1 052 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
Tv-dator overscan
Jag har planer på att köpa en ny tv. Eftersom den även agerar monitor till en dator så är det viktigt att det inte blir strul med overscan (d.v.s. att lite av kanterna försvinner) Tv:n som sitter där nu är kopplad via vga, när jag kopplade hdmi så lyckades jag inte komma runt oversan-problemet.
Den tilltänkta tv:n ska enligt uppgift inte vara några problem att koppla som monitor via hdmi, men jag har ett svagt minne av att det hänger på grafikkortet också, även om tv:n är ok.
Någon som vet hur det förhåller sig med det? (Datorn kör Linux så någon support från grafikkortstillverkaren kan man inte räkna med.)
Den tilltänkta tv:n ska enligt uppgift inte vara några problem att koppla som monitor via hdmi, men jag har ett svagt minne av att det hänger på grafikkortet också, även om tv:n är ok.
Någon som vet hur det förhåller sig med det? (Datorn kör Linux så någon support från grafikkortstillverkaren kan man inte räkna med.)
Om du kör HDMI ska det inte uppstå något problem överhuvudtaget. Datorn skickar exakt det antal pixlar som TVn har. Även i Linux.
Ja, det finns någon form av kompensering i t.ex. OpenElec och Kodibuntu så det är väl möjligt att det kan strula men jag tror att det är lättlöst.
Ja, det finns någon form av kompensering i t.ex. OpenElec och Kodibuntu så det är väl möjligt att det kan strula men jag tror att det är lättlöst.
Klicka här för att svara