Förresten, när det gäller NAS så köp för allt i världen inte en Negear Stora, det är en riktig skitprodukt.

Jag kör en Synology DS212j med två 2TB RAID 1. Fungerar klanderfritt. Enda minuset är att det tar ca 2 dagar att få den att fungera pga att NASen formaterar disken själv, och kontrollerar den. Sen så klart tiden det tar att kopiera över all data till den....

Men i övrigt så är den klockren. Lirar bra med min D-link 655 (har fungerat väldigt bra, trots märket). Samt att den har väldigt bra lösningar för Android-telefonen och iPaden. Synology har även en väldigt bra lösning för DDNS , så man får en adress (i mitt fall *namn*.familyds.com) för att kunnna komma åt disken var man än är i världen ;)

gstv skrev:
Jag kör en Synology DS212j med två 2TB RAID 1. Fungerar klanderfritt. Enda minuset är att det tar ca 2 dagar att få den att fungera pga att NASen formaterar disken själv, och kontrollerar den. Sen så klart tiden det tar att kopiera över all data till den....

Men i övrigt så är den klockren. Lirar bra med min D-link 655 (har fungerat väldigt bra, trots märket). Samt att den har väldigt bra lösningar för Android-telefonen och iPaden. Synology har även en väldigt bra lösning för DDNS , så man får en adress (i mitt fall *namn*.familyds.com) för att kunnna komma åt disken var man än är i världen ;)
Vad har den för godsaker kopplat till android och iOS?

Mikael_L
JonasQ skrev:
Rätta mig om jag har fel men jag tror de där externa USB-hårddiskarna aldrig spinner ner utan de snurrar hela tiden och blir varma (=kort livslängd). Skaffa en riktig NAS istället.
Det är nog olika.
Själv har jag en sån här seagate på 1Gb som stoppar snurrandet automagiskt när det inte varit någon aktivitet på en stund. Fungerar faktiskt riktigt bra, stänger inte av för snabbt eller för sällan heller.
664119_sk_lg.jpg

Nimajneb skrev:
Vad har den för godsaker kopplat till android och iOS?
Dedikerade appar till flera olika funktioner i respektive appstore/market.

Bland annat Fotovisare, Musikspelare, Nedladdningshanterare (kan styra bland annat torrents från mobil/surfplatta), Filutforskare. Väldigt lätt att konfigurera (i själva verket så sköts allt automatiskt), snyggt gränssnitt, och stabilt. Allt körs från NASen.

gstv skrev:
Dedikerade appar till flera olika funktioner i respektive appstore/market.

Bland annat Fotovisare, Musikspelare, Nedladdningshanterare (kan styra bland annat torrents från mobil/surfplatta), Filutforskare. Väldigt lätt att konfigurera (i själva verket så sköts allt automatiskt), snyggt gränssnitt, och stabilt. Allt körs från NASen.
Men är dom apparna unika för just den NASen. Jag kan göra exakt samma saker med vanliga standardappar till iPADen mot min ReadyNasDuo. Det är möjligt att gränssnitt mm kan vara snyggare med en dedikerad app.

Nimajneb skrev:
Men är dom apparna unika för just den NASen. Jag kan göra exakt samma saker med vanliga standardappar till iPADen mot min ReadyNasDuo. Det är möjligt att gränssnitt mm kan vara snyggare med en dedikerad app.
Ja, eller till Synologys NASar som kör deras DSM.

https://market.android.com/search?q=synology&c=apps

Finns säkert många andra bra lösningar, säger bara att jag är väldigt nöjd med min :cool:

JonasQ skrev:
Rätta mig om jag har fel men jag tror de där externa USB-hårddiskarna aldrig spinner ner utan de snurrar hela tiden och blir varma (=kort livslängd). Skaffa en riktig NAS istället.
Utklippt från Wikipedia (som alltid har rätt?)

MTBF (engelska Mean Time Between Failures) används för att ange kvalitet på en hårddisk då den säljs från fabriken. Högre värden är bättre då de anger en längre felfri tid innan det blir fel på hårddisken.

En hårddisk som har ström och snurrar konstant har faktiskt en längre hållbarhet än en hårddisk där strömmen stängs av och på, blir kall och varm, spinner upp och ned, eftersom lagren och andra rörliga delar slits betydligt mer i det senare scenariot.

Trots att data som lagrats på hårddisken verkar permanenta så varar de inte för evigt. En längre livstid på en hårddisk beror oftast på att dess data läses in och skrivs om och därför uppdateras på skivan. Om en hårddisk får ligga oanvänd för länge så försvinner sakta de data som har skrivits på den, oftast handlar det om cirka 10 år, ibland mer eller mindre. Denna process kallas ibland bitröta.

Om hårddisken har ett fysiskt fel kan man prova att lägga hårddisken i frysen några timmar och sedan ansluta den igen. Kylan kan tillfälligt åtgärda problem med vobblande skivor och göra det möjligt att kopiera innehållet till ett annat medium.[1]

Inte alltid.

MBTF är en mer och mer teoretisk siffra. Råkar man sen ut för ett dåligt parti så är den siffran inte värd mycket.
En lagom varm disk klarar sig bättre. Blir det för varmt så faller livslängden (runt 40c var tydligen bäst enligt googles analys av sin driftmiljö)

MTBF för en ny produkt är ju en kvalificerad gissning, och siffran i sig är ointressant om man inte vet fördelningen (eftersom det är ett medelvärde).

Om vi säger att en produkt har ett MTBF på 1000 timmar (väldigt lågt, men vi tar det som exempel) så kan vi ha följande scenarion:

1. 10% av enheterna går sönder efter 10 timmar, resterande enheter håller 1110 timmar

2. 10% av enheterna går sönder efter 10 timmar, 80% av enheterna efter 20 timmar, resterande 10% håller 9840 timmar

Har aldrig ens funderat på MTBF för enskilda produkter privat, om de nu skulle ha det angivet.
Däremot har jag designat och implementerat komplexa och stora dator/kommunikationssystem där jag nyttjat det som del för att beräkna tillgänglighet och hur man ska dubblera, bygga standby funktioner, antal förbindelser, etc, för att kunna göra en teoretisk bedömning.
Men visst har du MTBF för själva NAS burken (chassie, kraft, etc), hårddiskar du bestyckar med, så kan du få en teoretisk värde för hur ofta du får hårdvarufel på din NAS. Men tror inte någon gör dessa beräkningar.
Däremot så bör alla bestämma sig för hur ofta man ska ta backup utifrån hur mycket man är villig att förlora.

Precis, MTBF kan ge ett hum om hur ofta man kommer att få problem, men inte hur länge det kommer att dröja.

För en tillverkare som tillverkar en miljon enheter så ger det t.ex. ett hum om hur många enheter som kommer att gå sönder de kommande 10 åren, men det säger ingenting om när under dessa 10 år som enheterna kommer att gå sönder.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.