut offerkortet!
Det blir en spännande upplösning på andra halvlek. :)
Om du nu inser det så jätte trevligt för dig...men det frångår ju inte faktumet att det är sant. Man får väl hoppas att du fungerar som barn i allmänhet...oavsett hur trotsiga dom är så fastnar lite grann hela tiden och tillslut så växer dom upp och kan bli riktigt trevliga som vuxna. Nu är ju den risken ganska liten om ditt användarnamn speglar när du är född, men hoppet är det sista som lämnar en

magnuslarsson79 skrev:
Kan man ta bort så man inte ser en specifik användares inlägg? Det blir så tröttsamt att diskutera med amöbor.

(Jag har inte brutit mot någon regel nu va? har ju inte hängt ut någon speciell)
Hahahaha, känslig fråga det där va?

Vet du vad Magnus. Vid min första stomresning så kom jag på hantverkarna att sitta inne och titta på min TV i min TV soffa under Breivikrättegången istället för att arbeta. Och dom var inte dåliga på något sätt, inte alls, men det kändes inte helt bra. Så när du nu sitter och skriver på forum istället för att arbeta en tisdag så kände jag att jag var tvungen att ställa frågan.
Du kan enkelt svara att du är förkyld hemma eller VABar. Men ifall någon kund betalar dig för att utföra annat arbete så ger jag inte mycket för dig.

/amöban

magnuslarsson79 skrev:
Hur man än gör så är det fel, nu lärde du dig av dina första hantverkare att en hantverkares åsikt är kanske inte så dum ändå och att din egen tanke inte var så lysande, det tog du med dig till nästa projekt och lyssnade på dom gamla rävarna som faktiskt kan. Men dom första hantverkarna hade nog bara kliat sig i huvudet av att höra ditt resonemang...för i det samtalet hade inte du erfarenheten att man ska nog lita på vad hantverkaren tycker ändå...så dom hade ju även gjort fel om dom sagt emot herrn.
Nej, hur man än gör så blir det inte fel. Men man tar alltid risken att det blir fel. Naturligtvis. Det är så det fungerar på en marknad. Både säljare och köpare tar risk, och gör vad de kan för att hantera den. Ett alldeles utmärkt sätt för en hantverkare att hantera risken med att stå med en missnöjd kund är att kommunicera kring förväntningar, utförande med mera.

Sedan så förstår jag inte alls var du får ditt underifrånperspektiv ifrån. Jag säger ju tvärtom att jag när jag hyr hantverkare förväntar mig att vederbörande står över mig i kompetens i frågan. Jag har i stort sett aldrig hyrt en hantverkare för att det behövs ett extra par händer. Det är alltid kompetensen jag efterfrågar. Kompetens jag inte har själv.

Så hur du kan få det till ett underifrån perspektiv det begriper jag inte! Det är ju precis tvärtom. Det enda jag och andra säger är att när ni nu står för kompetensen, alltså står över era kunder, så måste ni också uppföra er därefter.

• Gilla
helder och 2 till
  • Laddar…
magnuslarsson79 skrev:
Om du nu inser det så jätte trevligt för dig...men det frångår ju inte faktumet att det är sant. Man får väl hoppas att du fungerar som barn i allmänhet...oavsett hur trotsiga dom är så fastnar lite grann hela tiden och tillslut så växer dom upp och kan bli riktigt trevliga som vuxna. Nu är ju den risken ganska liten om ditt användarnamn speglar när du är född, men hoppet är det sista som lämnar en
Haha, nej Magnus, mitt användarnamn och tyvärr inget med mitt födelseår att göra. Det är tyvärr min IQ.

/Amöban

nia79 skrev:
Hahahaha, känslig fråga det där va?

Vet du vad Magnus. Vid min första stomresning så kom jag på hantverkarna att sitta inne och titta på min TV i min TV soffa under Breivikrättegången istället för att arbeta. Och dom var inte dåliga på något sätt, inte alls, men det kändes inte helt bra. Så när du nu sitter och skriver på forum istället för att arbeta en tisdag så kände jag att jag var tvungen att ställa frågan.
Du kan enkelt svara att du är förkyld hemma eller VABar. Men ifall någon kund betalar dig för att utföra annat arbete så ger jag inte mycket för dig.

/amöban
Jag har väl inte sagt att det var du som skulle vara amöban?

Om du hade klarat av att läsa hela inlägget och ta till dig vad som står i det så hade det inte varit några bekymmer som helst att förstå det.

lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, hur man än gör så blir det inte fel. Men man tar alltid risken att det blir fel. Naturligtvis. Det är så det fungerar på en marknad. Både säljare och köpare tar risk, och gör vad de kan för att hantera den. Ett alldeles utmärkt sätt för en hantverkare att hantera risken med att stå med en missnöjd kund är att kommunicera kring förväntningar, utförande med mera.

Sedan så förstår jag inte alls var du får ditt underifrånperspektiv ifrån. Jag säger ju tvärtom att jag när jag hyr hantverkare förväntar mig att vederbörande står över mig i kompetens i frågan. Jag har i stort sett aldrig hyrt en hantverkare för att det behövs ett extra par händer. Det är alltid kompetensen jag efterfrågar. Kompetens jag inte har själv.

Så hur du kan få det till ett underifrån perspektiv det begriper jag inte! Det är ju precis tvärtom. Det enda jag och andra säger är att när ni nu står för kompetensen, alltså står över era kunder, så måste ni också uppföra er därefter.
Nu missade du nog att läsa längst ner i mitt inlägg va?

nia79 skrev:
Haha, nej Magnus, mitt användarnamn och tyvärr inget med mitt födelseår att göra. Det är tyvärr min IQ.

/Amöban
Oj det kändes högt...men jag är ju bara hantverkare jag

magnuslarsson79 skrev:
Jag har väl inte sagt att det var du som skulle vara amöban?

Om du hade klarat av att läsa hela inlägget och ta till dig vad som står i det så hade det inte varit några bekymmer som helst att förstå det.
Jag är ledsen att jag misstolkar dina glasklara inlägg hela tiden. Men med en IQ på 79 så gör jag mitt bästa.
Men jag är inte ensam verkar det som att vara mindre begåvad...

O
Herrejösses! Håller ni fortfarande på här?

Jag lovade mig själv att inte skriva något men nu kan jag till slut inte låta bli.

Låt oss ta en pause och tänkta en helt ny tanke: Vad var det egentligen TS hoppades uppnå med att skapa den här tråden? Vad var drivkraften att lyfta frågan och vad var det egentligen för svar hen hoppades på att få?

Jag får inte riktigt känslan av att TS letade efter hjälp till en konstruktivt lösning. Det vill säga att hen räknade inte med att kunna gå tillbaks till målaren och säga: Hörredu! Nu har jag frågat i ett forum på internet och efter flera hundra inlägg verkar det som att det är en liten övervikt mot att folk där tycker att du minsann borde förstått jag inte visste hur jag ville ha det och att du borde vetat det, eller åtminstone borde kontaktat mig och frågat! Så allt är ditt fel och nu får du fixa en ny tapet och sätt upp den som jag nu vet jag vill ha den!

Knappast rimligt och förhoppningsvis inte det handlade om. Så vad handlar det egentligen om? Här skulle jag vilja hänvisa till två utmärkta böcker av en psykiatrikern och överläkaren David Eberhard. Den första heter "I trygghetsnarkomanernas land" och den andra "I de lättkränktas land tar ingen skit". Läs dem! Hans observation från arbetet på psykakuten är att många vuxna människor idag har allt svårt att hantera besvikelse, orealistiska förväntningar och andra vardagliga motgångar. Framför allt har många svårt att hantera det egna ansvaret i sådana situationer. Så här skrev Clas Barkman på DN när han skulle sammanfatta Eberhards observation:

Carl Barkman skrev:
I Sverige anser vi, enligt Eberhards sjukdomsdiagnos, att det är någon annans fel när något går snett och man tar ogärna ansvar för sina egna handlingar. Folk frågar sig också "varför gjorde ingen någonting" i stället för att ingripa själv.
Jag tycker vi ser trådar på det här temat allt oftare. Någon har hamnat i en jobbig situation eller så har de haft en orimligt förväntning som inte infriats. Situationen är sällan något anmärkningsvärt och de hade själva kunnat förebygga den med relativt liten insats. De borde även kunna reda ut den själva nu när dert inträffat och konsekvenserna av det som hänt är i ett större perspektiv i det närmaste triviala, eller så är det något större där de inte kan eller där det inte går att påverka. Oavsett är blotta tanken på att de delvis har sig själva att skylla, eller att det inte går att påverka, som är helt ohanterbar. Därför plockas offerkoftan fram, en förövare identifieras och sedan krävs upprättelse för kränkningen genom att söka sympati och bekräftelse från sin omgivning. Först familj och vänner. Sen Facebook, Instagram och webbforum. Inte för att det i slutänden kommer att förändra något utan enbart för att må bättre.

Min syn på det hela är alltså att TS enbart är här för att få höra att allt är någon annans fel och känna att hen över huvudet taget inte har något som helst ansvar för det inträffade.

• Gilla
KnockOnWood och 2 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson skrev:

Om du nu hyr in den kompetensen så får du ju ta och lita på ditt eget omdömme att välja firma kanske? Och låta dom göra det dom är bra på...det är ju det som är hela grejen...1 hantverkare och en jävla mass olika viljor hos kunderna...alla kunder tänker inte som du gör...tydligen svårt att ta in men det är så det är

nia79 skrev:
Jag är ledsen att jag misstolkar dina glasklara inlägg hela tiden. Men med en IQ på 79 så gör jag mitt bästa.
Men jag är inte ensam verkar det som att vara mindre begåvad...
Hoppsan...du trodde jag hade låg IQ...ursäkta mig

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.