62 833 läst ·
358 svar
63k läst
358 svar
Usel tapetsering!!!
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Hon mätte inte från dörrbladet, det har jag skrivit 5 ggr till dig.magnuslarsson79 skrev:
Skitsamma nu Magnus, jag kommer inte tjafsa mer med dig. Utan imorgon är det en arbetsdag, vi tycker helt enkelt olika och det är helt ok för mig.
Medlem
· Halland
· 110 inlägg
Medlem
· Halland
· 110 inlägg
Administrator
· Skåne
· 8 353 inlägg
Jag håller på att radera inlägg i den här tråden, så att ni vet. Har suttit i 1,5 timma och hunnit radera 90 inlägg. Jag började från början.
Håll er till sakfrågan och undvik personliga påhopp, tack.
Håll er till sakfrågan och undvik personliga påhopp, tack.
Byggahus är fantastiskt... Jaja, underhållande bakfylleläsning har man haft idag iaf 😉 sen min åsikt (om man vågar i denna tråden) : vad som helst hade varit bättre än att kapa huvudet på en av figurerna! Tack för mig och god natt!
Jag håller inte med dig i att diskussionen är löjlig. Tvärt om är det en mycket viktig diskussion för ett byggforum som ska vara på konsumentens sida. Det är tydligt att många hantverkare har en mycket arrogant och överlägsen inställning till beställarna. Så blir det på marknader där kunden är beroendeställning och uppdragstagarna kan välja och vraka.Marre666 skrev:
Däremot håller jag med dig om att tråden spårade ur, och jag ska villigt erkänna att jag antagligen till viss del bidrog till denna urspårning. Bra att Marlen rensade lite.
Hur vet du det? Det framgår inte med klarhet av något som TS skrivit (vad jag kan minnas just nu iallafall), så det är bara din tolkning av situationen. Det är således ingen sanning. Vi vet väl inte mer än att TS mätt något*, men oklart vad? Däremot vet vi att TS inte tog hänsyn till snedtaket.nia79 skrev:
*Det kan tex vara väggens hela bredd från hörn till dörrpost, men det kan lika gärna vara från hörn till den öppna dörrens ytterkant. Det vet vi väl inte? Antaganden är inte värt något i detta läge.
(disclaimer: om TS trots allt har skrivit exakt hur denne har mätt så tar jag givetvis tillbaka ovanstående resonemang)
Medlem
· västra götaland
· 92 inlägg
Nja, vet inte riktigt. Har tapetserat väldigt mycket genom mitt arbete, och även tagit in målare många andra gånger för tapetsering så jag har båda hållen att se från.
Absolut finns det utrymme att justera hur tapeten kommer, men det är ju egentligen något man får komma överens om innan.
Förmodligen går den inte att flytta mera åt höger eftersom det är första våden som börjar där längst till vänster.
Då återstår att flytta den nedåt.
Gör man det så kapar man texten i högerhörnet. Ser knasigt ut det med.
Anser nog att målaren gjort det bästa av situationen.
Men, det är klart. I en sådan här situation kunde klart målaren dubbelkollat med kunden. Men åt andra hållet, har inte kunden framfört något speciellt önskemål så får man nog ta att målaren gör det som han/hon anser vara snyggast och bäst.
Något definitivt felaktigt vid uppsättningen anser jag inte det vara.
Absolut finns det utrymme att justera hur tapeten kommer, men det är ju egentligen något man får komma överens om innan.
Förmodligen går den inte att flytta mera åt höger eftersom det är första våden som börjar där längst till vänster.
Då återstår att flytta den nedåt.
Gör man det så kapar man texten i högerhörnet. Ser knasigt ut det med.
Anser nog att målaren gjort det bästa av situationen.
Men, det är klart. I en sådan här situation kunde klart målaren dubbelkollat med kunden. Men åt andra hållet, har inte kunden framfört något speciellt önskemål så får man nog ta att målaren gör det som han/hon anser vara snyggast och bäst.
Något definitivt felaktigt vid uppsättningen anser jag inte det vara.
Renoverare
· Stockholm
· 19 578 inlägg
Diskussionen handlar inte om jobbet kunde gjorts bättre, utan den handlar om att uppdragstagaren kunde ha kommunicerar bättre med kunden...
Det är i alla fall den diskussion ni förde. TS fråga var nog inte så specifikt. den handlade både om att få medhåll att tapetseringen var usel och att målaren borde ha insett att TS tycker att placeringen är felaktig.
Baserad på TS inlägg förutsätter jag att TS och målaren har kommit överens om att placera tapeten exakt där den finns idag. TS glömda att ta hänsyn till snedtaket och blev negativ överraskat. Kanske målaren också glömde att ta hänsyn till snedtaket och började sätta upp tapeten och kunde inte ändra i efterhand, eller så insåg han att snedtaket innebär att man behöver kapa tapeten, men inser att placeringen som TS visade för honom är fullt rimligt och inte konstigare än vilken annan lösning som helst.
I båda fall finns det ingen anledning för målaren att ringa TS och diskutera tapetens placering igen. Det är fortfarande tråkigt att TS inte är nöjd men det är inte nödvändigtvis något som målaren kan lastas för.
Baserad på TS inlägg förutsätter jag att TS och målaren har kommit överens om att placera tapeten exakt där den finns idag. TS glömda att ta hänsyn till snedtaket och blev negativ överraskat. Kanske målaren också glömde att ta hänsyn till snedtaket och började sätta upp tapeten och kunde inte ändra i efterhand, eller så insåg han att snedtaket innebär att man behöver kapa tapeten, men inser att placeringen som TS visade för honom är fullt rimligt och inte konstigare än vilken annan lösning som helst.
I båda fall finns det ingen anledning för målaren att ringa TS och diskutera tapetens placering igen. Det är fortfarande tråkigt att TS inte är nöjd men det är inte nödvändigtvis något som målaren kan lastas för.
Renoverare
· Stockholm
· 19 578 inlägg
på något sätt var dit svar väntat, men var säger jag att man som proffs kan tänka på alla utfall innan man börjar?
Jag säger att antingen gjorde han samma miss som TS och upptäckte det när det var för sent att ändra det, och då finns det ingen anledning att ringa, eftersom det inte längre kan leda till en annan placering, och då gör man bara TS osäker om placeringens lämplighet.
Eller så insåg han att det skulle bli kapning pga snedtaket, men tyckte att det var en bra lösning och trodde att det var anledningen att TS valde just den placering. Då behöver han inte heller ringa TS eftersom han inte är medveten om att det finns ett problem för TS.
Jag säger att antingen gjorde han samma miss som TS och upptäckte det när det var för sent att ändra det, och då finns det ingen anledning att ringa, eftersom det inte längre kan leda till en annan placering, och då gör man bara TS osäker om placeringens lämplighet.
Eller så insåg han att det skulle bli kapning pga snedtaket, men tyckte att det var en bra lösning och trodde att det var anledningen att TS valde just den placering. Då behöver han inte heller ringa TS eftersom han inte är medveten om att det finns ett problem för TS.
Är nia79 samma person som TS, eller bara kompis med TS?
Verkar finnas en del inside-information här. Mätning har skett innan köp av tapet, TS räknade inte med snedvägg. Detta tyder på att TS mätte från öppet dörrblad. Annars hade tapeten i princip fått plats.
TS förslag att flytta ner tapeten och kapa logga hade ju resulterat i en rosa kant ovan tapeten och då hade jag i alla fall undrat om målaren varit full...
Jag tycker jobbet ser fint gjort ut, placeringen är den bästa på den väggen enligt mitt tycke.
Jag har även väldigt svårt att tro att inte målaren fått någon antydan till var kunden vill ha den då den är mycket kortare än väggavsnittet.
Verkar finnas en del inside-information här. Mätning har skett innan köp av tapet, TS räknade inte med snedvägg. Detta tyder på att TS mätte från öppet dörrblad. Annars hade tapeten i princip fått plats.
TS förslag att flytta ner tapeten och kapa logga hade ju resulterat i en rosa kant ovan tapeten och då hade jag i alla fall undrat om målaren varit full...
Jag tycker jobbet ser fint gjort ut, placeringen är den bästa på den väggen enligt mitt tycke.
Jag har även väldigt svårt att tro att inte målaren fått någon antydan till var kunden vill ha den då den är mycket kortare än väggavsnittet.
Medlem
· Halland
· 110 inlägg
Det största bekymret blir väl att du jämför ditt eget jobb med ett annat. Nu handlar det om en bransch där relationen mellan kund och hantverkare håller på att gå ordentligt åt helvete för att hur en hantverkare än gör så måste det skrikas så högt det bara går att hantverkaren skulle gjort helt tvärt om, för kunden har ju alltid rätt, är det konstigt att hantverkare blir trötta på veliga kunder?AndersMalmgren skrev:
Men du måste hålla med om att när TS skriver:
Så betyder det att TS mätte från dörrbladet och inte från dörrkarmen? Och har sagt till målaren att den ska sitta där den sitter, svara nu objektivt och inte efter din generella uppfattning att hantverkare inte riktigt kan tänka. Och din åsikt om att hantverkare inte kan tänka motsäger att målaren valt på egen hand vart tapeten skulle sitta.74010 skrev:Jag tycker det är mitt fel som beställt felaktig tapet. Men, jag har anlitat proffs eftersom jag inte kan tapetsering, målning och måttanpassning. Jag anser att det ligger i yrket att se problem som detta i tid, sedan fråga hur jag tänkt, om jag tänkt. Hade han gjort det hade jag satt den bakom dörren då det inte alls spelar roll, man har ju oftast dörren stängd när man leker och då syns hela tapeten. Alternativt hade jag skickat tillbaka denna och köpt en ny som passar väggen bättre.
Jag mätte innan jag beställde, men räknade inte med snedväggen. Jag är som sagt var ny på detta. Jag tackar för alla synpunkter! Det är både intressant och kul att se hur olika vi uppfattar situationen!
Att TS tyckte att den kunde sitta till höger eller dra ner den hade varit bättre, det är ju någonting TS kommit på i efterhand.
Renoverare
· Stockholm
· 19 578 inlägg
Det är väl denna typ av antaganden som är grundproblemet, sedan kan man inte fråga beställaren om varje liten detalj. Men placering av denna tapet kan inte vara en liten detalj för detta jobbharry73 skrev:på något sätt var dit svar väntat, men var säger jag att man som proffs kan tänka på alla utfall innan man börjar?