mats_o skrev:
Tycker det ger bättre kontroll att ta handjagaren vid fälllning
Ja, man brukar ju inte klara av att såga sig så djupt i benet med en handsåg iaf. :D

Mikael_L
Själv skulle jag antagligen löpa större risk om jag kvistade med yxa istället för motorsågen.

Yxan är en grym grej att skada sig med. Träffa lite lite snett, så flyger den med full kraft djupt djupt in i ditt knä eller smalben ... :x

Ja, det är sant. Det mesta är farligt om man har otur eller bär sig dumt åt. Själv har jag kört över ena foten med gräsklipparen, gick bättre än det låter. :O

träden är inte så tjocka men väldigt höga,och nåt träd kan
säkert ramla över gata mot grannens hus,så det är nog
bättre att låta nån kunning göra det:)

DSC00383.jpg

DSC00385.jpg

Mikael_L
Så där tät skog är ju inte rolig. Man brukar alltid lyckas fälla fast mot något annat träd, och då börjar det tråkiga och farliga.

Dynamit löser all fällning snabbt o säkert :P

idag ringde en som varit och tittat på tomten,han skulle ha 290.-/ tim det skulle ta ca 3 dagar att fälla ca 40 träd som det tydligen handlade om, så ca 15000+moms sa han att det skulle bli, är det bra eller dåligt? detta gällde endast att fälla träden inget annat.

Arbetar han 17 timmar per dag eller är det 290kr per gubbe och två man som arbetar i tre dagar? Annars får jag inte riktigt ihop det...

det skulle vara 2 man som jobbar 8tim/dag , om det är per gubbe eller ej vet jag ej,

Som jag skrivit tidigare är det viktigt att du får helheten gjord här. Träden behöver fällas, apteras och forslas bort. Virkesvärdet i dom bör lätt betala själva arbetet med att fälla dom. Tänk på att det blir enorma mängder ris som du bör få bort tillsammans med träden alternativt att använda en maskin som plockar ner träden. Räkna med att en avverkningsmaskin kostar cirka 1500 kr att få framkörd + 1200 kr i timmen. Den kommer att göra arbetet på cirka en timma eller max 2. Virket hamnar då i en stor fin trave och riset i en eller två stora högar som sen är lätt att lasta upp och köra iväg. Finns det ingen avverkning i närheten som du har sett? Fråga den som kör där om dom kan svänga förbi din tomt när dom flyttar maskinen och ta ner dina träd.

Hemmakatten
Kan du inte sätta upp en lapp på närmsta Ica eller Coopbutik och be om hjälp. Det finns fler än man tror som har kunskaper och viljan att ta ned dina träd.

Och cem77's råd är bra att tänka på. Det gäller att bli av med ALLT, inte bara att fälla träden.

Tänk också på att spara några träd. En helt kal tomt är inte fin. Spara gärna träden så att det blir flera små "dungar" med träd och inte 7 träd på rad i tomtgränsen-

Rent spontant undrar jag vad som händer om man "bjuder" hem en glad amatör att averka på sin tomt och det händer en olycka??

Ett problem om man låter en icke aktoriserad firma ta ned träden, är försäkringsfrågan. Skulle Kalle Kula komma och fälla träden efter ha sett gratis ved på blocket, och göra illa sig, så är du som markägare ersättningsskyldig, och hemförsäkringen gäller inte.

Hemmakatten
Både tossegubbe och dusthall har förstås rätt. Men jag har för mig, ganska osäker, att om man säljer träden, om så bara för 1 krona, så övergår ansvaret till den som köper träden.

Men med en lapp på Ica eller Coop kan man också söka efter lokala firmor eller efter tips på firmor. Det kan säkert finnas många lantbruk eller skogshuggare eller andra med småfirmor och bra/billig tillgång till maskiner och lastbilar. Tycker fortfarande att priset som TS fick vars orimligt mycket och det för bara fällning.

hej igen, har en till fråga,jag har fått en del offerter nu på trädfällning med mkt varierande priser, men en av dom sa att mna kunde få rotavdrag för detta, att fälla träd, stämmer det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.