2 897 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Trasig injektor?
Jag har en Wellmate-hydrofor på 300 liter ute i pannrummet. Tacksamt nog var jag ute där och byggde lite och insåg att pumpen gick alldeles för kort och ofta. Slut på luft antar jag, brytaren reglerar som den ska vid rätt tryckintervall. Eftersom det har skött sig utan handpåläggning de fem år vi har hunnit bo här så blev jag lite överraskad.
Före tanken sitter en sådan här:

En luftinjektor, även den från Wellmate. Verkar ingå i standardkombination.
Jag har dragit igång pumpen och känt vid luftintaget, och vad jag kan märka så drar den inte in det minsta. Däremot är det blött vid hålet så nån form av öppning är det i alla fall. Jag har prövat att ändra inställningen mellan bägge ändlägena utan att det gör någon skillnad.
Med tanke på att det är en principiellt simpel konstruktion så kan de väl inte direkt gå sönder? Kan den tjocka igen på något sätt, pga vårt kalkrika vatten eller så? Och går det i så fall göra något åt det?
Jag vore naturligtvis överlycklig för något genialt och enkelt.
Ska den loss så måste en hel massa bröt runt omkring rivas ner...
Före tanken sitter en sådan här:
En luftinjektor, även den från Wellmate. Verkar ingå i standardkombination.
Jag har dragit igång pumpen och känt vid luftintaget, och vad jag kan märka så drar den inte in det minsta. Däremot är det blött vid hålet så nån form av öppning är det i alla fall. Jag har prövat att ändra inställningen mellan bägge ändlägena utan att det gör någon skillnad.
Med tanke på att det är en principiellt simpel konstruktion så kan de väl inte direkt gå sönder? Kan den tjocka igen på något sätt, pga vårt kalkrika vatten eller så? Och går det i så fall göra något åt det?
Jag vore naturligtvis överlycklig för något genialt och enkelt.
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Nu är det här extremt sent men för andra som googlar så ska injektorn göras rent 1 ggr/år.
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Wellmate har bredare starttryck
På den ligger arbetstrycket mellan 0,8 - 4,2 bar.
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Nä, det är en Waterite och är som du säger en snikvariant 
En sådan här gällde ursprungsinlägget: http://vvsbutiken.nu/product.html/micronizer-luftinjektor
...fast hur gör man rent den? Letade runt lite och hittar mest installationsinstruktioner, inget specifikt om underhåll eller skötsel av den.
...fast hur gör man rent den? Letade runt lite och hittar mest installationsinstruktioner, inget specifikt om underhåll eller skötsel av den.
Klicka här för att svara