Jag har en Wellmate-hydrofor på 300 liter ute i pannrummet. Tacksamt nog var jag ute där och byggde lite och insåg att pumpen gick alldeles för kort och ofta. Slut på luft antar jag, brytaren reglerar som den ska vid rätt tryckintervall. Eftersom det har skött sig utan handpåläggning de fem år vi har hunnit bo här så blev jag lite överraskad.

Före tanken sitter en sådan här:

resize
En luftinjektor, även den från Wellmate. Verkar ingå i standardkombination.

Jag har dragit igång pumpen och känt vid luftintaget, och vad jag kan märka så drar den inte in det minsta. Däremot är det blött vid hålet så nån form av öppning är det i alla fall. Jag har prövat att ändra inställningen mellan bägge ändlägena utan att det gör någon skillnad.

Med tanke på att det är en principiellt simpel konstruktion så kan de väl inte direkt gå sönder? Kan den tjocka igen på något sätt, pga vårt kalkrika vatten eller så? Och går det i så fall göra något åt det?

Jag vore naturligtvis överlycklig för något genialt och enkelt. ;) Ska den loss så måste en hel massa bröt runt omkring rivas ner...
 
Nu är det här extremt sent men för andra som googlar så ska injektorn göras rent 1 ggr/år.
 
M
Är det den ljusblåa plasthistorien (bilden går inte att se) så är den helt verkningslös i alla system som har ett startryck över 1,8 bar.

Bra trådbump Chris! :thumbup:
 
Wellmate har bredare starttryck :) På den ligger arbetstrycket mellan 0,8 - 4,2 bar.
 
M
Chrissofsweden skrev:
Wellmate har bredare starttryck :) På den ligger arbetstrycket mellan 0,8 - 4,2 bar.
Ja den grå, men den ljusblå har 1,8-2,1 eller nåt sånt :)
Wellmate den också
 
Nä, det är en Waterite och är som du säger en snikvariant :)
 
M
Det är så? Är tusan helt säker på att det stod Wellmate i något papper jag fick med den, men du har ju helt rätt om man googlar så för all del så hade nog jag fel :)
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
  • Gilla
Scsi
  • Laddar…
Samma fråga flera år senare. Kan göra rent luftinjektorn? Är det inte hydroforen som avses göras rent?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.