P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 416 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 416 inlägg
Måste skriva av mig lite.
Håller på att renovera köket i ett 50tals hus som är byggt i betong.
Har tagit bort det gamla köket, bilat bort det gamla utjämningsgolvet som låg ovanpå betongplattan som i sin tur är taket till tvättstugan i källaren.
Jag har dragit nytt avlopp då vi naturligtvis inte ska ha vasken mot en innervägg som den var innan. Nya vattenrör är också dragna.
En massa slang till el har dragits på golvet. Slang till nätverk har jag lagt på plats.
Sen hälde jag in en jäkla massa eps betong ovanpå detta. La in golvvärmeslang på eps'en och trycktestade utan problem och sen lite armering.
MEN! Nu idag kommer de och flytspacklar. Kommer en pumpbil och sen vips så kommer man inte se ett smack av vad man har gjort.
Det blir så slutgiltigt och det är här denna tentaångest kommer.......
Alla har vi gjort något typ av prov nångång.
Man pluggar och pluggar. Försöker tänka sig alla möjliga vinklingar för frågorna. Tänker, har jag nu läst på rätt sak...
Ja, ni förstår nog.
Samma känsla har jag nu.. Detta är visserligen andra gången jag gör detta i någon form. Förra gången var det en hel husplatta där vi pumpade in 48ton betong ovanpå 5 månaders eget jobb. Nu 'bara' ett kök men ändå.
Vad har jag nu glömt?
Säg nu inget annat än vänliga ord..
Håller på att renovera köket i ett 50tals hus som är byggt i betong.
Har tagit bort det gamla köket, bilat bort det gamla utjämningsgolvet som låg ovanpå betongplattan som i sin tur är taket till tvättstugan i källaren.
Jag har dragit nytt avlopp då vi naturligtvis inte ska ha vasken mot en innervägg som den var innan. Nya vattenrör är också dragna.
En massa slang till el har dragits på golvet. Slang till nätverk har jag lagt på plats.
Sen hälde jag in en jäkla massa eps betong ovanpå detta. La in golvvärmeslang på eps'en och trycktestade utan problem och sen lite armering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
MEN! Nu idag kommer de och flytspacklar. Kommer en pumpbil och sen vips så kommer man inte se ett smack av vad man har gjort.
Det blir så slutgiltigt och det är här denna tentaångest kommer.......
Alla har vi gjort något typ av prov nångång.
Man pluggar och pluggar. Försöker tänka sig alla möjliga vinklingar för frågorna. Tänker, har jag nu läst på rätt sak...
Ja, ni förstår nog.
Samma känsla har jag nu.. Detta är visserligen andra gången jag gör detta i någon form. Förra gången var det en hel husplatta där vi pumpade in 48ton betong ovanpå 5 månaders eget jobb. Nu 'bara' ett kök men ändå.
Vad har jag nu glömt?
Säg nu inget annat än vänliga ord..
Känner igen mig i gjutarfrossan 
Tycker ditt jobb ser bra ut, bra jobbat!
Om du har tid, lägg ut en tumstock på golvet och ta lite bilder här och var, kan vara bra att veta vart slangar och rör är förlagda, framförallt om du har tagit en genväg genom dörrhål etc.
Har du testat att dra igenom dragfjäder i elrören? Kan ju vara skönt att veta att det funkar!
Hur mycket kommer ni flyta? 30mm ovan rörhjässan?
Tycker ditt jobb ser bra ut, bra jobbat!
Om du har tid, lägg ut en tumstock på golvet och ta lite bilder här och var, kan vara bra att veta vart slangar och rör är förlagda, framförallt om du har tagit en genväg genom dörrhål etc.
Har du testat att dra igenom dragfjäder i elrören? Kan ju vara skönt att veta att det funkar!
Hur mycket kommer ni flyta? 30mm ovan rörhjässan?
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 416 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 416 inlägg
Då vi har tanke att byta ut till vattenburengolvvärme i hela huset och bästa placeringen för fördelaren på entréplanet var i just köket så har jag fått förbereda för att kunna ansluta framtida golvvärmen och därmed dragit skyddsrör med tillhörande liten slangbit mot de rum som ska bytas sen. Dessa har vi testat innan eps'en att "byta" men man vet ju inte. Det kommer bli spännande en dag i framtiden.
Massor av bilder är tagna visserligen inte med en måttstock utlagd, som faktiskt är ett bra tips till framtiden. Men jag har måttat från alla väggar var köksön ska stå.
En del rör är redan fyllda med kabel och det gick lätt att dra kabel. Både el och nätverk.
Sen har vi detta med vikt. Känns som det skulle vara tungt med flytspacklet men samtidigt har vi dragit ut en himla massa massa. Det var en hel del hinkar vi bar ut för hand och sånt väger mer än vad man tror. Men det känns lite jobbigt.
Och jo det blir 30mm ovanpå och sen klinker så förhoppningsvis kommer värmen sprida sig väl och vi inte får allt för 'värmerandigt' golv.
Nu får de gärna komma tycker jag.. Sitter här och väntar......
Massor av bilder är tagna visserligen inte med en måttstock utlagd, som faktiskt är ett bra tips till framtiden. Men jag har måttat från alla väggar var köksön ska stå.
En del rör är redan fyllda med kabel och det gick lätt att dra kabel. Både el och nätverk.
Sen har vi detta med vikt. Känns som det skulle vara tungt med flytspacklet men samtidigt har vi dragit ut en himla massa massa. Det var en hel del hinkar vi bar ut för hand och sånt väger mer än vad man tror. Men det känns lite jobbigt.
Och jo det blir 30mm ovanpå och sen klinker så förhoppningsvis kommer värmen sprida sig väl och vi inte får allt för 'värmerandigt' golv.
Nu får de gärna komma tycker jag.. Sitter här och väntar......
Klicka här för att svara