688 läst ·
2 svar
688 läst
2 svar
[TV] Antennkabelkoppling
Har fått fiberindraget i huset och via det fiber-tv (analogt + dvb-c - ett uttag). Har i dagsläget en vanlig antenn som tar emot dvb-t (och analogt givetvis). Kan jag koppla ihop dessa signaler så allt kommer ur samm uttag?
Ur min lekmannasynvinkel så skulle vilja sätta ett delningsfilter ( http://www.clasohlson.se/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=22-3688 ) före/efter(?) en combiner ( http://www.clasohlson.se/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=32-1042 ).
Jag har idag en antennförstärkare. Den bör jag isf flytta så den kommer direkt efter antennen, right?
Delfråga 2: Jag har i dagsläget tre tv-kort i min dator. Två för DVB-T och ett för DVB-C . Bästa approach här? Enkel förgrening av antennkabeln eller ytterligare ett delningsfilter?
Ur min lekmannasynvinkel så skulle vilja sätta ett delningsfilter ( http://www.clasohlson.se/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=22-3688 ) före/efter(?) en combiner ( http://www.clasohlson.se/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=32-1042 ).
Jag har idag en antennförstärkare. Den bör jag isf flytta så den kommer direkt efter antennen, right?
Delfråga 2: Jag har i dagsläget tre tv-kort i min dator. Två för DVB-T och ett för DVB-C . Bästa approach här? Enkel förgrening av antennkabeln eller ytterligare ett delningsfilter?
Troligtvis kan du inte göra detta. Att sammanföra ditt fiber-tv utbud tillsammans med antennsignalen, alltså.
Det du får in på din antenn för DVB-T utbudet är på UHF bandet.
Det du får in på fibern är troligtvis både på VHF och UHF bandet. Inkluderar troligen S-kanaler med.
Ska du hålla på och bolla och filtrera detta för att sammaföran dessa två signaler så har du och göra.
Anledningen är att det finns säkerligen kanaler på samma frekvenser, både på antenn och fiber.
Så på samma uttag blir tufft. Du får väl ha seperata nät i huset om det nu är så viktigt med dom båda.
Det du får in på din antenn för DVB-T utbudet är på UHF bandet.
Det du får in på fibern är troligtvis både på VHF och UHF bandet. Inkluderar troligen S-kanaler med.
Ska du hålla på och bolla och filtrera detta för att sammaföran dessa två signaler så har du och göra.
Anledningen är att det finns säkerligen kanaler på samma frekvenser, både på antenn och fiber.
Så på samma uttag blir tufft. Du får väl ha seperata nät i huset om det nu är så viktigt med dom båda.
Tack så mycket för svaret!
Då slipper jag fundera mer på det och kör två separata uttag istället!
Då slipper jag fundera mer på det och kör två separata uttag istället!
Klicka här för att svara