General Failure skrev:
Du pratar om hur man ska anpassa sig till de omständigheter som råder idag. Tomrör lägger man in för att lättare anspassa sig till det som kan hända i framtiden. Husets livslängd är förhoppningsvis minst 100 år och det enda man kan säga om datorkommunikationen under den tiden är att hastigheterna (både trådlöst och trådbundet) kommer att öka. Vad som är bäst om 10 år går inte att säga idag så då är det bäst att fylla väggarna med tomrör.
´
Jag håller verkligen med. För att leda in det på en annan kommentar i tråden så är det nasa körde för 40 år sen rena skämtet med dagens mått, och för den delen, hur roligt är det att sitta med ett hus med 50ohms bnc-ethernet-kablar uppspikade överallt, om man nu byggt "framtidssäkert" för 15 år sen?
 
Kör man med 20mm rör och stor radie på krökarna, så kan man dra igenom färdig terminerade nätverks kablar direkt. Det gör att det blir enklare att bygga om, och man behöver inte skaffa utag till alla kopplingar.

Jag körde så när jag inte fick ha datorn i vardags rummet och ville lysna på MP3. Jag klippte isär en sladd från dator til sterion, valde ut två par i TP kablen och lödde fast de i ett par nätverks utag. På så sätt kunde jag distrubuera ljudet från datorn till sterion långt innan det fanns produkter som var anpassade för sådana saker.
 
Jag funderar på att dra dubbla nätverksuttag till varje rum, kök som badrum (dock så vet inte frugan om det sista). Lexicom har ju sin tvmodul så jag tänkte skaffa en vanlig tv-splitter/förstärkare och sedan patcha ut den till det uttag som skall ha TV.

Ett trådlöst nät skall kopplas in för att stödja handator mm när man går runt i huset, alt. sitter på dass.. ;-)

Ett antal tomma dosor med rör läggs in i väggen och tapetseras sedan över så att de inte syns. Ett antal rör går mellan källare och vind för att sedan kunna kopplas ihop med tomrör som går ner på boplanet.

Mycket rör och dosor kommer det bli....


/Andreas
 
Ja, mera trådlöst.
Snart så kanske man kan säga upp internet-abonemanget.
Kan surfa på grannarnas trådlösa system. Det finns ju prylar för c:a 300kr som man kan söka trådlösa system med.

Bara att söka upp, gå in och titta i deras datorer, kanske hittar en hel del intressant.
Hm, undra ja fall man kan gå in i deras bank och betala sina räkningar.
;)
 
H.äg Smurf skrev:
Det är inga problem att köra Gbit över cat 5e i vilket fall så...
Gäller det även oskärmad kat 5 - kabel? Störningar på radio/tv/mobil?
 
Ja det gäller även oskärmat.

Jag tror att hemmamarkanden har fått skärmningsdille. Har dragit/planerat X antal 100 mil tåt och nästan aldrig använt skärmat. Enda skärmade installationerna jag kommer på är en industri och två uttag hemma. De senare blev skärmade beroende på överblivet demo matrial. I övrigt har jag oskärmad cat5e i huset och det fungerar fint.
 
Hemmamarknaden har inte bara fått skärmdille utan även kapacitetsdille. Vi ska ha gigabitkopplingar osv i hemmanätet trots att dom flesta har svårt att pressa ur mer än några megabyte per sekund hur hårddiskarna..... Dagens trådlösa kapacitet räcker för morgondagens tv osv, ändå ska vi dra fiber i väggarna......

Tokigt. 8)
 
MathiasS:

Det handlar ju inte om vad man behöver... man KAN dra Gbit, då gör man ju det ;D

Kommer att bli utrymme för Cat5e hemma, sen är det bara att byta switchen när tillfälle ges...
 
MathiasS skrev:
Dagens trådlösa kapacitet räcker för morgondagens tv osv
Näh det gör det nog inte, med 4 stycken tv i huset, samt 3 datorer. Kom ihåg att dom 108 megabits är säljarsnack, och att man delar på den. Det kommer inte i närheten av vad man kan pressa igenom en 100 megabit switch med sladdar.
 
Mr_Mackham skrev:
Betänk möjligheten att skippa tomrör för att sedan köra med trådlöst nätverk. Visst det finns begränsningar i hastighet, men hastigheten intern i huset är bättre än mot internet så för surfning kvittar det.
Inget slår kabel!
Har man möjlighet som i ett nytt hus att dra tomrör, gör det! Jag har idag både LAN & WLAN och är inte så imponerad av WLAN.
I vårat nya hus blir det tomrör för LAN till alla rum utom badrum.
Kabel: Se till att den klarar 1000Mbit/s, tror cat5e gör det. Fundera även på UTP eller STP (oskärmat el. skärmat). Troligtvis räcker UTP! Ska man ha skärmat måste allt vara skärmat annars ingen nytta.
 
MathiasS skrev:
Hemmamarknaden har inte bara fått skärmdille utan även kapacitetsdille. Vi ska ha gigabitkopplingar osv i hemmanätet trots att dom flesta har svårt att pressa ur mer än några megabyte per sekund hur hårddiskarna..... Dagens trådlösa kapacitet räcker för morgondagens tv osv, ändå ska vi dra fiber i väggarna......

Tokigt. 8)

Hmm, en vanlig ATA/SATA klarar ca 150 Mbytes/s .
OK, jag kanske är lite skadad, men hos oss blir det vanlig kabel som klarar 1000Mbit!
 
MG68 skrev:
Hmm, en vanlig ATA/SATA klarar ca 150 Mbytes/s .
Ja, interfacehastighet men i realiteten får man vara nöjd om man kommer upp i en femtedel av det.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.