Byggahus.se
Hej,

Jag tycker mitt vatten (kommunalt, Malmö) smakar rätt illa. Luktar och smakar sumpig insjö, och barnen vägrar dricka det. Däremot är det helt klart och fint.

Har ni något bra tips på rening av vatten som skall användas till dricksvatten (vid kökskranen typ)? Googlade lite och fick lite blandade uppfattningar av de företag jag hittade
 
Om ert kommunala vatten smakar eller luktar konstigt ska ni höra av er till va syd. Det kan förekomma lite lukt och smakförändring vissa tider även när man har kommunalt vatten men det bör vara övergående. Om det är hela tiden kan det tex vara något fel med ledningarna någonstans.
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
harry73
Malmö får sitt vatten från antingen Bolmen (via Ringsjöverket) eller Vomb.
Själv tycker jag att Bolmenvattnet smakar lite bättre än Vombvattnet. Vi har oftast Bolmenvattnet, men vid problem i ledningsnätet kopplas det ibland om så att vi får Vombvattnet.
Smakskillnaden är dock inte så stor att det smakar illa eller att barnen vägrar att dricka det. Är du säker på att du inte har ett annat problem, t ex i dina ledningar eller ledningsnätet?
Jag tycker dock att det hjälper att spola ordentligt innan man tar sitt glas vatten. Kan kännas som mycket spill, men å andra sidan är det fortfarande bättre än att köpa flaskvatten eller ännu värre läsk.

Att rena bort den sunkiga smaken kommer du inte att lyckas med.
 
  • Gilla
Galten och 1 till
  • Laddar…
Detta är lite underligt.. Jag skrev till VA Syd och beklagade mej över smaken på vattnet, fick svar efter sju minuter att de identifierat en vattenläcka i området. Några minuter senare går det ut SMS till hela området att vattnet stängs av med omedelbar verkan.

och nu har de börjat gräva i gatan utanför mitt hus! Typ inom en timme efter jag mejlade :strong:

Då är frågan om det är detta som försämrat min vattenkvalitet, men det får vi se
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 3 till
  • Laddar…
harry73
G Galten skrev:
Detta är lite underligt.. Jag skrev till VA Syd och beklagade mej över smaken på vattnet, fick svar efter sju minuter att de identifierat en vattenläcka i området. Några minuter senare går det ut SMS till hela området att vattnet stängs av med omedelbar verkan.

och nu har de börjat gräva i gatan utanför mitt hus! Typ inom en timme efter jag mejlade :strong:

Då är frågan om det är detta som försämrat min vattenkvalitet, men det får vi se
Där ser man, bra att du tog kontakt med VA-Syd. Hoppas det blir bättre nu.
För övrigt sägs det att närmare 30% av vårt producerade dricksvattnet läcks ur ledningsnätet
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
B
Detr ju högre tryck i ledningen än utanför ledningen. Det borde inte läcka in i systemet kan jag tycka. Smuts som kommer in i systemet brukar vara i samband med att det är trycklöst när man reparerar.
 
De har öppnat en vattenpost längre upp på gatan så jag hämtade vatten där, det smakar väldigt mycket bättre än det jag haft i kranarna sista halvåret.. Kan ju vara mina rör som pajar kvaliteten också

Rören i gatan är från 30-talet och så även i mitt hus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.