Håller på med en bordsskiva till sonen ( julklapp ) Är hyggligt van att snickra
men har inte tillgång till bra verkstad längre och behöver lösa allt med alternativa metoder. Jag har köpt torkat virke och hyvlat upp ett antal brädor. Lånat kexmaskin
och långa tvingar så ska limma ihop nästa helg. Då jag saknar en bra sänksåg med
styrskena, efterlyser jag bästa tips för att kapa den färdiga bordsskivan till perfekt längd.
Handsåg, rubank, handöverfräs ???:S

Cirkelsåg med valfri styrskena?
Antingen en rätskiva eller varianterna med masonitremsor?

Min erfarenhet är att billiga handöverfräsar gör jobbet mycket bättre än billiga cirkelsågar. Sågarna brukar vara svåra att få det rakt och fint med. Det drar eller lutar gärna åt något håll. En fräs med en rätskiva som anhåll brukar ge bra resultat för mig. Se till att det inte slår ur i slutet på arbetsstycket bara. Grovsåga gärna med handsåg eller cirkelsåg först förstås.

Tackar för tips , resultat blir att jag köper en ny klinga till cirkelsågen samt en rätskiva och
provar med det. Blir inte resultatet OK , tar jag till handöverfräsen !
Sparar mig 4500 som jag tänkte lägga på nya BOSCH GKT55GCE ! ( sänksåg med skena )

Men Lawrence, nu förstår jag inte rktigt hur du tänker. Nu när du sparat 4500 på det här projektet har du ju råd med en sänksåg till nästa projekt! Slå till redan nu vet ja så kan du använda den till det här projektet också!:D

/woodchuck

Ha ha, det tänkte jag inte på, verkar vettigt. Ska bara övertyga hustrun ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.