Byggahus.se
För ett par år sedan bytte jag blandare i köket. Blandaren är inte mjukstängande varför jag fick tryckslag i rören när jag stängde blandaren. Jag monterade då tryckslagdämpare under diskbänken och problemet var ur världen.
I förra veckan kom kommunen och bytte vattenmätare och efter det bytet har jag fått tillbaka tryckslagen i kallvattnet, dock inte i varmvattnet,
Kan bytet av vattenmätare ha något att göra med att tryckslagen kommit tillbaka? Och varför bara kallvattnet, eller är det bara en slump att det blivit så?
Någon här på forumet som varit med om liknande och som har lösningen?
 
K
Jag fick också tryckslag efter byte av vattenmätare. Den nya mätaren har backventil, vilket inte den gamla hade. Tror det har med det att göra.
 
Förslag:
Kan det varit så att ventilerna på inkommande vatten inte var helt öppna tidigare och nu skruvades upp max efter bytet?

Prova att strypa inkommande vatten för att se om det blir någon förändring.

Att varmvattnet inte får tryckslag är vattenmassan i varmvattenberedaren som motverkar rörelse i vattenledningen.
 
Tror nog att ventilerna stod öppna förut också. Jag har själv stängt och öppnat dom vid byte av tryckslagdämpare och blandare. Att vattenmassan i varmvattenberedaren fungerar som en dämpare verkar ju logiskt. Kanske jag inte hade så stort tryckslag på varmvattnet förut heller. Ska testa att strypa inkommande vatten lite.......
 
Fortsätter på denna tråd och ser om det kan ge svar på min fråga.
När blandarna i huset stängs (oavsett vilken) smäller backventilen efter vattenmätaren. Är det tryckslag? Har förstått att mjukstängande kranar kan få bort detta men tycker smällarna låter högt så funderar på om det är annat fel och finns annan lösning?! Fel på backventilen? Tror det är en kontrollerbar backventil (rsk 495 08 21), kan något göras med kontrollpluggen? Kan annan backventil göra att ljudet undviks? Vattenmätaren har förövrigt ingen inbyggd backventil. Bifogar bild på installation samt "film" för att få med ljudet då blandare stängs.
 
  • Vatteninstallation med mätare och backventil upphängd på vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.