Medlem
· västra götaland
· 372 inlägg
Hej
Håller på med mitt garagebygge och har nu kommit till vatten och element och behöver lite hjälp/råd med dimensioneringen då jag haft svårt att hitta en rörläggare som kan hjälpa mig.
Jag ska ha en frånluftsvärmepump i garaget då det ska bli en lägenhet ovanpå.
Har fastnat för uponors combi rör som ska funka till både vatten och element.
Det som jag inte lyckats få något rakt svara på är själva dimensioneringen av dem och lite med hur dragningen får utföras.
Räcker det att dra dimensionen 15x2,5 25/20 som både elementrör och vatten till badrum och kök?
Elementen och vattnet på övervåningen tänkte jag gå igenom mellanbjälklaget, kan jag även gå från FLVP upp i mellanbjälklaget för att sedan gå ner igen till elementen som sitter i garaget eller måste man på något sett trixa sig igenom väggarna (installationsskiktet)?
jättetacksam för all hjälp jag kan få
Håller på med mitt garagebygge och har nu kommit till vatten och element och behöver lite hjälp/råd med dimensioneringen då jag haft svårt att hitta en rörläggare som kan hjälpa mig.
Jag ska ha en frånluftsvärmepump i garaget då det ska bli en lägenhet ovanpå.
Har fastnat för uponors combi rör som ska funka till både vatten och element.
Det som jag inte lyckats få något rakt svara på är själva dimensioneringen av dem och lite med hur dragningen får utföras.
Räcker det att dra dimensionen 15x2,5 25/20 som både elementrör och vatten till badrum och kök?
Elementen och vattnet på övervåningen tänkte jag gå igenom mellanbjälklaget, kan jag även gå från FLVP upp i mellanbjälklaget för att sedan gå ner igen till elementen som sitter i garaget eller måste man på något sett trixa sig igenom väggarna (installationsskiktet)?
jättetacksam för all hjälp jag kan få
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· västra götaland
· 372 inlägg
laddade hem programmet och testade men förstod inte mycket utav det
kan man göra en enkel lösning och dimensionera rören med samma dimensioner (pex 18x2,5) som i bostadshuset ( smålandsvillan), huset har ungefär samma storlek och isolering som garaget?
kanske blir något överdimensionerat men gör det något?
eller någon som har tips på någon i göteborgsområdet som är duktig och kan hjälpa mig?
kan man göra en enkel lösning och dimensionera rören med samma dimensioner (pex 18x2,5) som i bostadshuset ( smålandsvillan), huset har ungefär samma storlek och isolering som garaget?
kanske blir något överdimensionerat men gör det något?
eller någon som har tips på någon i göteborgsområdet som är duktig och kan hjälpa mig?
Klicka här för att svara