Sitter på hotellet i Göteborg och försöker njuta av de första dagarna på semestern.
Fast det är rätt svårt med tanke på att vi påbörjar anläggning av trädgården nästa vecka och jag, som man i huset, tog på mig att anlägga allt själv. Vilket kanske är normalt om man "är i svängen". Själv är jag IT-konsult.
Semestern är vigd till att göra följande:
Finplanera tomt med två nivåer (slänta av, avtäcka, samt plana)
Bygga stödmur med trappa
Lägga marksten
Anlägga gräsmatta
Fixa garageuppfart
Belysning
Så... Det här, mitt första inlägg i den här tråden, markerar det officiella startskottet. Kommer fylla på med före-bilder under helgen.
Materialval
Marksten: Starka Byasten Nova (ljusgrå)
Stödmur: Heda Compac Cut (grafit)
Gräsmatta: Rulle
Uppfart: blandade fraktioner med 8-11 makadam på toppen
Belysning: In-lite
Fast det är rätt svårt med tanke på att vi påbörjar anläggning av trädgården nästa vecka och jag, som man i huset, tog på mig att anlägga allt själv. Vilket kanske är normalt om man "är i svängen". Själv är jag IT-konsult.
Semestern är vigd till att göra följande:
Finplanera tomt med två nivåer (slänta av, avtäcka, samt plana)
Bygga stödmur med trappa
Lägga marksten
Anlägga gräsmatta
Fixa garageuppfart
Belysning
Så... Det här, mitt första inlägg i den här tråden, markerar det officiella startskottet. Kommer fylla på med före-bilder under helgen.
Materialval
Marksten: Starka Byasten Nova (ljusgrå)
Stödmur: Heda Compac Cut (grafit)
Gräsmatta: Rulle
Uppfart: blandade fraktioner med 8-11 makadam på toppen
Belysning: In-lite
Sista bilden visar när jag börjat ta bort den del av trallen som ska ersättas av marksten.
Behöver bara såga till kortsidan och ta bort sista bärlinan.
Får heller inte glömma att sätta igen borrhålen i grunden.
Behöver bara såga till kortsidan och ta bort sista bärlinan.
Får heller inte glömma att sätta igen borrhålen i grunden.
Gött att du vågar! "Allt" går med lite beslutsamhet, tjurighet och stolthet!
Hur ser ditt upplägg ut med grovplanteringen inför gräset?
Ska du planera/lägga ut matjord med maskin?
Eller gör du som jag, kör med skottkärra, spade och lastpall...?
Tänk på att packa jorden, rejält! När du väl rullat ut mattan och börjar vattna/dränka gräset sjunker det annars lätt (märkte jag) Fixa ett par bitar plyfa som du sätter under skorna när du ska flytta vattenspridaren, så undviker du att trampa djupa hål i gräsmatten. (Man lär av misstag)
Vintern kan göra sitt också. Det som var plant på våren året innan, kan vara kuperat våren efter...
Tänk på att packa jorden, rejält! När du väl rullat ut mattan och börjar vattna/dränka gräset sjunker det annars lätt (märkte jag) Fixa ett par bitar plyfa som du sätter under skorna när du ska flytta vattenspridaren, så undviker du att trampa djupa hål i gräsmatten. (Man lär av misstag)
Vintern kan göra sitt också. Det som var plant på våren året innan, kan vara kuperat våren efter...
Produkter som diskuteras: "vattenspridaren"
Vattenspridare
Vattenspridare, eller sprinklers, är oumbärliga verktyg för att bevara och befrämja trädgårdens växtlighet under de torra månaderna. Oavsett om du har ett litet grönområde, en stor gräsmatta, grönsaksland eller blomsterrabatter, så har
Läs mer
Tackar!tullemannen skrev:Gött att du vågar! "Allt" går med lite beslutsamhet, tjurighet och stolthet!
På fredag kommer vi börja med avtäckning, släntning och planering med en sån här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Enda skillnaden mot bilden är att vi kör en maskin med rototilt...
Matjorden (runda slängar 160 ton) kommer jag lägga ut med en sådan häringa mackapär:
Logga in
Skapa konto
Den kommer även vara med och lyfta/flytta alla pallar med marksten.
Stödmurspallarna kommer jag vara tvungen att lyfta in med bandgrävaren då de kommer innan Bobcaten är på plats.
Kommer även att använda gallervält med vikter innan vi rullar ut mattan.
Hur tjockt lager gräsjord lade du/ni ut?
Sättningar är svåra att komma undan, men jag tänker att max 15cm vältat inte sätter sig nämvärt.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 171 inlägg
Tänk på att inte köra i utlagd gräsmattejord med någon maskin eller kärra. Detta för att du skall slippa komprimering som sedan blir jobbiga vallar efter nästa års tjällossning. Portionera ut all jord lite grovt med bobcaten och raka den till rätt nivå. Använd en alustege på ett par meter som du drar på platten över ytan för att fördela plant. Trampa all jord manuellt för bästa långsiktiga resultat.
Ska jag skippa vältandet och ersätta med att dra alustege? Tänkte pytsa ut skophögar med bobcaten och sedan raka ut med strålkratta. Efter det välta.
Lite fler före-bilder
Marksten innanför linjerna. Brädorna lade jag ut för att få en bild av hur det skulle bli om vi skippade sten i vinkeln. Blir fult utan, så vi kör med sten där också.
Borde jag kapa dränröret som går vid utkastaren , sätta en t-koppling och sedan en markbrunn, eller borra med jordborr (alt. Gräva) och sätta ner ett 400mm markör typ 150cm djupt, fylla med 8-16 och sedan sätta markbrunn på toppen? Alternativet är att låta det vara som det är, och låta vattnet rinna av markstenen mot gräset.
Här flyttar vi slänten två meter bakåt och sätter stödmur med trappa. Gräset har börjat växa ordentligt på ovansidan. Orkar inte tänka på om vi behöver frakta bort 100m3 av det översta lagret eller om vi kan lägga det under de cirka 50m3 vi får när vi flyttar vallen bakåt. Till vänster i bild finns ett kärr... Där kan vi lägga en hel del av 0-90 gruset från framsidan som blir över när jag gräver upp den för att fixa inför grusningen. Har redan hittat ordentligt med stenbumlingar att lägga i botten på kärret. Fyllnadsmassor har jag ju gott om själv också.
Lite fler före-bilder
Marksten innanför linjerna. Brädorna lade jag ut för att få en bild av hur det skulle bli om vi skippade sten i vinkeln. Blir fult utan, så vi kör med sten där också.
Borde jag kapa dränröret som går vid utkastaren , sätta en t-koppling och sedan en markbrunn, eller borra med jordborr (alt. Gräva) och sätta ner ett 400mm markör typ 150cm djupt, fylla med 8-16 och sedan sätta markbrunn på toppen? Alternativet är att låta det vara som det är, och låta vattnet rinna av markstenen mot gräset.
Logga in
Skapa konto
Här flyttar vi slänten två meter bakåt och sätter stödmur med trappa. Gräset har börjat växa ordentligt på ovansidan. Orkar inte tänka på om vi behöver frakta bort 100m3 av det översta lagret eller om vi kan lägga det under de cirka 50m3 vi får när vi flyttar vallen bakåt. Till vänster i bild finns ett kärr... Där kan vi lägga en hel del av 0-90 gruset från framsidan som blir över när jag gräver upp den för att fixa inför grusningen. Har redan hittat ordentligt med stenbumlingar att lägga i botten på kärret. Fyllnadsmassor har jag ju gott om själv också.
Logga in
Skapa konto
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 171 inlägg
Alustege för att fördela och raka av. Välta eller trampa behöver också göras. Trampning är överlägset eftersom det är exakt den packningen du vill ha om du skall ha gräsmattan till att vistas på. Trampning letar sig också ner i håligheter och packa inte onödigt hårt på småklumpar...men det en jäkla tid. Upprepa tills det blir rätt nivå. Jag behövde tre omgångar med 20cm ny jord.
Är som ett litet barn inför julafton...
Fått avisering på dränprodukterna som ska ligga under/bakom stödmuren (plus lite extramaterial) från Billigamarkprodukter. Aviseringen talade om att leverans sker någon gång 16-17/7 och att jag måste finnas på plats då jag beställt skrymmande produkter.
Imorgon kommer även första vändan 8-16. Tror det är 30 ton med bil och kärra. Då återstår bara 20
Sedan blir det enkellass med 0-16, 0-4, samt 16-32. Funderar på att ta allt imorgon, så slipper vi den biten. Samtidigt blir det enklare för alla parter om jag kan lasta vändande bil med schaktmassorna... Så då får vi väl köra lite på måndag också.
På fredag kommer även stödmuren.
Lite surt med extrakostnader i form av några timmar hyrbil med släp.
Varför finns det inte lätta lastbilar med öppna flak att hyra?! Eller gör det det?
Fått avisering på dränprodukterna som ska ligga under/bakom stödmuren (plus lite extramaterial) från Billigamarkprodukter. Aviseringen talade om att leverans sker någon gång 16-17/7 och att jag måste finnas på plats då jag beställt skrymmande produkter.
Imorgon kommer även första vändan 8-16. Tror det är 30 ton med bil och kärra. Då återstår bara 20
Sedan blir det enkellass med 0-16, 0-4, samt 16-32. Funderar på att ta allt imorgon, så slipper vi den biten. Samtidigt blir det enklare för alla parter om jag kan lasta vändande bil med schaktmassorna... Så då får vi väl köra lite på måndag också.
På fredag kommer även stödmuren.
Lite surt med extrakostnader i form av några timmar hyrbil med släp.
Varför finns det inte lätta lastbilar med öppna flak att hyra?! Eller gör det det?
Kom lite gott och blandat idag
22 ton släp sjönk ner 35 cm direkt...
Så därför tippade vi på Garageuppfarten. Merjobb för oss imorgon då vi måste flytta gruset till bakom garaget, där vi kommer bygga stödmur, men räknar med att planskopan tar 1m3 åtminstone.
Saknar bild på dränrören och det andra materialet som dök upp.
Imorgon kommer grävare, och sedan hämtar vi paddor och tvåfallslaser. Kanske en maskinmottagare också.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
22 ton släp sjönk ner 35 cm direkt...
Så därför tippade vi på Garageuppfarten. Merjobb för oss imorgon då vi måste flytta gruset till bakom garaget, där vi kommer bygga stödmur, men räknar med att planskopan tar 1m3 åtminstone.
Saknar bild på dränrören och det andra materialet som dök upp.
Imorgon kommer grävare, och sedan hämtar vi paddor och tvåfallslaser. Kanske en maskinmottagare också.
Kärret var större än anat... Har både suttit i grävare och agerat grovis från 14 till 23:00 (mest grovis).
Imorgon lägger vi ordentligt fall på den provisoriska dikningen... Helt omöjligt att dika i blöt lera, men skam den som ger sig. Tur att vi har en tvåfallslaser med mottagare.
Bilder ligger i mobilen, så de kommer lite senare.
Imorgon lägger vi ordentligt fall på den provisoriska dikningen... Helt omöjligt att dika i blöt lera, men skam den som ger sig. Tur att vi har en tvåfallslaser med mottagare.
Bilder ligger i mobilen, så de kommer lite senare.
Som sagt... Var mest grovis idag...
Den är rätt stor, grävaren...
Det kom lite mursten också idag.
Lite blandade bilder från dagen...
Logga in
Skapa konto
Den är rätt stor, grävaren...
Logga in
Skapa konto