Det kryllar som bekant av bär i skogen just nu, men en av våra bärplockare har försvunnit. Det är en klassisk gul träplockare av den här typen:
ad6bb55b0a4d02b48cfa99c1214a575a.jpg

Var kan man köpa såna idag? Eller är det nån som har en alternativ modell att rekommendera? De flesta jag hittar är alltför smala och veka. Jag vill ha omkring 23 cm bredd så det går fort att plocka, och jag vill inte att pinnarna viker eller böjer sig bara för att riset är tjockt eller att man råkar köra plockaren under en gren.

Ja de av plast lämnar lite att önska, själva har vi en med metallpiggar också som vi köpt på loppis.

Jag vill ta tillfället i akt att presentera ordet gräffla. En gräffla är alltså redskapet en bärplockare använder för att plocka bär.
Mitt förslag är att du söker på second hand och loppisar, de lite smalare helt i metall är ganska vanliga men med lite tur kanske du kan hitta en sådan du haft.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Dheri Dheri skrev:
Jag vill ta tillfället i akt att presentera ordet gräffla. En gräffla är alltså redskapet en bärplockare använder för att plocka bär.
Mitt förslag är att du söker på second hand och loppisar, de lite smalare helt i metall är ganska vanliga men med lite tur kanske du kan hitta en sådan du haft.
Varken SAOL eller Google verkar känna till att en gräffla används till att plocka bär. Antingen är uttrycket dialektalt eller en alltför smal fackterm, men oavsett får jag nog tillgripa mer vanligt förekommande termer om sökningarna ska ge resultat.

Jag har förlorat tre budgivningar på Tradera bara idag, eftersom priserna stuckit iväg till 250-300 kr per plockare, plus frakt. De verkar vara otroligt eftertraktade de där gamla plockarna, vilket styrker teorin om att de moderna helt enkelt inte håller måttet.

Det torde ju råda högsäsong för bärplockare också. Det hjälper ju inte nu, men det går kanske att få tag i en framåt december-januari?

Handyman 1 skrev:
Liknar iaf en gammal klassiker;)
[länk]
Sant, synd att man inte kan se den från fler vinklar. Jag kan se att den saknar metallfästet för gallret som de äldre har, men det kan ju hända att de löst fastsättningen på nåt annat sätt.

P
Kör på ica maxis i plast. De duger mer än väl, har tagit ett antal kilo med de genom åren.

FemTummar FemTummar skrev:
Varken SAOL eller Google verkar känna till att en gräffla används till att plocka bär. Antingen är uttrycket dialektalt eller en alltför smal fackterm, men oavsett får jag nog tillgripa mer vanligt förekommande termer om sökningarna ska ge resultat.

Jag har förlorat tre budgivningar på Tradera bara idag, eftersom priserna stuckit iväg till 250-300 kr per plockare, plus frakt. De verkar vara otroligt eftertraktade de där gamla plockarna, vilket styrker teorin om att de moderna helt enkelt inte håller måttet.
Nej, det är nog inte etablerat särskilt långt utanför min familj, men med lite draghjälp från byggahus är det snart årets nyord :D

• Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Jag såg på en youtubevideo från Finland med någon som väldigt snabbt rensade tuvorna med en sån här: https://www.tokmanni.fi/marjuri-punainen-6416061006778
Enligt Google translate så "samlar du snabbt upp t.ex. blåbär, lingonbär och skinkor."

I Finland verkar den tillverkas/marknadsföras av Marjuri, i Norge av Morene.

Nån som sett en sån modell i Sverige?

Redigerat:
T
FemTummar FemTummar skrev:
Jag såg på en youtubevideo från Finland med någon som väldigt snabbt rensade tuvorna med en sån här: [länk]
Enligt Google translate så "samlar du snabbt upp t.ex. blåbär, lingonbär och skinkor."

I Finland verkar den tillverkas/marknadsföras av Marjuri, i Norge av Morene.

Nån som sett en sån modell i Sverige?
Plocka skinkor har jag nog aldrig hört talas om - "hillat" betyder nog i det här sammanhanget hjortron (ordet "lakka" är nog ändå mera använt). Men jag har nog aldrig hört om någon som plockar hjortron med bärplockare, men kanske det är en sak som man borde testa?

Plockaren på första bilden är enligt min åsikt den enda modellen som duger till någonting.
Finns de inte att köpas längre?
Jag tycker jag såg dem för några år sedan i alla fall.

Om de inte finns blir det väl att börja piratkopiera. Trä och metallarbete.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.