Jag har en billig Biltema MIG-svets som jag gör enklare grejer med flusstråd ibland (mest fyrkantsrör för bänkar, hyllor och liknande). Det funkar väl ok, men jag kan inte göra det i mitt lilla snickarrum för det skvätter och ryker så. Youtube är fullt av videos när folk gör fina fogar med TIG och det ser så lugnt, snyggt och behagligt ut :)

Har någon tips på en billig och duglig svets till TIG? Helst under 5000 inklusive munstycket (men exklusive gasgrejer). Den kommer användas väldigt sparsamt och behöver inte vara "bra", men alla funktioner som gör det lättare att svetsa är välkomna.

Bump :)

F
Silly Bear Silly Bear skrev:
Tror du har ganska svårt att få något vettigt för 5k

Den här köpte jag
[länk]

Riktigt nöjd med den
Det där är ju en AC/DC och det behöver man bara om man skall svetsa aluminium. Man kan hitta 1-fas instegsmodeller DC från kända tillverkare från ca 10000kr och Kinesiska av okänt ursprung, brandade av nåt företag och av varierande kvalite för runt 5000kr. En något mer känd och stabil kinesisk TIG från tex Jasic som rimligtvis får ses som den mest seriösa kinesiska tillverkaren är i samma prisklass som instegsmodeller från kända tillverkare men man får nog lite fler funktioner på köpet gissar jag.

F
A arasmus skrev:
Bump :)
gjorde en koll på Marketplace. Fanns en del märkesmaskiner som är erkänt bra. Hittade en Esab Caddy TIG 1500i med nyfylld 5 liters gasflaska för 9000kr, några EWM Tetris för runt 9000kr mm. Pruta som ett svin och begagnad märkesmaskin kan kanske vara rätt?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.