M Mackk skrev:
Har du hunnit testa verktygen? Är du nöjd med dem?

När jag köpte en svarv i somras följde det med några stål men jag är på jakt efter nya. För mig är det oklart vad som skiljer billiga svarvstål från dyra. Är det olika stålblandningar som håller skärpan bättre? Är det bättre vinklar? Eller bara finare finish?

Som exempel så har jag en billig handöverfräs. Den är rapplig, plastig och pillig att ställa in, dvs betydligt sämre än en tio gånger så dyr variant. Men svarvstål är ju ett betydligt enklare verktyg, så vad är det då som skiljer dem åt?

För övrigt har jag ett gott intryck av grejer från PELA. Jag har inte arbetat med dem själv men känt och klämt på dem när jag i min ungdom arbetade extra på Verktygsboden.

Mvh Mackk
Jag har hunnit köra 1 gång nu. Kändes riktigt bra faktiskt. Låg bra i handen och så. Vet faktiskt inte så mycket om kvalitet och sånt men ser att heim här har svarat bra. Sen verkar det lite som att skaft och sånt kan vara lite olika längd så tänker att man kanske får prova och klämma och känna sig fram också.
 
  • Gilla
Mackk
  • Laddar…
O OneMoreSlice skrev:
Jag har hunnit köra 1 gång nu. Kändes riktigt bra faktiskt. Låg bra i handen och så. Vet faktiskt inte så mycket om kvalitet och sånt men ser att heim här har svarat bra. Sen verkar det lite som att skaft och sånt kan vara lite olika längd så tänker att man kanske får prova och klämma och känna sig fram också.
Jag förstår. Det lutar åt ett likadant set till mig.
Mvh Mackk
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.