44 353 läst ·
41 svar
44k läst
41 svar
TV4 Text fungerar inte?????
Var hos min mor idag och tror jag fick klurat ut hur man gör för att få textning på TV4.
Var inget program på TV4 som textades men det fungerade bra på SVT2 i alla fall.
Slängde ihop en guide till henne som jag skrivit ut och laminerat:
Guiden är även bifogad som PDF.
Var inget program på TV4 som textades men det fungerade bra på SVT2 i alla fall.
Slängde ihop en guide till henne som jag skrivit ut och laminerat:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Guiden är även bifogad som PDF.
Det gjorde du bra! Guldstjärna! Dizzy84 får flera stycken som hade en lösning!P-plats skrev:
Ja själva tv 4 text är borta. De pratar om att undertexten på ett program på tv 4 går att få fram. Genom att trycka på text knappen beroende på tv/box konsol. Och välja sidan 199 som ger undertexter på TV1,TV2 och Tv4. Där Dizzy har förklarat. Och p-plats har gjort en lätt förklarad manual för dem som har Telia. Då de måste välja text för hörselskada.B bryggstun skrev:
Redigerat:
Ja och för oss med analog koppling till ComHem, så funkar det med "text+199", så någonstans finns det i systemet och tydligen hopfogat i den analoga RF-signalen.
Jag har aldrig fått upp det ens en gång. Så tipset här inne gjorde mig så glad. Jag är inte hörselskadad, men vill gärna se TV från sängen då jag har värk i kroppen. Men sambon vill sova, därför har jag alltid tagit bort ljudet och satt på text när det varit nåt svenskt jag vill se. Nu ligger jag i sängen, ljudlöst med text och kollar Mandelman. Så nöjd och gladK Kurtivan skrev:
Jag har retat mig länge på att när man testar TV3 program via text-tv sid 199 så laggar texten, den ligger alltså inte i fas utan efter. Nu upptäckte jag att tar man upp text via det här, för mig nya sättet, så fungerar det perfekt.
Har testat detta med den blå knappen och det fungerar. Men inte alltid. Livesändningar verkar av förklarliga skäl inte vara textade, men även andra icke-live funkar inte. Var på TV12 och då funkade det. Bytte till 4:an och då funkade det inte. Har kontaktat Telia ett antal ggr gällande textningen, men det är tyst som i graven. De verkar inte vilja diskutera det ens. Andra frågor svarar de snabbt på.
Klicka här för att svara