1 372 läst ·
9 svar
1k läst
9 svar
Tips på övningar
Har fått vad jag tror är Kubitaltunnelsyndrom
Lillfingret och ringfingret domnar helst på nätterna, har lite pirr i armbågen när armen är böjd.
Finns det några övningar eller annat man kan göra för att få det bättre?
Provar att sova med höger armen rak men det är svårt... Sen har vänstern börjat lika med men inte lika illa
Operation känns ju drygt
Lillfingret och ringfingret domnar helst på nätterna, har lite pirr i armbågen när armen är böjd.
Finns det några övningar eller annat man kan göra för att få det bättre?
Provar att sova med höger armen rak men det är svårt... Sen har vänstern börjat lika med men inte lika illa
Operation känns ju drygt
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Har du läst om vilka situationer som triggar det hela?
För det man kan göra är nog att undvika situationerna då blodflödet stryps.
Kan någon linda dina armar så att det inte går att böja dem så mycket nattetid?
Det verkar ju inte som att de behöver vara helt raka utan det räcker med att de inte går att böja väldigt mycket.
För det man kan göra är nog att undvika situationerna då blodflödet stryps.
https://www.doktorn.com/sjukdomar/mobilarmbåge-ulnariskompression-tryck-mot-armbågsnerven/Prognosen vid mobilarmbåge är god om man slutar orsaka tryck mot armbågen och/eller böja armbågsnerven maximalt vid upprepade tillfällen. Symtomen brukar oftast försvinna efter några veckor. Handsfree kan vara ett bra alternativ om man måste prata i telefon under längre perioder. Det finns även olika typer av stödskenor för armen som kan vara till hjälp.
Kan någon linda dina armar så att det inte går att böja dem så mycket nattetid?
Det verkar ju inte som att de behöver vara helt raka utan det räcker med att de inte går att böja väldigt mycket.
Besserwisser
· östergötland
· 2 774 inlägg
Menar du karpaltunnel?
Jag är opererad för detta, innan så domnade fingrarna tillomed när jag körde bil.
Ta operationen om det erbjuds...
Jag är opererad för detta, innan så domnade fingrarna tillomed när jag körde bil.
Ta operationen om det erbjuds...
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 407 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 407 inlägg
Jag levede med typ detta ett tag men har lyckats smita från den arbetsuppgift som orsakade det så nu känner jag knappt av det, jag vaknade 2-3 gånger varje natt med en krampande och avdomnad hand när det var som värst.
Jag köpte något sorts band som på ett mjukt sätt tvingar armen rak när man sover och det funkade hyffsat men det enda som hjälpe på riktigt var måtta i den statiska belastning som orsakade problemt men det var svårt i jobbet.
Jag vill minnas att det är ganska stor skillnad om problemet är i handen eller armbågen gällande operation men jag kanske minns fel.
Jag köpte något sorts band som på ett mjukt sätt tvingar armen rak när man sover och det funkade hyffsat men det enda som hjälpe på riktigt var måtta i den statiska belastning som orsakade problemt men det var svårt i jobbet.
Jag vill minnas att det är ganska stor skillnad om problemet är i handen eller armbågen gällande operation men jag kanske minns fel.
Ja jag har läst lite och provar göra lite övningar.BirgitS skrev:
Har du läst om vilka situationer som triggar det hela?
För det man kan göra är nog att undvika situationerna då blodflödet stryps.
[länk]
Kan någon linda dina armar så att det inte går att böja dem så mycket nattetid?
Det verkar ju inte som att de behöver vara helt raka utan det räcker med att de inte går att böja väldigt mycket.
När jag tänker på det nu så sitter jag rätt mycket tidvis med armbågarna i bordet och då blir ju armarna i typ 90 grader får prova undvika det också.
Sen är det klart att man sitter ju med mobilen rätt mycket ibland, får prova lägga undan den
Operation kanske känns drygt, men om problemet är inklämning i armbågen är det en väldigt enkel sak. Jag har gjort det och förutom 20 000 kr (då jag inte orkade köa) har jag bara positivt att säga. Efter en halvtimmes operation i lokalbedövning och två veckor med plåster och inga lyft var armen fixad och klar och inga domningar.
Kan ju uppdatera
Har provat sova med armen rak på nätterna och det har gått över förväntan.
Kan ha vaknat av domningar 2-3ggr sen jag började tråden, tänker lite mer på att inte sitta eller ligga med armarna så mycket böjda.
Bra blir det väl säkert aldrig men bara man slipper vakna på nätterna så duger det
Har provat sova med armen rak på nätterna och det har gått över förväntan.
Kan ha vaknat av domningar 2-3ggr sen jag började tråden, tänker lite mer på att inte sitta eller ligga med armarna så mycket böjda.
Bra blir det väl säkert aldrig men bara man slipper vakna på nätterna så duger det
Låter ju kanon om du klarar av att sova med armen rak. Själv hittar jag alltd den mest smärtsamma positionen så fort jag somnat. Ett sånt https://www.amazon.se/Armbågsstöd-N...d-Armbågsspärrstabilisator/dp/B09W8VDSHT?th=1 lite halvlöst spänt går att sova med och hindrar armbågen från att böjas för mycket. Du klarar dig, men jag tänkte att om någon annan som har problem läser kan det vara värt att testa.
Klicka här för att svara